אמסטרדם כתב:ייש"כ.
מיהו הרה"ק הסאווראנער?
ארזי ביתר כתב:אמסטרדם כתב:ייש"כ.
מיהו הרה"ק הסאווראנער?
???
הרה"ק רבי משה צבי מסאווראן!
אמסטרדם כתב:ארזי ביתר כתב:אמסטרדם כתב:ייש"כ.
מיהו הרה"ק הסאווראנער?
???
הרה"ק רבי משה צבי מסאווראן!
לא נורא שלא שמעתי על צדיק אחד... [השם שמעתי אבל לא יותר מזה].
אחפש אחריו בע"ה...
תוכן כתב:להיות בשמחה כל הזמן.
ארזי ביתר כתב:אחת אוכל לומר לך. משמיה דהרמ"ח מסלונים מסופר, שסיפר כי פעם הייתה אסיפת צדיקים בדורו של מוהר"ן. הסאווראנער זיע"א שגם היה מגדולי המתנגדים למוהר"ן, נכח שם. הצדיקים שנכחו שם ביקשו לבטל את ההתנגדות אליו, אך הסאווראנער מנה את מעלותיהם של כל היושבים בקודש, אך בסיום דבריו, קבע נחרצות "מי צדיק ומי לא צדיק, זה רק אני יודע".
תוכן כתב:הטענות נגד ברסלב זה התעסקותם האובססיבית בחטא הנעורים וכל הקשור לזה, וגם הדגש להיות בשמחה כל הזמן.
ארזי ביתר כתב:תוכן כתב:להיות בשמחה כל הזמן.
אפילו ע"י מילתא דשטותא וכו'.
היימישער כתב:יש הבדל עצום בין ההתנגדות למוהר"ן ובין ההתנגדות לתלמידו שבעצם הוא עיצב את ברסלב כפי שאנו מכירים (עד דור הנח-נחים שזה כבר נושא נפרד שלא צריך הסבר) עד שהיו מקומות שהמליצו על כך את מה שאנו אומרים כל יום בקורבנות אם לא נתן לא עיכב.
בתכלית הדברים ישנם ג' טענות עיקריות על ברסלב (לאחר התלמיד):
א. שאין להם צדיק חי המנהיגם, על אף שספריו של מוהר"ן מלאים בכך שצריך להתדבק בצדיק חי דייקא, ודבר זה הוא אחד מיסודי החסידות אצל כל תלמידי הבעש"ט.
ב. שיותר מדי קל אצלם לחזור בתשובה, כלול בענין זה ההתעסקות הרבה מידי בענין פגם היסוד מחד ומאידך קל מידי לתקן אותו(אישית אני מכיר מקרה מזעזע על בע"ת שחטא ביהרג ואל יעבור ע"ס התיקון הכללי, כך הוא הבין את מה שהסבירו לו בברסלב, ומפי השמועה שמעתי שזה לא היה המקרה היחיד בהסטוריה...).
ג. ענין ההתבודדות שפורש אצל שאר תלמידי הבעש"ט באופן אחר לגמרי (מי שמעוניין להבין יכול לעשות חיפוש בספרים כמו נועם אלימלך ומאור ושמש על המילה התבודדות ולראות כיצד הם מסבירים את המושג, כהקדמה אפשר לעיין בצוואת הריב"ש אות ס"ג).
אמסטרדם כתב:ייש"כ!
האם מה שכתבת הם השערות או שיש לך מקור שבגלל זה פרצה המחלוקת?
עתניאל בן קנז כתב:ועל כן ועוד דברים מעין זה, ראו חלק מצדיקי הדור את דרכו --- למרות שח"ו לא היה שום ערעור על צדקתו - -- כגבוהה מידי ומסוכנת לציבור שעלול לפרשה בדרך לא נכונה ולהגיע לתוצאות לא נכונות, וד"ל.
אמסטרדם כתב:ארזי ביתר כתב:אחת אוכל לומר לך. משמיה דהרמ"ח מסלונים מסופר, שסיפר כי פעם הייתה אסיפת צדיקים בדורו של מוהר"ן. הסאווראנער זיע"א שגם היה מגדולי המתנגדים למוהר"ן, נכח שם. הצדיקים שנכחו שם ביקשו לבטל את ההתנגדות אליו, אך הסאווראנער מנה את מעלותיהם של כל היושבים בקודש, אך בסיום דבריו, קבע נחרצות "מי צדיק ומי לא צדיק, זה רק אני יודע".
אתה חולק על זה?
אמסטרדם כתב:ארזי ביתר כתב:תוכן כתב:להיות בשמחה כל הזמן.
אפילו ע"י מילתא דשטותא וכו'.
אני לא יודע מה הכוונה של "מילתא דשטותא" אבל כדברים האלה מובא גם מצדיקי קרלין ועוד.
אמסטרדם כתב:עתניאל בן קנז כתב:ועל כן ועוד דברים מעין זה, ראו חלק מצדיקי הדור את דרכו --- למרות שח"ו לא היה שום ערעור על צדקתו - -- כגבוהה מידי ומסוכנת לציבור שעלול לפרשה בדרך לא נכונה ולהגיע לתוצאות לא נכונות, וד"ל.
הסב"ק משפולה?
האם ההסכמות של מרנן מלובלין וקוזניץ לליקוטי מוהר"ן מראים שהם לא חששו להנ"ל?
ייש"כ ר' עתניאל.
ארזי ביתר כתב:כאיזה דברים???
אמסטרדם כתב:ארזי ביתר כתב:כאיזה דברים???
שבעת הצורך נכון לשמח עצמו ע"י מלתא דבדיחותא וכדו'.
ואלי אני טועה והצדיקים מקרלין כתבו קצת שונה מזה - אבל ראיתי כן בשם צדיקים.
ארזי ביתר כתב:א. אין סיכוי לאשכול זה. לכאורה. בעוד מספר שעות, כבר יבואו הנה כמה חסידי ברסלב, שייפגעו עד עומק נשמתם - ובצדק - מנושא הדיון, יתקפו ויטנפו - שלא בצדק - את האשכול, ויביאו לנעילתו/מחיקתו.
ב. לעצם העניין. שמעתי מזקני שליט"א, בשם אחד מאדמו"רי זלאטיפאלי זיע"א, מגזע טשערנאביל, שהיה רב בגלילות אומאן, ועודד את תקיפת העולים לציונו של מוהר"ן. כששאלוהו, הייתכן כזאת? השיב, הרי הם "אמת'ע דורש אל המתים".
לעניות דעתי, זהו היסוד העיקרי למחלוקת על ברסלב, משום שהם זלזלו ומזלזלים עמוקות בצדיקים וקדושים החיים, ומעריצים עד כלות את הקדושים אשר בארץ המה.
ג. שמועה ידועה מסתובבת, שאחד מהאדמו"רים שנפטרו בעשוריים האחרונים, קיבל מרבותיו את סיבת ההתנגדות, אך לא הסכים להסביר זאת לאף אחד. יש טוענים שאחד מחתניו כן קיבל ממנו את ההסבר, אך חתן זה מכחיש זאת בתוקף.
תוכן כתב:הטענות נגד ברסלב זה התעסקותם האובססיבית בחטא הנעורים וכל הקשור לזה, וגם הדגש להיות בשמחה כל הזמן.
פניני כתב:ראש המתנגדים בחיי הרה"ק ר' נחמן היה הסבא משפאלא, ובחיי הרה"ק ר' נתן היה הרה"ק מסאווראן
כל ההסכמות לא נדפסו בדפו"ר בחיי הר"ן רק כמדומה לי בדפוס שלישי ור' נתן טען שר' נחמן שלא רצה להדפיסו אבל מפני ההתנגדות הדפסו אותן ר' נתן
אבל היו שטענו אחרות ואכמ"ל
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 520 אורחים