גוראריה כתב:מחלוקת עתיקה בין הסדר עולם - וכדבריו רש"י בפר' בא שהי' בן ע' בברית ביה"ב ובין המד"ר שהיה בן פ"ד ועוד שי' בחז"ל. ראה בחי' רא"מ הורוויץ לשבת שם.
הכהן כתב:בלא"ה קשה, שאם בברית בין הבתרים היה בן ע' כמבואר ברש"י פרשת בא על הפסוק "ומושב בני ישראל", ושם הובטח לו "לזרעך נתתי את הארץ הזאת", איך אומר לו הקב"ה אחרי חמש שנים "אל הארץ אשר אראך", "ואעשך לגוי גדול", אע"כ שציווי לך-לך היה ביציאתו הראשונה, ואז הלך אתו לוט, והפסוק "ואברם בן חמש שנים ושבעים שנה" קאי איציאתו השניה.
הכהן כתב:אבל אם ברית בין הבתרים היתה בגיל שבעים, הרי שאז הוא היה בארץ כנען.
אוצרניק כתב:התוס' בברכות (דף ז' ע"ב) כתבו, שאאע"ה היה בן ע"ג שנים בזמן מלחמת המלכים. יעו"ש הראיה.
ובתוס' בשבת (דף י' ע"ב ד"ה ושל) הביא עוד את דעת הסדר עולם שהיה בן ע"ה.
ולכאורה הדעה הראשונה תמוהה מאד. שהרי ודאי מפשטות הפסוקים נראה שמלחמת המלכים היה אחרי היפרד לוט מאברהם והלך לו לסדום, ובמלחמת המלכים הוא נשבה מסדום, ואברהם הלך להצילו.
ומפורש בפסוק בתחילת הפרשה שכשאברהם היה בן ע"ה שנה, וילך אתו לוט, ורק אח"כ נפרד מעמו.
יהודה בן יעקב כתב:האם ידוע בן כמה היה אברהם כשנשא את שרה ?
והני מילי מרפסן איגרי:ויש רוצים לומר, דהאי דינא דשהה עמה עשר שנים אינו נוהג בחוצה לארץ, דתלינן בעונש דירת חוצה לארץ, כדאשכחן גבי אברהם שישיבת חוצה לארץ לא עלתה לו מן המנין. ולא מסתבר כלל להורות כן שיבטל אדם מפריה ורביה בסברא רעועה זו. ומה שלא עלתה לאברהם ישיבת חוצה לארץ, לפי שצוה לו המקום 'לך לך מארצך אל הארץ אשר אראך', ונתעצל ולא הלך. ואף אחר שבא לארץ ישראל חזר למקומו, שהרי בברית בן הבתרים היה אברהם בן שבעים שנה, וכתיב 'ואברם בן חמש שנים ושבעים שנה בצאתו מחרן'; אלא ודאי משבא לארץ חזר לחרן, ועל זה נענש.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 71 אורחים