מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סוכה נ"ג: ואחוריהם אל היכל ה' מלמד וכו' - דברי הגריעב"ץ ע"ז

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6481
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

סוכה נ"ג: ואחוריהם אל היכל ה' מלמד וכו' - דברי הגריעב"ץ ע"ז

הודעהעל ידי מיללער » א' מרץ 30, 2014 5:41 am

כתב הגריעב"ץ בהגהותיו פה וז"ל: מלמד שהיו פורעים עצמן וכו' הוצגו דברים הללו בתלמוד להצדיק דינו של הקב"ה בחורבן ביתו עכ"ל.

נתרגשתי מדברי הגאון זצ"ל שעל אף שחז"ל למדו הדברים ודרשו כן מייתור הלשון בהפסוק, אם לא היו רואין בזה טובה של צידוק מדת הדין על חורבן הבית שיבנה במהרה בוודאי שלא היו רבינא ורב אשי כותבים את זה בהתלמוד.


ואיני יודע אם כוונת הגריעב"ץ הוא משום שיש בזה בזיון נורא לעם ישראל כענין שאמרו ישראל כשהן יורדין וכו' או פשוט שהצגת הענין דברים כהוויתן יש בו משום הרחק מן הכיעור.

בברכה המשולשת
הודעות: 14417
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סוכה נ"ג: ואחוריהם אל היכל ה' מלמד וכו' - דברי הגריעב"ץ

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מרץ 30, 2014 8:22 am

שאלוני בשיעור למה אין בזה לשה"ר על אנשי בית ראשון, ואני עניתי בעניי שמה שנאמר בפסוקים בנבואה נצרך לדורות וממילא מוכח שהקב"הגזר שאין זה לשוה"ר, וכעת אחרי שכתר"ה הביא את דברי הגריעב"ץ זיע"א מובן יותר עומק הדבר

מה שנכון נכון
הודעות: 11930
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: סוכה נ"ג: ואחוריהם אל היכל ה' מלמד וכו' - דברי הגריעב"ץ

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' מרץ 30, 2014 3:24 pm

http://www.otzar.org/aspcrops/17694_39_ ... 032014.asp
ציין רק ליומא ולא לסוכה כי בסוכה רש"י פירש גמרא זו.
וע"ז נאמר אִם לֹא תַאֲמִינוּ כִּי לֹא תֵאָמֵנוּ [ישעיהו ז] וד"ל.
[אע"פ שנושא ספרו הוא תשובות לאינם בני ברית,
מ"מ לא שאלוהו ע"ז, וכל הנושא שם צבי והסיף מדיליה].

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17372
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: סוכה נ"ג: ואחוריהם אל היכל ה' מלמד וכו' - דברי הגריעב"ץ

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מרץ 30, 2014 4:25 pm

בברכה המשולשת כתב:שאלוני בשיעור למה אין בזה לשה"ר על אנשי בית ראשון, ואני עניתי בעניי שמה שנאמר בפסוקים בנבואה נצרך לדורות וממילא מוכח שהקב"הגזר שאין זה לשוה"ר, וכעת אחרי שכתר"ה הביא את דברי הגריעב"ץ זיע"א מובן יותר עומק הדבר


לענ"ד אין בזה לשה"ר גם בלא תירוץ הגזירה.
ראשית הרי היו רשעים גמורים בחטאם זה וודאי אין נקראים עושים מעשי עמך שייאסר לדבר בהם. ועוד אדרבה וכי חשוד קוב"ה דעביד דינא בלא דינא, וודאי צריך להצדיק את הקב"ה הצדיק ולהרשיע את הרשעים, רק אם יאמר אדם מליבו על קהילה שחרבה מחמת איזה חטא שהיה בהם אולי יש בזה איסור שהרי אינו יודע האמת אם זה סיבת ענשם (וגם זה צריך עיון בחטא מבורר) אבל כאן שידעינן שכך הוא מה לשה"ר יש בזה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14417
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סוכה נ"ג: ואחוריהם אל היכל ה' מלמד וכו' - דברי הגריעב"ץ

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מרץ 30, 2014 6:10 pm

ייש"כ לרב אוצה"ח שליט"א מסתברים הדברים (אלא שצע"ק עם הגמ' לגבי מנשה המלך). אומר זאת היום לשאול, בעז"ה.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: סוכה נ"ג: ואחוריהם אל היכל ה' מלמד וכו' - דברי הגריעב"ץ

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' מאי 01, 2014 10:34 pm

מה שייך לשון הרע? אתה מכיר אותם? נגרם להם נזק ממה שסיפרו לך עליהם?

בברכה המשולשת
הודעות: 14417
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סוכה נ"ג: ואחוריהם אל היכל ה' מלמד וכו' - דברי הגריעב"ץ

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' מאי 03, 2014 11:03 pm

כשם שמרן הח"ח למד גדרים מהא דבן קמצר

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: סוכה נ"ג: ואחוריהם אל היכל ה' מלמד וכו' - דברי הגריעב"ץ

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' מאי 04, 2014 9:09 am

תוכל לכתוב מ"מ מדויק?


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 178 אורחים

cron