הודעהעל ידי מתיישב » ו' אפריל 04, 2014 3:54 pm
אחר העיון נראה בזה דהנה במ"ב תקמ"ה כתב דאם כיוון מלאכתו למועד אינו מועיל בזה דבר האבד וכדומה, והנה בהיתר כתיבת חידושי תורה מתירו שם המ"ב ס"ק מ"ז משום דבר האבד וז"ל ואם יתעכב בכתיבת החידושים שלמד בתוך המועד יצטרך ללמוד שנית מה שלמד כבר ולהזכיר מה שחידש מכבר וזה יבטלנו מלימוד חידושים אחרים באותה שעה ואין לך דבר האבד גדול מזה. ושפיר לכאו' הקשה הרב אוהב אוצר מאיזה טעם נתירו שהרי כיוון מלאכתו לחול המועד. ולא אמרינן בזה דבר האבוד.
וכדי להתירו צריך לומר או כפי שכתב קודמי.
או כפי מה שכתבתי בתגובה הראשונה שלי שכל האיסור של כייון היינו רק אם היה לו פנאי לעשותו בחול המועד והתעצל אך כאן הרי יש לו סיבה מדוע כיוון את מלאכתו לחול המועד.
או אפשר שלא אסרו כיוון מלאכתו ביום טוב אלא במלאכה ממש, ומה שאמרו כיוון מלאכתו אסור הכוונה בזה שאין בזה כל ההיתרים של מעשה הדיוט ודבר האבוד. אך אם כיוון לעשות מלאכתו בחול המועד כשאין בזה איסור מלאכה כגון לסדר בבנק דבר כל שהוא שאינו נחשב למלאכה על כגון דא לא אסרו אם כיוון מלאכתו במועד. ולפי"ז יש לחזור ולדון איזה איסור יש בכתיבה במחשב בחול המועד.
---
שוב מצאתי שהרב הרצוג ז"ל בשו"ת היכל יצחק אורח חיים סימן נו כבר דן בכעין זה.
כתיבה בחולו של מועד.
שאלה: אם מותר לכתוב בחוה"מ, לצורך מבחן.
תשובה: ב"ה ז' אדר, תשי"ג לכבוד ברית הסטודנטים הדתיים יבנה, הי"ו שלום וברכה.
כיוון מלאכתו במועד, לענין כתיבה חזקו עלי דבריכם להשיב לכם אם כתיבה אסורה עפ"י דין התורה. יעו"ש.