שמח כתב:בדידי הוי עובדא כיום הזה. שכן שלי לא עשה בכלל מכירת חמץ משום שהקפיד לא למכור חמץ בכלל, אך לאחר החג מצא בין מארזי הסוכר גם קמח אנג'ל רגיל.
היימישער כתב:אני מכיר רק רב אחד שהלך לבדוק את הענין בעצמו בטחנות הקמח, והוא פסק שהם חמץ גמור.)[/size]
היימישער כתב:דיברתי מקודם שוב עם המומחה הנ"ל, והוא טען בוודאות שהחיטים תופחות עד שצורת החיטים משתנה, וזאת בכל הטחנות בארץ, ורק לגבי הטחנות בחו"ל הוא מאמין לדברי הרב אשר עקשטיין שטוען ששם זה אחרת.
יותר מכך הוא טוען שהם נעשים רכים וראויים לאכילה, הוא סיפר לי שלפני כמה שנים הוא לקח חיטים שיצאו מחילזון הרטבה והביא אותם לפני כמה רבנים שניסו לאכול אותם וראו שהם ראויים לאכילה, אותם חיטים גם הגיעו להרב אלישיב שנבהל מאוד כשראה אותם הואיל ועד אז פסק כהחזו"א.
עוד הוא חידש לי שאחת ממטרות ההרטבה - כפי שהסבירו לו כמה טוחנים מומחים - היא לשנות מעט את תכונות הגלוטן כדי שהבצק יצא יותר טוב, ולכן צריכה הרטיבות להגיע עד למרכז הגרעין.
לסיכום דבריו: הרטיבות נועדה להשפיע על כל הגרעין ולא רק על הקליפה, ההשפעה ניכרת חיצונית עד שנשתנה מראיתן (סי' תס"ז ס"ג, ובמ"ב שם ס"ק ז', י"ב, י"ג).
כמובן שמנגד ישנה את דעת החזו"א המתרת, אלא שאלו המחמירים יש בסיס גדול לחומרתם וא"א לבטל את דבריהם במחי יד.
שמח כתב:אילו היה מדובר לגבי חשש חמץ בפסח עצמו בוודאי ואין ספק שצריך ללכת אחרי המחמיר, אבל לעניננו הרי אין הנידון כלל לגבי פסח אלא לגבי החומרא שלא לאכול חמץ שנמכר לגוי, ובזה הדעת נוטה שיש ללכת אחרי המיקל, כמו לגבי תערובת חמץ וכדו' שגם המחמירים בחומרא זו מקילין בהם.
בן החבורה כתב:מסופקני אם זה נחשב איסור דרבנן המתגלגל מאיסור דאורייתא מכיון דקנסא הוא שקנסו הואיל ועבר אדאורייתא ולא גזירה אטו דאורייתא
בן החבורה כתב:מסופקני אם זה נחשב איסור דרבנן המתגלגל מאיסור דאורייתא מכיון דקנסא הוא שקנסו הואיל ועבר אדאורייתא ולא גזירה אטו דאורייתא
שמח כתב:בדידי הוי עובדא כיום הזה. שכן שלי לא עשה בכלל מכירת חמץ משום שהקפיד לא למכור חמץ בכלל, אך לאחר החג מצא בין מארזי הסוכר גם קמח אנג'ל רגיל.
הוא שאל אחד מגדולי הרבנים והוא אמר לו שצריך לברר את המציאות האם הקמח הוא חמץ או לא, והורה לו להתקשר לוועד הכשרות של העדה החרדית שהם נותני ההכשר על הקמח.
שם ענו לו בבירור שהקמח אינו חמץ ואפילו שלא נמכר כלל לגוי מותר להשתמש בו כעת לאחר הפסח.
וזאת למרות שוועד הכשרות מקפיד לא להכנס לויכוח בנושא "נטחן לאחר הפסח", ואפילו משתף פעולה עם המחמירים בזה, אבל לפי תומם חשפו כאן כי הקמח אינו חמץ בכלל ומותר אפילו ללא מכירת חמץ.
ואם כך לכאורה אין טעם להקפיד בקמח רגיל דהיום על "נטחן לאחר הפסח".
ואגב, בגליון "דורות" לפני כמה שבועות היתה כתבה על ייצור הקמח היום, ושם הובהר עם תצלומים ושרטוטים כיצד מתרחש היום טחינת הקמח בטחנות הגדולות, כמנהגם הם לא נוקטים במסקנה ברורה אבל מי שלמד קצת שו"ע ופוסקים יודע כי לפי הנתונים המובאים בכתבה שם - אין ספק שהקמח דהיום אינו חמץ כלל.
ומפי רב חשוב אף שמעתי שאצלו ברור כי בשעת הדחק כשאין קמח אחר, אפשר אפילו לאפות מצות לפסח מהקמח הרגיל המצוי כיום בשוק.
בן החבורה כתב:אכן יש מוצרים שבהם כל ה'ייצור לאחר הפסח' הינו ליצנות אחת גדולה, כמו למשל קורנפלקס שיש בו לתת שהיא עצמה חמץ
נוטר הכרמים כתב:
ולחסומים?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 78 אורחים