דניאל כתב:מבדיקה קלה שערכתי באוצה"ח כולם כותבים את זה בשם העורך השלחן ולא ברור מה מקורו
אבוה דמאיר כתב:אפשר שהכוונה ליציאה השניה
תוך כדי דיבור כתב:ופלא שבאחד הספרים באוצר כותב שבדק במאמרי רשב"י ונמצא שהחשבון נכון, "ולא משום ח"ו לבדוק אותו צדיק גאון עולם אלא פעמים השמועה אינה נכונה". ואיני יודע כיצד בדק וכיצד מצא נכון (אולי בעל צירף על שם רשב"י מימרות של רבי שמעון חסידא, רבי שמעון הפקולי, רבי שמעון תלמיד רבי יוחנן...), אלא הנכון כנראה כסיפא של דבריו.
תוך כדי דיבור כתב:מחיפוש באוצר ("המימרא הל"ג") ראיתי ששמועה זו בשם רבי שלום מקאמינקא מובאת על ידי שלל ספרים בדור האחרון. איני יודע מי היה הראשון, אבל כיום שהבדיקה קלה חבל שכמעט אף אחד לא טרח לעשותה כי נראה שהדברים להד"ם ולא אמר כן ר"ש מקאמינקא כי איך יאמר ואין החשבון נכון בשום דרך.
יש שתי גרסאות לשמועה: לפי האחת העניין דרשב"י בדף ל"ג של שבת הוא האזכור הל"ג שלו במסכת זו. לפי השניה, מתחילת הש"ס ועד למעשה זה בדף ל"ג של שבת יש ל"ב מימרות של רשב"י.
ובכן לשמועה האחת, במס' שבת עד דף ל"ג רשב"י נזכר רק 21 פעמים, ב-9 סוגיות שונות. ואם נכליל גם את המעשה דרשב"י בדף ל"ג עצמו, הוא נזכר 29 פעמים ב10 סוגיות.
ולשמועה השניה, במסכת ברכות יש 19 מימרות של רשב"י, וכאמור במס' שבת עד דף ל"ג עוד 9 (או 10 עם הכולל. אבל למעשה פחות עוד מתשע, כי מלבד שלא כולן באופן של מימרה, חלק מהן גם באותה ההלכה כמו שיטת ר"ש בגרירה בדף כ"ב שחוזרת שוב בדף כ"ט).
כמובן אם נזווג בין השמועות עדיין לא נעלה ארוכה, כי אזכורים מתחילת הש"ס יש כנ"ל הרבה יותר מל"ג.
ניסיתי אפילו ליתר ביטחון לבדוק את מספר המימרות ביחד עם המשניות במסכת זרעים, אבל מספר המימרות במשניות זרעים לבדן גבוה הרבה יותר מל"ג.
ופלא שבאחד הספרים באוצר כותב שבדק במאמרי רשב"י ונמצא שהחשבון נכון, "ולא משום ח"ו לבדוק אותו צדיק גאון עולם אלא פעמים השמועה אינה נכונה". ואיני יודע כיצד בדק וכיצד מצא נכון (אולי בעל צירף על שם רשב"י מימרות של רבי שמעון חסידא, רבי שמעון הפקולי, רבי שמעון תלמיד רבי יוחנן...), אלא הנכון כנראה כסיפא של דבריו (ועוד באחד הספרים הוסיפו שמועה שכשסיפר זאת מהרי"ד מבעלזא - אם אמנם היה כן - התחמק בנו רבי מרדכי מבילגורייא ונעלם ומצאוהו סופר המימרות. אבל לא מספרים שם מה העלה...)
ואולי מכל מקום יוכל מי מהחכמים כאן למצוא איזה חשבון נכון.
מה שנכון נכון כתב:תוך כדי דיבור כתב:ופלא שבאחד הספרים באוצר כותב שבדק במאמרי רשב"י ונמצא שהחשבון נכון, "ולא משום ח"ו לבדוק אותו צדיק גאון עולם אלא פעמים השמועה אינה נכונה". ואיני יודע כיצד בדק וכיצד מצא נכון (אולי בעל צירף על שם רשב"י מימרות של רבי שמעון חסידא, רבי שמעון הפקולי, רבי שמעון תלמיד רבי יוחנן...), אלא הנכון כנראה כסיפא של דבריו.
כונתו לספר של רבי משה ברגמן [אבי הרמ"צ ברגמן] שנקרא כמדומני בשם "מאמרי רשב"י ובו אסף את כל מאמרי רשב"י. הספר אינו באוצר, ואם יזדמן לך לראותו תוכל לבדוק בו איך הגיע לחשבון זה.
עתניאל בן קנז כתב:לפי עניות דעתי, צריך לשלב בין הגירסאות. (כלומר גם הגירסא שאומרת למנות מתחילת הש"ס, וגם הגירסא למנות מסכת שבת). והחשבון עולה כך.
מתחילת הש"ס (מסכת ברכות), יש למנות רק את המימרות שמוזכר רבי שמעון בן יוחאי, או יוחי. (22 פעמים [יש גם פעם 23 של הרבה עשו כרשב"י, אבל זו לא מימרא]).
ואילו במסכת שבת, נמנה את הסוגיות שבהם מופיע רבי שמעון - אפילו בלי תוספות אביו,, אשר לפי האמור הוא ב10 סוגיות. סה"כ 32. כמדובר!
(אגב סוג חשבונות אלו מתאימים לסגנונו של הרה"ק ר' שלום מקאמינקא, למכיר את דברי תורתו...)
חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 22 אורחים