הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מאי 15, 2014 10:44 am
המחלוקת בכותים לא הוכרעה ורבו האוסרים ומכללם מרן ביו"ד סימן קנט ס"ג ועוד ודלא כש"ך שם. וכ"ה בבית יוסף אהע"ז סימן ד ומד, ובשו"ע סימן מד סעיף י ע"ש. וכ"כ רוב האחרונים.
אלא שלענין דברי החת"ס אי"ז נוגע כי הביא זה כדוגמא וראיה ששייך דבר כזה. והמחלוקת היא עד כמה עשאום כגויים. וכן הביא עוד דוגמא לעקרון זה מעזרא ע"ש.
ועוד שהוא בא לתרץ קושית הב"י על הרמב"ם מנ"ל להחמיר במוסר לתיאבון, והרמב"ם ס"ל בכותים שעשאום כגויים אף לקולא.
וכיון שלא מצינו להדיא במוסר שהוציאוהו מכלל ישראל, אלא שאנו מדמין זאת לכותים, וכאילו היא תקנה קבועה [ע"ש בחת"ס], א"כ דינו שווה לכותים לגמרי ולרמב"ם יצטרך גרות, מה שלא מסתבר לומר כן וכתמיהת מלה"א.
וגם בעיקר הדבר תמוה מאד לומר כן היכן שלא מצינו להדיא, ומאי שנא ממשומד גמור לדת אחרת. וצ"ע.
[אגב החת"ס כתב בשו"ת ח"ו סימן פט שהיה ראוי לעשות כן אף לרפורמים שבדורו, וכ"כ עוד מתלמידיו. ראה מה שנאסף בזה באור ישראל גליון סב].