שמחת יו"ט בבגדי יום חול?
דברי שי"ח
ש. בהא דצריך לקנות בגדים לאשתו לשמחת יו"ט, האם צריך שיהא בגד הראוי
ליו"ט עצמו, או דסגי גם בבגד ליום חול.
ת. כל בגד ראוי
[ושמא יש ליישב שכוונתו לבגד הראוי לחוה"מ ועדיין צ"ע ]
צולניק כתב:לא גרע ממכשיר חשמלי וכדומה שדנו הפוסקים שניתן לקיים בו מצוות שמחה
א. אשר נשאל בהמבואר סי' תקכ"ט שמשמחים להנשים ביו"ט בבגדים ותכשיטים, מה הדין אם אפשר לקיים שמחה ע"י נתינת פרחים לאשתו וכן פעם אמרה אשה שיותר תשמח במכשיר אלקטרי לצרכי הבית מבגד ותכשיט, אם יוצאים גם בזה מצות שמחה, וכן מה הדין כשקטן אומר שיותר ישמח בספרי קודש מקליות ואגוזים.
לענ"ד דכללא דהאי מילתא נתבאר ברמב"ם בספר המצות, ובמרדכי פ"ק דביצה דז"ל הרמב"ם בספר המצות עשין נ"ד שצונו לשמוח ברגלים וכו' ובכלל אמרו ושמחת בחגך מה שאמרו גם כן לשמוח בם במיני שמחה ומזה לאכל ולשתות יין וללבוש בגדים חדשים ולחלק פירות ומיני מתיקה לקטנים ונשים, ולשחוק בכל ניגון ולרקד במקדש והיא שמחת בית השואבה, זה כולו נכנס באמרו ושמחת בחגך.
ובמרדכי פ"ק דביצה סי' תרנ"ח בשם ר"ת דלא אמרינן מתוך אלא היכא דאיכא צורך יו"ט קצת כגון ליטל לולב ולצאת בו וכו' ולטייל התינוק שיש שם שמחת יו"ט, וכעין זה בר"ן שם בלשון אחרת, והנה הצד השוה מהנ"ל דכל תוספת שמחה שבאה מחמת חדות היום היא בגדר שמחת יו"ט וחלק מהמצוה, א"כ פרחים לכב' יו"ט יתכן שהם בגדר זה, וכן בגדים וכה"ג או רקידה או טיול לכב' השמחה של היום שגורם הרחבת הדעת, אבל נתינת ספר שגורם אמנם חדוה ושמחה אבל אינו קשור עם שמחת היום דוקא, וכן מכשיר אלקטרי של שיחת נשים בעלמא שאינו פוטר מיסודי שמחה של היום כגון בגדים ומיני מתיקה וכהאי גונא.
לדעתו מותר להשתמש במקלף ביו"ט. שש"כ ד י.לייטנר כתב:ר' שלמה זלמן קנה לאשתו מקלף לכבוד החג, כשהדבר היה המצאה חדשה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 154 אורחים