אלף אלפים כתב:סדום זה כאן
אלף אלפים כתב:אלף אלפים כתב:סדום זה כאן
שטייגעניסט כתב:בכלל רע עלי המעשה
במקום לאסוף כסף בבורסת היהלומים ו\או במסדות גורמה יוקרתיות וכו' וכו', ששם מסתובב הכסף הגדול, באים לבית המדרש להפריע ללומדים העניים, והכל כדי שמעגל הצדקה שמגלגלים העניים בינם לבין עצמם ח"ו לא ישבות
תוכן כתב:שטייגעניסט כתב:בכלל רע עלי המעשה
במקום לאסוף כסף בבורסת היהלומים ו\או במסדות גורמה יוקרתיות וכו' וכו', ששם מסתובב הכסף הגדול, באים לבית המדרש להפריע ללומדים העניים, והכל כדי שמעגל הצדקה שמגלגלים העניים בינם לבין עצמם ח"ו לא ישבות
בבורסת היהלומים לא נותנים, ובכולל חזו"א נותנים. זה כל ההסבר. לעני זה לא משנה מאיפה הכסף מגיע, אם היה מה לשנורר בבורסת היהלומים הוא היה הולך שמה גם!
ב"ה, כ"ח כסלו תש"ס לפ"ק.
כבוד ידידי המכובד הה"ג היקר עדין הנפש ר' יוסף קולמן לאי"ט קרית ספר. אחדשה"ט באהבה.
הנה מע"כ הציע לפנינו, בענין הכוללים ששוקדים אברכים יקרים עה"ת במסירות נפלאה בהתמדה גדולה, וקורה לעתים קרובות, שבאים גבאי צדקה ומפסיקים את הלומדים עבור המגבית למענה באו וכו', ואין ספק כי מצות צדקה היא לאין ערוך, אבל לאידך ע"י שניגשים לכל אברך בנפרד, מפסיקים ממשנתם, ומעלת לימוד התורה בהתמדה סדר שלם לא עלתה בידם, ושאלתו אם לא ניתן לדחות הגבאים על שעת סוף סדר, והעסקנים לעומת זה טוענים שהזמן המעולה לאסיפת תרומות אלה היא בשעות אלה שאפשר לפקוד הרבה כוללים ומוסדות התורה, זה תמצית שאלתו מי נדחה מפני השני.
ובתשובת דבר זה אומר בקיצור, הנה ז"ל הרמב"ם פ"ג ה"ד מת"ת, הי' לפניו עשית מצוה ות"ת אם אפשר להמצוה להעשות ע"י אחרים לא יפסיק תלמודו ואם לאו יפסיק ויחזור לתלמודו ע"כ, והוא מש"ס מו"ק ט' ע"ב דיש הבדל בין אפשר לאי אפשר ע"י אחרים, ובירושלמי פ"ק דחגיגה ובאבות דר"נ (פ"ד ב' ג'), דר' יהודה כשהי' ראה את המת (שמעבירים) או את הכלה מקלסין הי' נותן עיניו בתלמידים ואמר המעשה קודם, ושם מסיים נמי בירושלמי, דוקא אם אי אפשר ע"י אחרים אבל בדאפשר ת"ת קודם, ועיין פלוגתת המג"א וא"ר או"ח סי' ר"צ בענין בטול סעודת ג' סעודות מפני דרשת דברי תורה.
ובענין צדקה אם הי' בקשת הצדקה ממש צורך אותה שעה ויש ביד הנתבעים האמצעים לכך ודאי פשוט דמבטלים ת"ת לאו דוקא מפני צדקה אלא גם מפני כל מ"ע שבתורה כנ"ל.
אבל נדונים אלה של מגביות נהי דיהיו ברורים שהם צורך צדקה וחסד ממש, וגם נפסוק שמוטלים גם על לומדי תורה קטני יכולת, הא מדובר כאן מאברכים צדיקים במעשיהם שאין רוצים להשתמט ממצוה זאת, ויתנו גם אחרי או לפני הסדר בלי שיפריעו להם כל פעם סדרי הלמוד, אלא משום נוחיות המתרימים (בחשבם כן) הם באו דוקא בשעת הלמוד, בכזה פשיטא דע"פ הלכה אין צריך לבטל סדר הכלל, ואינו דומה כלל להזדמנות מצוה דוקא בשעת הלמוד וא"א להתקיים ע"י אחרים, [וגם עצם הנדון אני מסופק אם לא נקרא זה אפשר להתקיים ע"י אחרים כיון שהגובים האלה נגשים לכל אדם].
והרני דוש"ת וטובו, מצפה לרחמי ה'.
הוה אמינא כתב:ביררתי, והדברים נשארו כהמלצה על הקיר בלבד.
מאז ועד היום לא נרשמה בכולל חזון איש ירידה אפילו זמנית במס' השנוררים המסתובבים באמצע הסדרים ומקבלים תרומות, הן עניים עצמם, חתנים, בעלי משפחות וחולים, והן נציגים של ועדי הצדקה והקופות השונות, לקרנות וכדומה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 739 אורחים