חנבין כתב:בהמשך להערתי הקודמת:
"ופנה לסובב"
כידוע זה לא היה במשכן.
בב"י סי' נ כתב בשם הרא"ה שהטעם שתקנו לומר כל יום איזהו מקומן לפי שבכל אותו פרק אין בו מחלוקת כלל והיא משנה ברורה למשה מסיני. וכן נמצא באמת בחידושי הרא"ה בברכות לא,א.
היא שיחתי כתב:כשהתחילו איזהו מקומן בדף היומי "מאורות הדף היומי" כתבו על זה בעלון "מאורות" עם כמה מקורות בעניין אולי תנסה להשיג העלון
מקדש מלך כתב:לפי זכרוני, לפחות שלושה דברים בפרק זה שנויים במחלוקת.
האם פסח נאכל עד חצות (וכפי שכבר העירו)
האם שפיכת שיירי הדם מערכבת (וכבר העירו).
האם חטאות פנימיות שופכים במערב וחיצוניות בדרום, או שמא שניהם במערב לחד דעה, או בדרום לחד דעה (ראה יומא נט ע"א).
בגמ' רב אמר נותן וחוזר ונותן כו' הרמב"ם פ"ה ממעה"ק פסק כשמואל ולכאורה הלכה כרב באיסורי וכיון דלרב סתם משנה כר"י ה"ל למיפסק הכי ואפשר לומר משום דבאמת מלשון הברייתא עצמה משמע דשתי מתנות שהן ד' הוי כמין גאם דהא בדר' ישמעאל לא נקיט ב' מתנות וא"כ מתניתין דתנא ב' מתנות משמע כשמואל וא"כ י"ל דפי' כתנאי דבגוף הדין פליגי תנאי אבל מתניתין כחכמים אתיא דלא כר"י וכשמואל כנ"ל:
מקדש מלך כתב:פשטות דברי הגמרא שם נראה שגם דעת רבי ישמעאל מתיישבת בלשון שתי 'מתנות שהן ארבע'.
אמנם בשפת אמת שם הכריח מדברי הרמב"ם כדבריך:בגמ' רב אמר נותן וחוזר ונותן כו' הרמב"ם פ"ה ממעה"ק פסק כשמואל ולכאורה הלכה כרב באיסורי וכיון דלרב סתם משנה כר"י ה"ל למיפסק הכי ואפשר לומר משום דבאמת מלשון הברייתא עצמה משמע דשתי מתנות שהן ד' הוי כמין גאם דהא בדר' ישמעאל לא נקיט ב' מתנות וא"כ מתניתין דתנא ב' מתנות משמע כשמואל וא"כ י"ל דפי' כתנאי דבגוף הדין פליגי תנאי אבל מתניתין כחכמים אתיא דלא כר"י וכשמואל כנ"ל:
מקדש מלך כתב:לפי זכרוני, לפחות שלושה דברים בפרק זה שנויים במחלוקת.
האם פסח נאכל עד חצות (וכפי שכבר העירו)
האם שפיכת שיירי הדם מערכבת (וכבר העירו).
האם חטאות פנימיות שופכים במערב וחיצוניות בדרום, או שמא שניהם במערב לחד דעה, או בדרום לחד דעה (ראה יומא נט ע"א).
מיללער כתב:מקדש מלך כתב:לפי זכרוני, לפחות שלושה דברים בפרק זה שנויים במחלוקת.
האם פסח נאכל עד חצות (וכפי שכבר העירו)
האם שפיכת שיירי הדם מערכבת (וכבר העירו).
האם חטאות פנימיות שופכים במערב וחיצוניות בדרום, או שמא שניהם במערב לחד דעה, או בדרום לחד דעה (ראה יומא נט ע"א).
יש להוסיף
האם מעשר ופסח מתן דמים בזריקה ולא בשפיכה (עי' זבחים נ"ו ע"ב - מאן תנא דלא כריה"ג וכו')
עזריאל ברגר כתב:מיללער כתב:מקדש מלך כתב:לפי זכרוני, לפחות שלושה דברים בפרק זה שנויים במחלוקת.
האם פסח נאכל עד חצות (וכפי שכבר העירו)
האם שפיכת שיירי הדם מערכבת (וכבר העירו).
האם חטאות פנימיות שופכים במערב וחיצוניות בדרום, או שמא שניהם במערב לחד דעה, או בדרום לחד דעה (ראה יומא נט ע"א).
יש להוסיף
האם מעשר ופסח מתן דמים בזריקה ולא בשפיכה (עי' זבחים נ"ו ע"ב - מאן תנא דלא כריה"ג וכו')
לא הבנתי את המ"מ שציינת.
ועכ"פ הלשון "מתנה אחת" - כוללת לכאורה בין זריקה בין שפיכה בין נתינה באצבע.
מיללער כתב:עזריאל ברגר כתב:מיללער כתב:מקדש מלך כתב:לפי זכרוני, לפחות שלושה דברים בפרק זה שנויים במחלוקת.
האם פסח נאכל עד חצות (וכפי שכבר העירו)
האם שפיכת שיירי הדם מערכבת (וכבר העירו).
האם חטאות פנימיות שופכים במערב וחיצוניות בדרום, או שמא שניהם במערב לחד דעה, או בדרום לחד דעה (ראה יומא נט ע"א).
יש להוסיף
האם מעשר ופסח מתן דמים בזריקה ולא בשפיכה (עי' זבחים נ"ו ע"ב - מאן תנא דלא כריה"ג וכו')
לא הבנתי את המ"מ שציינת.
ועכ"פ הלשון "מתנה אחת" - כוללת לכאורה בין זריקה בין שפיכה בין נתינה באצבע.
הגמרא מדייקת מהלשון 'שינה באכילתן' שדוקא באכילתן יש שינוי ביניהם אבל לענין זריקה כולם בזריקה ודלא כהני תנאי דס"ל מעשר ופסח בשפיכה.
עזריאל ברגר כתב:מיללער כתב:הגמרא מדייקת מהלשון 'שינה באכילתן' שדוקא באכילתן יש שינוי ביניהם אבל לענין זריקה כולם בזריקה ודלא כהני תנאי דס"ל מעשר ופסח בשפיכה.
חיפשתי שוב, ולא מצאתי כזאת בגמרא.
אשמח אם תצטט.
מיללער כתב:עזריאל ברגר כתב:מיללער כתב:הגמרא מדייקת מהלשון 'שינה באכילתן' שדוקא באכילתן יש שינוי ביניהם אבל לענין זריקה כולם בזריקה ודלא כהני תנאי דס"ל מעשר ופסח בשפיכה.
חיפשתי שוב, ולא מצאתי כזאת בגמרא.
אשמח אם תצטט.
עי' בגמרא 'מאן תנא' וברש"י.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 180 אורחים