נהר שלום כתב: מודע (sic) בני מואב פחדו מבני ישראל הרי ידעו כי משה ובני ישראל לא יעברו על דבר ה' ]
בדיעבד כתב:נהר שלום כתב: מדוע בני מואב פחדו מבני ישראל הרי ידעו כי משה ובני ישראל לא יעברו על דבר ה' ]
האומנם? וכי מנין היה להם לדעת זה?
מלבד זה, עדיין היו אחוזי רעדה מקריעת ים סוף. "אילי מואב יאחזמו רעד"
נהר שלום כתב:דבר תורה לפרשת בלק
שאלה: מדוע בני מואב פחדו מבני ישראל הרי ידעו כי משה ובני ישראל לא יעברו על דבר ה' האוסר לכבוש את מואב?
תשובה: חששו שהערב רב ילחמו בהם למרות שהתורה אסרה זאת לכן כתוב ויגר מואב מפני העם"' אלו הערב רב ורק באופן כללי נאמר ויקץ מואב מפני בני ישראל"' דהיינו מכל ישראל.
(דברי מרדכי)
מכילתא כתב:
אילי מואב. אם תאמר שהם באים לירש את ארצינו והלא כבר נאמר (דברים ב') אל תצר את מואב וגו' ואומר (שם) וקרבת מול בני עמון
נהר שלום כתב:ראה כאן
בקרו טלה כתב:נהר שלום כתב:דבר תורה לפרשת בלק
שאלה: מדוע בני מואב פחדו מבני ישראל הרי ידעו כי משה ובני ישראל לא יעברו על דבר ה' האוסר לכבוש את מואב?
תשובה: חששו שהערב רב ילחמו בהם למרות שהתורה אסרה זאת לכן כתוב ויגר מואב מפני העם"' אלו הערב רב ורק באופן כללי נאמר ויקץ מואב מפני בני ישראל"' דהיינו מכל ישראל.
(דברי מרדכי)
רש"י דברים פרק ב פסוק ט
ואל תתגר בם - לא אסר להם על מואב אלא מלחמה אבל מיראים היו אותם ונראים להם כשהם מזויינים לפיכך כתיב ויגר מואב מפני העם שהיו שוללים ובוזזים אותם.
בקרו טלה כתב:בדיעבד כתב:נהר שלום כתב: מדוע בני מואב פחדו מבני ישראל הרי ידעו כי משה ובני ישראל לא יעברו על דבר ה' ]
האומנם? וכי מנין היה להם לדעת זה?
מלבד זה, עדיין היו אחוזי רעדה מקריעת ים סוף. "אילי מואב יאחזמו רעד"
אדרבה ממקום שהבאת
מכילתא פרשת השירה פרשה ט
אילי מואב. אם תאמר שהם באים לירש את ארצינו והלא כבר נאמר (דברים ב') אל תצר את מואב וגו' ואומר (שם) וקרבת מול בני עמון הא מה תלמוד לומר אילי מואב מפני אנינות הם באים עכשיו לעורר מריבה שבין אבינו לאביהם שנאמר (בראשית י"ג) ויהי ריב וגו':
סגי נהור כתב:על בלק יש לתרץ שלא ידע מהציווי, אבל על בלעם קשה - כיון שהיה נביא, ובוודאי ידע.
בקרו טלה כתב:בקרו טלה כתב:נהר שלום כתב:דבר תורה לפרשת בלק
שאלה: מדוע בני מואב פחדו מבני ישראל הרי ידעו כי משה ובני ישראל לא יעברו על דבר ה' האוסר לכבוש את מואב?
תשובה: חששו שהערב רב ילחמו בהם למרות שהתורה אסרה זאת לכן כתוב ויגר מואב מפני העם"' אלו הערב רב ורק באופן כללי נאמר ויקץ מואב מפני בני ישראל"' דהיינו מכל ישראל.
(דברי מרדכי)
רש"י דברים פרק ב פסוק ט
ואל תתגר בם - לא אסר להם על מואב אלא מלחמה אבל מיראים היו אותם ונראים להם כשהם מזויינים לפיכך כתיב ויגר מואב מפני העם שהיו שוללים ובוזזים אותם.
עתה ראיתי בתו"ש בפרשתינו שציין למדרש רבה בפרשתינו - פרשה כ, ג (וכעי"ז בתנחומא סי' ב) וז"ל
כתיב ויגר מואב מהו ויגר כשהיו ישראל נראין לעמונים נראין עטופים לשלום ולמואבים נראים מזויינין למלחמה שכך כתיב (דברים ב) וקרבת מול בני עמון אל תצורם כל מין צרה אל תצר להם ואל תתגר בם כל מין גירוי ולמואב אמר אל תצר ואל תתגר בם מלחמה מלחמה אי אתה עושה אבל מה שאתה יכול לחטוף מהן חטוף ולכך נראין מזויינין למואב והן נאגרין לעריהם שאין ויגר אלא לשון אסיפה שנא' (משלי י) אוגר בקיץ בן משכיל.
וטוב יעשו המדפיסים של המקראות גדולות אם יציינו כמקור לרש"י את המדרשים הנ"ל.
נהר שלום כתב:גם על בלק יש לתמוה שהרי היה לא את הציפור שהיה הולך על ידי כשפים להרי החושך והיה אומר לבלק את כל ה"חדושות" כמובא בזהר הנגלה ולכן אין מקום כלל לקושית ה"בדיעבד"(שלכתחילה אין שום קושיה) וה"סגי נהור".
יום טוב!
סגי נהור כתב:נהר שלום כתב:גם על בלק יש לתמוה שהרי היה לא את הציפור שהיה הולך על ידי כשפים להרי החושך והיה אומר לבלק את כל ה"חדושות" כמובא בזהר הנגלה ולכן אין מקום כלל לקושית ה"בדיעבד"(שלכתחילה אין שום קושיה) וה"סגי נהור".
יום טוב!
אנא לא לערבב מדרשי אגדה (וכ"ש קטעי זהר...) בפשט המקראות...
נהר שלום כתב:א"כ איך אתה רוצה לתרץ את התחלת הפרשה בפסוק וירא בלק בן ציפור מה ראה אם לא את אש הקדושה רודף אחר הציפור
סגי נהור כתב:נהר שלום כתב:א"כ איך אתה רוצה לתרץ את התחלת הפרשה בפסוק וירא בלק בן ציפור מה ראה אם לא את אש הקדושה רודף אחר הציפור
אתה אמיתי?
סגי נהור כתב:אני שמח ליידע אותך בזאת בקיומו של מושג בשם "פשוטו של מקרא".
סגי נהור כתב:בפשוטו של מקרא זו אינה קושיא. "ראה" היינו הבחין ושם אל לבו.
צריך לדעת שמה שקשה בדרך הרמז והסוד פעמים רבות אינו קושיא כלל בדרך הפשט. ובדרך כלל עצם שתיקת הפשטנים מוכיחה שאין כאן קושיא בפשט.
סגי נהור כתב:נהר שלום כתב:א"כ איך אתה רוצה לתרץ את התחלת הפרשה בפסוק וירא בלק בן ציפור מה ראה אם לא את אש הקדושה רודף אחר הציפור
אתה אמיתי?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 196 אורחים