שהרי אילו לא היתה הקנאה בשביל כבודי לבד אסור כלל להרוג מדין קנאים פוגעין בו
יורה_דעות כתב:אין כאן דין של 'מוכח' אלא רק מבואר שהתנאי הוא שיהיה כוונתו לשם שמים ולא לשם שנאה
הוא הדין לגבי קנאים פוגעין בו, אי אפשר לקבוע חד משמעית שאם יש נגיעה אין כוונתו לשם שמים, אבל צריך לדעת שאם באמת אין כוונתו לשם שמים אסור, וממילא אם ספק גם כן אסור
אליעזר א כתב:ראה היטב בדברי האור החיים שכותב לפרש מדוע כתב קנאתי וזה לשונו ב' שהיתה הקנאה בשביל כבודי לבד לא לאמצעות שום דבר זולתו, וזו היא מצוה שלימה אשר יתרצה ה' בה יותר מכל אשר יעשה האדם וכו'..
מה שנכון נכון כתב:בלא"ה בנדון הסמ"ע הוא לאפרושי מאיסורא, ואינו רשאי לדונו ולהענישו דאין הוא ב"ד, ורק אם כונתו לאפרושיה שרי. אך בנדון הבועל ארמית וכו' הוא דין עונש על הגברא [בשעת מעשה], ולדעת רע"א כתובות כט. אף אמרינן ביה קלבדר"מ, וע"כ אי"ז משנה מה כונת ההורגו.
אוצר החכמה כתב:צודק המעיין בתמיהתו, ומבואר בפירוש ברא"ש בהנשרפין שלאחר חוץ מזמרי אסור להרוג את פנחס, ואולי התכוונת שנקרא קנאי מחמת שזמרי אינו חייב עליו.
אליעזר א כתב:מה ששאלתי כאן היא מה הגדר של קנאי. האם צריך לעשותו לשמה דווקא או דילמא גם אם יש לו נגיעות נחשב לקנאי ומה שאמרו קנאים פוגעין כבר הסבירו היטב הרב אוצה"ח שכוונת רש"י לומר שקנאים נזקקים לזה. אך אין עליהם חיוב ולא בא לאפוקי את הנוגע שאסור לו להרוג אותו.
שטייגעניסט כתב:אליעזר א כתב:מה ששאלתי כאן היא מה הגדר של קנאי. האם צריך לעשותו לשמה דווקא או דילמא גם אם יש לו נגיעות נחשב לקנאי ומה שאמרו קנאים פוגעין כבר הסבירו היטב הרב אוצה"ח שכוונת רש"י לומר שקנאים נזקקים לזה. אך אין עליהם חיוב ולא בא לאפוקי את הנוגע שאסור לו להרוג אותו.
אין דבר כזה "לשמה עם נגיעות". למה אתה לא שואל מה הדין שוחט לשם שמים עם 'נגיעה' לעבודה זרה? או לשם חטאת עם 'נגיעה' לשם עולה?
המושג 'נגיעה' לקוח מעולם השוחד שעליו העידה התורה שהוא "מעור עיני פיקחים ומסלף דברי צדיקים", והיינו שהוא גורם להם לראות כאילו הם רואים את האמת ומכריעים על פיה בעוד שבעצם הם דנים שקר. עניין זה לא שייך כאן, אם הוא מרגיש בנפשו שהוא מקנא לה' רשאי הוא לפגוע בו. וכוונת האוה"ח ברורה, שפנחס לא הרגיש בלבו שום מחשבה יצא לו איזה רווח מלבד כבוד שמים.
גם אם מעולם הישיבות אתם, צריכים אתם להפנים שלא בכל ענין שייך 'גדר'.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 307 אורחים