בשורה טובה תדשן עצם! יבורך המהדיר הנכבד על מפעליו המחכימים ומאירי העיניים ויוסיף עוד כהנה וכהנה.
במבוא המאלף לתשובות ר"א הרוקח (עמ' 4) נזכר חידושו של ריה"ח בענין וידוי החטא בפני החכם, והכפרה והמחילה שהחכם ממציא לחוטא ע"י סיגופים שונים (ובהמשך הרחיב המהדיר על דעתו השונה של הרוקח בזה עי"ש). לכאורה לא מצינו רעיון זה במקורות חז"ל והקדמונים. מסתבר שיש להבין את הדגשת הענין ברוח דבריו של ספר חסידים (סי' תתשא) על הקשר שבין אורחותיהם של היהודים הדרים בְמקום לגויי המקום (ועיין בתוכחת יחזקאל ה ז: וּכְמִשְׁפְּטֵי הַגּוֹיִם אֲשֶׁר סְבִיבוֹתֵיכֶם לֹא עֲשִׂיתֶם, וברש"י: ורבותינו פירשו כמתוקנים שבהם לא עשיתם, כמקולקלים שבהם עשיתם).
ומצאתי שכתב פרופ' יוסף דן (בספרו הגדול על ריה"ח, פ"ו, תורת התשובה של ר' יהודה החסיד: תשובת המשקל ובעיית ההשפעה הנוצרית):
נושא מיוחד בתוך מערכת זו הוא הווידוי, אשר היה ככל הנראה סלע מחלוקת בין ר' יהודה החסיד לבין תלמידו ר' אלעזר מווֹרמס. הצורך בווידוי לפני האל, תוך חרטה על החטא ובקשת כפרה, הוא מן המוסכמות היסודיות (מאז ניסוחיו של רב סעדיה גאון) בכל תיאורי התשובה ביהדות ימי-הביניים. ר' אלעזר מווֹרמס קבע נושא זה במרכז תפישׂתו, וכתב כמה ניסוחים פיוטיים של וידוי אישי ובקשת כפרה. בדבריו של ר' אלעזר, כמו בדבריהם של חכמי ספרד בנושא זה, אין רמז לצורך בווידוי לפני אדם אחר. ר' יהודה החסיד הוא שקבע, כי וידוי לפני חכם הוא אחד המאפיינים של חבורת החסידים שאותה שאף להקים. ככל הנראה, דחו כל הסובבים אותו את דעתו בעניין זה, ולא היה לה הד אלא כעבור מאות שנים, כאשר חבורות של בעלי תשובה התגבשו בקרב מקובלי צפת במאה ה-16. אפשר להבין את הרתיעה מפני וידוי לפני חכם בגלל מרכזיותו של תהליך זה בכנסייה הקתולית. אך מעבר לחשש מפני הדמיון למנהג הנוצרי, הדבר מבטא את הרתיעה מפני הפקעתו של תהליך התשובה מתחום חייו הדתיים האישיים של האדם ומיסודו כערך חברתי. חכמי ישראל בימי-הביניים דחו את הדבר הזה, אך הוא מצא מקום מסוּים ביהדות בזמן החדש. (עכ"ל. יש לציין שגם ר' נחמן מברסלב מדבר בליקוטיו ח"א תורה ד על חשיבות "וידוי דברים לפני תלמיד חכם", ועל הכפרה שהחכם ממציא למתוודה בפניו).
פרקים נכבדים מספרו של דן (ובכללם הפרק הנ"ל העוסק במכלול תורת התשובה של ריה"ח ותלמידיו) מצויים באתר הספרייה הוירטואלית של מט"ח
http://lib.cet.ac.il/pages/articleitem.asp?item=37