חכם באשי כתב:כדומני, שרי"מ תא שמע, בספרו הפרשנות התלמודית, נוקט שתוספות הרא"ש נערך בספרד. אך (כדרכו בספר הזה) לא הביא כל הוכחה להנחה זו.
לומד_בישיבה כתב:מפליא אותי כל פעם מחדש היתכן שלא יימצא שום הערה בתוס' הרא"ש שהרב יונגרמן הוציאו לאור בעידודו של הגר"ח גריינימן שליט"א וכן עשו במאירי שהוציאו את כל ספרי המאירי בכמה כרכים ללא כל הערות – האם יש מישהו שיודע לפתור לי חלום זה.
לומד_בישיבה כתב:לולא דמיספינא הייתי הולך מגדול לגדול כדי לאסור ללמוד בספרים שלהם. התוס' הרא"ש ואת המאירי הגר"ח גריינרמן ויונגרמן כתב זאת ואין לסמוך על זה בהלכה. ומה שכתבת כאילו הבליעו את הערות של הרב שמעון סופר גאון אדיר עקבתי אחר הערות ולא הבליעו ולא כלום עשו שם צונל'ט אחד גדול ולא הבליעו ולא בטיח.
והרי הכסף משנה גם כן עשה הערות על הרמב"ם ועוד המון כאלה אשר בארץ המה - זה היה הגישה ממי קדם.
איש_ספר כתב:תוספת קטנה לשאלת מקום חיבורם של תוספי הרא"ש ז"ל
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?150849&&page=11
נוטר הכרמים כתב:אגב, כמדומה הראשון שהחל בשיטה זו הוא גיסו של הגרח"ג שליט"א, הג"ר שרגא הכהן וילמן בתוס' הרא"ש שההדיר.
משך חכמה כתב:במסגרת העבודה על הוצאה מחודשת של תוספות הרא"ש מגילה - נוסחת כתבי היד, אני זקוק לחוות דעתכם אודות הערות 54 ו57 בקובץ המצורף. הערה 57 מעוררת תהיות האם התוס' הרא"ש בחלקן לפחות חוברו בתקופת ספרד. יש דעה כזאת. או אולי זה בצרפתית עתיקה.
נוטר הכרמים כתב:אם הכניסו התיקונים (מסברא או ע"פ רוב כת"י) והבליעו בתוך הטקסט, לשם מה הערות? ולענ"ד יש בזה גם ענין של גישה, ולא דבר ריק הוא.
אגב, כמדומה הראשון שהחל בשיטה זו הוא גיסו של הגרח"ג שליט"א, הג"ר שרגא הכהן וילמן בתוס' הרא"ש שההדיר.
לענ"ד, האיזון המוצלח בין שיטת ההוצאות המדעיות של הראשונים (יש לזה כמה דוגמאות חריפות במפעל הראשונים של מוה"ק) לבין השיטה הנ"ל של 'זכרון' היא ההדרה של הרמב"ן ע"י הגרא"ז מלצר זצ"ל, בה שולבו הערות קצרות, הגהות מסברא והשערות לצד תיקונים ע"פ כת"י בכמות סבירה, בלא סרח עודף של השוואות לשיטות אחרות או ציונים ומראי מקומות שאינם מן הענין.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 410 אורחים