הודעהעל ידי אליעזר א » א' יולי 20, 2014 10:53 am
כתיב בפרשת נצבים (ל, ז) ונתן ה"א את כל האלות האלה על אויבך ועל שנאיך אשר רדפוך. וכתב הרמב"ן בפרשת בחקותי (כו, טז) וז"ל, ושם הבטיח שיכרות ויכלה המגלים אותנו שנאמר ונתן ה"א את כל האלות האלה על אויבך ועל שונאך אשר רדפוך, והנה אויבך ושונאיך רמז לשתי האומות אשר ירדפו תמיד אחרינו, ואלה דברים יבטיחו בגאולה העתידה הבטחה שלמה. יותר מכל חזיונות דניאל עכ"ל. וכתב בפירוש הטור הארוך ובפירוש הלבוש לרקאנטי דשתי האומות הם עשו וישמעאל, אמנם לא מפורש בטור ובלבוש איזו ישמעאל ואיזו עשו, והנה פירש"י בפרשת וישלח (לג, ד) מהספרי בהעלותך ס"ט, אמר רשב"י הלכה היא בידוע שעשו שונא ליעקב, אלא שנכמרו רחמיו אותה שעה וכו' יעוי"ש, ומפורש שעשו שונא. ויעויין בילקוט פרשת לך דכתב וז"ל, אימה זו מלכות הרביעית וכו' חשיכה זו מלכות יון וכו', גדולה זו מלכות מדי וכו', נופלת זו מלכות בבל וכו', עליו אלו בני ישמעאל שעליהם בן דוד יצמח, שנאמר (ישעי' לא) אויביו אלביש בושת ועליו יציץ נזרו יעוי"ש, ומפורש דישמעאל אויביו, ולפי"ז פירוש הפסוק דעל אויבך זו ישמעאל, ועל שונאך זו עשו, וכן מפורש ברבנו בחיי פרשת נצבים ( ל, ז) דכתב וז"ל, על אויבך ועל שונאיך, אויבך ישמעאל, שונאיך עשו, וכן מיכה התנבא עליהן לעתיד ואמר (מיכה ה, ח) תרום ידיך על צריך ועל ידיך יכרותו, והן שתי האומות שאנחנו משועבדים תחתיהם ומפוזרים ביניהם וכו', ומה שהזכיר אויבך על ישמעאל ושונאיך על עשו וכו', וקראן שונאיך כענין שכתוב (מלאכי א, ג) ואת עשו שנאתי, וכן אמרו במדרש משלי תחת שנואה כי תבעל זה עשו, שנאמר ואת עשו שנאתי וכו' עכ"ל. (וצ"ע ברמב"ן בויכוח אות ע"ח הוצ' שעוועל עמ' שט"ז, ובכד הקמח אות גאולה א' עמוד קי"ח, והעיקר כנ"ל).