והנה הכתוב גלה חפצם וסוף דעתם לבנות עיר גדולה למושבם, ולבנות מגדל גבוה להיות להם לאות ולשם ולתהלה לדעת מקום העיר לההולכים חוצה כרועי המקנה, גם יעמוד שמם אחריהם כל ימי המגדל. וזהו שאמר הכתוב ונעשה לנו שם... ואלה הבונים ראו בעצתם שלא יפרדו, והשם לא יעץ כן, והם לא ידעו.
והשם הפיצם, והוא טוב להם, וכן אמר ומלאו את הארץ (ברא' א, יח).
ז"ל האבן עזרא (בראשית יא:א) היה אברהם מבוני המגדל ואל תתמה כי נח ושם היו שם כי לא מת שם עד שהיה יעקב אבינו בן חמישים שנה ויותר עכ"ל. אכן יראה לומר דאין כוונתו אלא לחשבן השנים ללמדנו שאאע"ה חי בשעת ההפלגה ולא שהוא עזר בבנין מגדל בבל. ואמר לי מו"ר הרב אליעזר יצחק הלוי גראס שליט"א שכן מוכרח מדאמרינן להדיא בילקו"ש (תהלים רמז תרי"ד) שאברהם ונח לא עזרו בבנין אותו הבנין. וכן במדרש ילמדנו אות ל"א (נדפס בבתי מדרשות ח"א) מביא כן דד' חסידים היו שם בדור ההפלגה שם ועבר נח ואברהם שם ועבר ואברהם הטמינו עצמם אשור פירש מהם (והה"ד "ומן הארץ ההיא יצא אשור") ונח עמד ומסר עצמו על קדה"ש [ולפלא שברישא שם השמיט אשור ובסיפא נקטו. וכבר העיר כן בהוספות לשם. וכמו"כ צע"ק אמאי הקדים שם ועבר לנח אביהם.]. מבואר שאלו לא השתתפו בבנין מגדל בבל. בספר ירחמיאל (עמ' 123) מביא שמות י"ב אנשים שלא השתתפו בעצת דור ההפלגה: אברם נחור לוט רעו טינוטו צבא אלמודד יובב אצר אבימאל שבבא אופיר. ושם מובא שאלו האנשים נתפסו על שלא השתתפו עם שאר אנשי הארץ לבנות את המגדל וניתנו בבית הסוהר שע"י יקטן (שהיה נשיא בני שם) והוא הציל אותם לברוח (חוץ מאברם שסירב ללכת ושם בטחונו בה'). ולאח"ז כשבקישו אותם פנחס (נשיא בני יפת) ונמרוד (נשיא בני חם) חמתם בערה בהם ונתנו את אברם שנשאר לישרף באש.
מבקש לדעת כתב:בס"ד
זו שאלה שצריכה להעביר רעד וזעזוע במהות כוונת השאלה.
וזה מתאים מאוד לשולח שאלה זו, שאלו סגנון שאלותיו ורעיונותיו בהיתרים מוזרים ומכוערים, או רעיונות כפרניות במסווה תורני שמעלה כאן עם עזות פנים מול התורה הקדושה. שמתאים מאוד לדעותיו הדתיות לאומיות.
יש מקור להיפך במדרש, שאאע"ה היה יחידו של עולם בדור הפלגה, והיה מהעבר האחר כאשר נמרוד בנה את מגדל בבל, ואאע"ה עמד מולם (מדרש תנחומא לך לך).
ובלא"ה הרי בין אם בן שלוש הכיר את בוראו ובין אם בין ארבעים היה זה לפני דור הפלגה שהי' בן מ"ח כמבואר בסדר עולם
כנסת ישראל כתב:לפלא שלא הובאו דברי הגמ' בע"ז
תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף יח סוף עמוד ב
אמר רב שמואל בר נחמני א"ר יונתן אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים זה אברהם אבינו שלא הלך בעצת אנשי דור הפלגה שרשעים היו שנאמר הבה נבנה לנו עיר ובדרך חטאים לא עמד שלא עמד בעמידת סדום שחטאים היו שנאמר ואנשי סדום רעים וחטאים לה' מאד ובמושב לצים לא ישב שלא ישב במושב אנשי פלשתים מפני שלצנים היו שנאמר ויהי כטוב לבם ויאמרו קראו לשמשון וישחק לנו
מה שנכון נכון כתב:אליבא דהאב"ע לא היה המגדל לשם ע"ז.
אבן עזרא פסוק גוהנה הכתוב גלה חפצם וסוף דעתם לבנות עיר גדולה למושבם, ולבנות מגדל גבוה להיות להם לאות ולשם ולתהלה לדעת מקום העיר לההולכים חוצה כרועי המקנה, גם יעמוד שמם אחריהם כל ימי המגדל. וזהו שאמר הכתוב ונעשה לנו שם... ואלה הבונים ראו בעצתם שלא יפרדו, והשם לא יעץ כן, והם לא ידעו.
אבן עזרא פסוק זוהשם הפיצם, והוא טוב להם, וכן אמר ומלאו את הארץ (ברא' א, יח).
ר_חיים_הקטן כתב:הנה לך מה שכתבתי בענין זה בימי נעורי:ז"ל האבן עזרא (בראשית יא:א) היה אברהם מבוני המגדל ואל תתמה כי נח ושם היו שם כי לא מת שם עד שהיה יעקב אבינו בן חמישים שנה ויותר עכ"ל. אכן יראה לומר דאין כוונתו אלא לחשבן השנים ללמדנו שאאע"ה חי בשעת ההפלגה ולא שהוא עזר בבנין מגדל בבל. ואמר לי מו"ר הרב אליעזר יצחק הלוי גראס שליט"א שכן מוכרח מדאמרינן להדיא בילקו"ש (תהלים רמז תרי"ד) שאברהם ונח לא עזרו בבנין אותו הבנין. וכן במדרש ילמדנו אות ל"א (נדפס בבתי מדרשות ח"א) מביא כן דד' חסידים היו שם בדור ההפלגה שם ועבר נח ואברהם שם ועבר ואברהם הטמינו עצמם אשור פירש מהם (והה"ד "ומן הארץ ההיא יצא אשור") ונח עמד ומסר עצמו על קדה"ש [ולפלא שברישא שם השמיט אשור ובסיפא נקטו. וכבר העיר כן בהוספות לשם. וכמו"כ צע"ק אמאי הקדים שם ועבר לנח אביהם.]. מבואר שאלו לא השתתפו בבנין מגדל בבל. בספר ירחמיאל (עמ' 123) מביא שמות י"ב אנשים שלא השתתפו בעצת דור ההפלגה: אברם נחור לוט רעו טינוטו צבא אלמודד יובב אצר אבימאל שבבא אופיר. ושם מובא שאלו האנשים נתפסו על שלא השתתפו עם שאר אנשי הארץ לבנות את המגדל וניתנו בבית הסוהר שע"י יקטן (שהיה נשיא בני שם) והוא הציל אותם לברוח (חוץ מאברם שסירב ללכת ושם בטחונו בה'). ולאח"ז כשבקישו אותם פנחס (נשיא בני יפת) ונמרוד (נשיא בני חם) חמתם בערה בהם ונתנו את אברם שנשאר לישרף באש.
המעיין כתב:ובלא"ה הרי בין אם בן שלוש הכיר את בוראו ובין אם בין ארבעים היה זה לפני דור הפלגה שהי' בן מ"ח כמבואר בסדר עולם
זה בדיוק מה ששאל שלח, האם יש שיטה שהכיר את בוראו אחרי דור הפלגה או שלכל השיטות הכיר קודם
שלח כתב:רציתי רק להעיר שבודאי אני לא מתכון לפגוע בקדושת אברהם אבינו שהיה קדוש עליון והאבות הם המרכבה, רק רציתי לברר את התאריכים באופן מדויק, לפי הרמבם הכיר בוראו בגיל 40, לפי הראבד בגיל 3, מצאתי ברוקח שמשמע אחרי הפלגה
http://www.otzar.org/aspcrops/100630_29_1467014443-2102014.asp
שש משזר כתב:מה שנכון נכון כתב:אליבא דהאב"ע לא היה המגדל לשם ע"ז.
אבן עזרא פסוק גוהנה הכתוב גלה חפצם וסוף דעתם לבנות עיר גדולה למושבם, ולבנות מגדל גבוה להיות להם לאות ולשם ולתהלה לדעת מקום העיר לההולכים חוצה כרועי המקנה, גם יעמוד שמם אחריהם כל ימי המגדל. וזהו שאמר הכתוב ונעשה לנו שם... ואלה הבונים ראו בעצתם שלא יפרדו, והשם לא יעץ כן, והם לא ידעו.
אבן עזרא פסוק זוהשם הפיצם, והוא טוב להם, וכן אמר ומלאו את הארץ (ברא' א, יח).
אליבא דאף אחד זה היה לשם ע"ז.
אולי לשם אפיקורסות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים