הודעהעל ידי מורה צדק » ד' נובמבר 03, 2010 10:40 pm
יותר קרוב מתימן,
כתב בספר חכמה ומוסר לרבי אברהם ענתיבי זצ"ל [עמ' 3 בהוצאת מכון הכתב] בשבח יהודי אר"ץ - חלב, וזה מלשונו הטהור:
באמת אגיד שבח הציבור קודם דורנו שהיו בידם מנהגים טובים, ראשונה שביום שבת קודש לאחר חצות היו מתאספים רוב הקהל לבית הכנסת, ויושבים ולומדים חברות חברות. יש חברה שיש לאל ידם ללמוד ויושבים ועוסקים בהלכות שבת בשבת והלכות פסח בפסח והלכות חג בחג דבר בעתו, ויש שלומדים אגדה ויש שלומדים זוהר וכיו"ב. ויש חברה שאינם יודעים ללמוד אלא יושבים לפני החכם ודורש להם מעניינו של יום, ומסיים לדרוש להם דברי מוסר וכבושים ודברי אגדה המושכים את הלב, ויש חברה שהולכים לבית המדרש ומביאים תינוקות של בית רבן לפניהם לראות מה למדו באותו שבוע וכו, כל זה היו עושים ביום שבת כל שבת ושבת.
ובליל מוצאי שבת אחר שיבדילו בבתיהם, לא ישאר איש בביתו, אלא תיכף הולכים לקריאה שיש כמה תלמידי חכמים גדולים ואנשי מעשה כל אחד ואחד עושה חבורה גדולה, ויושב החכם ודורש להם מפרשת השבוע ובדברי מוסר והלכות אשר נהוגות, באופן דאין שכונה בלא חכם אשר דורש להם, וגם שאר התלמידי חכמים מתאספים יחד לשמוע הדרשה מפי הדורש, ועושים לויה בדברי תורה לשבת מלכתא. וזה היה להם לסימן טוב לכל ימי השבוע להיות יראת ה' על פניהם לבל יבואו לידי מכשול עוון במשאם ומתנם בכל ימי השבוע, ואחר שסיימו הקריאה והדרש מתחילים לזמר בקול רינה בשירי זמרה של דוד ושלמה ומלוין להנשמה היתרה בשמחה ובששון ומסיימים בכי טוב ונפטרים לבתיהם לשלום וינוחו על משכבותם.
אך לא לזמן רב הלכו הם לישון כי מיד בבוקר השכם מיד בחצות הלילה היו הולכים שמשי בית הכנסת ודופקים על דלתי בני ישראל לקום ולבא לבית הכנסת, ותיכך היו קמים ממטותם ולא היה אחד שהיה מחזיר פניהם ריקם, והולכים לבית הכנסת, עד שכמעט יכולני לומר שרוב קהל עדתנו היו קמים אחר חצות ובאים לבית הכנסת. ויתאספו חבורות חבורות חברה אחת לתלמידי חכמים בחורים לומדים גמרא ותוספות, ויש חברה שלומדים שלחן ערוך אורח חיים ויושב עמהם איזה תלמיד חכם להאיר להם עיניהם ולהבינם, ויש חברה שלומדים בזהר הקדוש, ויש חברה שלומדים בספרי המוסר כמו ראשית חכמה וכד הקמח וכיו"ב, באופן שכל בי עשרה שריא שכינתא, ובכל ליל שישי יש כמה אנשים שהולכים לבית הכנסת מתחילת הלילה עד הבוקר ולומדים בתיקון צמח. וכך היו מעבירים את הלילה לנים בעומקה של הלכה, פלפול עמוק והבנה, וסברה ישרה עד אור הבוקר, ואחר כך היו מתפללים ברגש ותחנונים ובכונה ובמתינות וביישוב הדעת, ואחר התפלה היו קובעים עתים לתורה, והולכים בדרכי ה' ישרים ותמימים, וכל מדות טובות שמנו חכמים נתקיימו בהם, תורה ודרך אר"ץ. ולגודל מעלתם שביום ראשון שרוב החנויות סגורות ויש מיעוט במשא ומתן, על כן היו הסוחרים הולכים לשוק לזמן מועט ומיד שבים לבית המדרש ומתאספים יחד וכמעשהו בחול כך מעשהו בשבת, ועל כל אלו נאמר העומדים בבית ה' בלילות, וחוט של חסד משוך עליהם כל היום.