איש רגיל כתב:זה לא מדוייק לנסח את השאלה למה לא עשו תקנה חדשה. השאלה היא למה לא מקבלים אותם, ואיך שלא יהיה יקיימו בזה מצוה, או לקבל גרים או ערבות. ואחר כך ייאסר לבא בקהל מספק שמא הוא ממזר.
איש רגיל כתב:א"כ מתעצמת קושייתו, שהרי אם שעמוני ספק לא גורם שלא נקבל, מדוע ממזר ספק גורם לנו לא לקבל.
איש רגיל כתב:א"כ מתעצמת קושייתו, שהרי אם שעמוני ספק לא גורם שלא נקבל, מדוע ממזר ספק גורם לנו לא לקבל.
ומורי הרב רבינו משה הכהן תירץ לנו דאיכא למימר, לולי שהירושלמי אינו מתרץ, דגר עמוני ודאי הוא דלא יבא בקהל, הא ספק יבא. וראייתו מדגרסינן בפרק עשרה יוחסין הלכה איזה שתוקי אמר רבא דבר תורה שתוקי כשר וכו' עד ממזר ודאי הוא דלא יבא הא ספק יבא ומפני מה אמרו שתוקי פסול גזירה שמא ישא אחותו מאביו, והכא גבי גר דלא שייך האי גזירה הלכך שרי אע"ג דספק הוא, דלא נאסר לבוא בקהל אלא גר עמוני ומואבי ודאי.
אוצר החכמה כתב:אתה הבנת שזה כוונתו להקשות על כל גר דלמא עמוני הוא?
מה שנכון נכון כתב:ומשה"ק הדבר"מ למה לא מצינו איסור לקבל גרים מאלו שאסורים לבוא בקהל כעמוני ומואבי.
איש רגיל כתב:מנין לך שעמוני ספק מותר מדרבנן?
מה שנכון נכון כתב:איש רגיל כתב:מנין לך שעמוני ספק מותר מדרבנן?
בשעה"מ איסו"ב טו,כא כתב שאסור מדרבנן. [וי"א שאסור מדאוריתא ואינו דומה לממזר שספקו מותר].
אך ראה מש"כ מהראבי"ה.
מה שנכון נכון כתב:אוצר החכמה כתב:אתה הבנת שזה כוונתו להקשות על כל גר דלמא עמוני הוא?
אם כונתך אלי לא הבנתי על סמך מה הגעת למסקנה זו.מה שנכון נכון כתב:ומשה"ק הדבר"מ למה לא מצינו איסור לקבל גרים מאלו שאסורים לבוא בקהל כעמוני ומואבי.
איש רגיל כתב:מנין לך שעמוני ספק מותר מדרבנן?
מה שנכון נכון כתב:עכ"פ מוכח מדבריהם שבאמת אין לקבל לכתחילה עמוני לגר בגלל שאסור לבוא בקהל.
אוצר החכמה כתב:מה שנכון נכון כתב:אוצר החכמה כתב:אתה הבנת שזה כוונתו להקשות על כל גר דלמא עמוני הוא?
אם כונתך אלי לא הבנתי על סמך מה הגעת למסקנה זו.מה שנכון נכון כתב:ומשה"ק הדבר"מ למה לא מצינו איסור לקבל גרים מאלו שאסורים לבוא בקהל כעמוני ומואבי.
התכוונתי אליך כי הבאת ע"ז את התשב"ץ ששואל מדוע לא נחשוש לכל גר שמא הוא עמוני?
מה שנכון נכון כתב:ומשה"ק הדבר"מ למה לא מצינו איסור לקבל גרים מאלו שאסורים לבוא בקהל כעמוני ומואבי, הנה בתשב"ץ לתלמיד המהר"ם סימן תקלח כתב: "ור' מאיר דחייש למיעוטא היאך מקבלים גרים בזמן הזה ניחוש שמא עמוני ומואבי הוא וכתיב לא יבא עמוני ומואבי נראה דלא אסרה תורה אלא עמוני ודאי ומואבי ודאי כדאיתא בפרק עשרה יוחסין ודאי ממזר הוא דלא יבא הא ספק ממזר יבא".
ובירושלמי דמאי רפ"ב רבי יוסי בעי מעתה גר שבא להתגייר אין מקבלין אותו אני אומר מעמון ומואב הוא. [מובא בראבי"ה סימן קנא].
אוצר החכמה כתב:איש רגיל כתב:מנין לך שעמוני ספק מותר מדרבנן?
אם אסור מדרבנן מה תירץ התשב"ץ?
איש רגיל כתב:סליחה, כתבתי את הודעתי לפני שראיתי את מה שהבאת.
מה שנכון נכון כתב:בודאי יתכן לומר שחוששים טפי בספק שישתכח הדבר לאחר קבלתו לגרות, מאשר בודאי עמוני שמוצאו ידוע.
אלא שמקושית הירושלמי והתשב"ץ משמע שאם היינו חוששים על כל גוי שמא הוא עמוני לא היינו מקבלים מחשש זה גרים בכלל. אף שמוצאו הגוי הוא ודאי וידוע יותר מאשר ודאי עמוני ואין סיבה לחשוש שישתכח.
כתב הגאון היעב"ץ זצ"ל בהגהותיו למס' מגילה דף לא. על דברי רש"י בטעמא דמילתא שקורין ביוה"כ במנחה בפרשת עריות "לפי שנפשו של אדם מחמדת (עריות) ויצרו תוקפו" ע"כ.
העיר על זה היעב"ץ שלא דייק לישנא דרש"י שהרי אמרו חז"ל שאחרי דכחלוהו אנשי כנה"ג לעיניה דיצה"ר לאו עבירה מצויה ואין יצרו תוקפו, עיי"ש מה שפי' בדברי רש"י וסיים "ובעו"ה בדור אחרון הלז, חזר יצר הרע דעבירה לאיתנו הראשון, אל פריצי בני עמנו, הכת המודחת, הרצה אחר צבי מודח לבאר שחת".
האם יש לזה סימוכין בספרות היסטוריות?
עשוי לנחת כתב:שמעתי ממקובל אחד שהיכן שמנסים להתקרב לעיסוק בקבלה ללא הצורה הטהורה והראויה, נופלים בזימה בצורה חמורה מאוד. והדברים מובנים ליודעים.
ולכן כת ש"צ נפלו בזה.
[ומקרוב, ראה גם ערך ג"ש ואכמ"ל וד"ל]
יוסף שרייבער כתב:עשוי לנחת כתב:שמעתי ממקובל אחד שהיכן שמנסים להתקרב לעיסוק בקבלה ללא הצורה הטהורה והראויה, נופלים בזימה בצורה חמורה מאוד. והדברים מובנים ליודעים.
ולכן כת ש"צ נפלו בזה.
[ומקרוב, ראה גם ערך ג"ש ואכמ"ל וד"ל]
מותר לשאול מה מסתתר מאחורי האכמ''ל והד''ל?
מעשה שהיה כך היה. רמח"ל הכיר איש בשם הרב פציפיצי, שהיה בתחילה מה"חסידים" של שבתאי צבי, ובאמצע הדרך נטש אותו. שאל אותו רמח"ל, איך קרה שהצלחת להמלט מפיתוייו? ענה: פעם נכנסתי לחדר שלו וראיתי אותו שוכב אפרקדן, מעשה שהוא אסור (ברכות יג, ב). ומיד ידעתי כי איננו משיח השם. כי לא יתכן שצדיק גמור יחטא נגד ההלכה.
משוש דורים כתב:הרשע פיציפיצי היה ראש הרודפים של רמח"ל, ראה באגרות רמח"ל.
לעומקו של דבר כתב:(עניינא דיומא בעוה"ר)
יש סיפור ידוע שרב אחד הכיר את תורפו של ש"צ משום שראה אותו שישן אפרקדן.
גירסא אחת היא על הט"ז (?) ששלח שליח אחריו, והשליח חזר וסיפר כך וממילא ידע שהוא לא המשיח.
עכשיו ראיתי שמישהו כתב גי' אחרתמעשה שהיה כך היה. רמח"ל הכיר איש בשם הרב פציפיצי, שהיה בתחילה מה"חסידים" של שבתאי צבי, ובאמצע הדרך נטש אותו. שאל אותו רמח"ל, איך קרה שהצלחת להמלט מפיתוייו? ענה: פעם נכנסתי לחדר שלו וראיתי אותו שוכב אפרקדן, מעשה שהוא אסור (ברכות יג, ב). ומיד ידעתי כי איננו משיח השם. כי לא יתכן שצדיק גמור יחטא נגד ההלכה.
מישהו יכול להוסיף בירור בזה?
מסופר בד"כ על הט"ז (ראה, למשל, בס' 'א"ש פנחס' ח"ג ברכות י, ב), ויש שגורסים שבחותנו - הב"ח - הוה מעשה [חפש נא באוצה"ח '(+ש"צ\+שבתי_צבי) +[א]פרקדן'].לעומקו של דבר כתב:גירסא אחת היא על הט"ז (?) ששלח שליח אחריו, והשליח חזר וסיפר כך וממילא ידע שהוא לא המשיח.
הבטחתי כתב:על כת הדונמה האריך בש"ה במהדורתו החדשה של 'משיחי השקר', מאוד מענין, ושם הובאו תשובות האחרונים (סמוך להתאסלמותם) בנושא
יוסף שרייבער כתב:עשוי לנחת כתב:שמעתי ממקובל אחד שהיכן שמנסים להתקרב לעיסוק בקבלה ללא הצורה הטהורה והראויה, נופלים בזימה בצורה חמורה מאוד. והדברים מובנים ליודעים.
ולכן כת ש"צ נפלו בזה.
[ומקרוב, ראה גם ערך ג"ש ואכמ"ל וד"ל]
מותר לשאול מה מסתתר מאחורי האכמ''ל והד''ל?
שש משזר כתב:יוסף שרייבער כתב:עשוי לנחת כתב:שמעתי ממקובל אחד שהיכן שמנסים להתקרב לעיסוק בקבלה ללא הצורה הטהורה והראויה, נופלים בזימה בצורה חמורה מאוד. והדברים מובנים ליודעים.
ולכן כת ש"צ נפלו בזה.
[ומקרוב, ראה גם ערך ג"ש ואכמ"ל וד"ל]
מותר לשאול מה מסתתר מאחורי האכמ''ל והד''ל?
כשתבין מה זה ומי זה ג"ש, תבין מה מסתתר מאחורי האכמ"ל והד"ל...
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 589 אורחים