גור בארץ הזאת ....
וישב יצחק בגרר:
(ו) וישב יצחק בגרר. לומר שקיים מאמר הבורא ברוך הוא ובטל מחשבתו שקדמה לו:
וביצחק – "וישב יצחק בגרר"
אבקש להוסיף שאני מחזיק בכת"י ושם נאמר ברש"י "גור בארץ הזאת" - וטרם נגעתי בעצם הנושא.מחמת כן יש שהגיהו בלשון רש"י את הפסוק "גור בארץ הזאת" שבתחילת פרשת תולדות (כו,ג).
אזוטרי כתב:אני מאמין שכוונתו לכתב יד האחד ומיוחד שנמצא באוצר.
אך מדוע אינו מציין לאיזה כתב יד, ניתן לחשוב כאילו נותר לנו כתבי יד מרש"י או ממעתיקים.
זה שהרב יעקב לויפר שליט"א עושה שימוש תמידין כסדרן עם כת"י של רש"י שמחזיק ברשותו – אינו מעליותא כלל ועיקר, ההיפך הוא הנכון!! לטעמי, ולעוד הרבה כמוני, החוכמה היא לטחון את דברי רש"י על כל הפרשים החל מן הגמ' וכלה ברא"ם ולבאר דברים מוקשים בנוסח המקובל ברש"י שלנו.
לייבעדיג יענקל כתב:כל האריכות הזו כבר נכללה בדברי דלעיל. אבל אח"כ כתבתי שעדיין קשה, ואבאר יותר לצורך מי שמתעצל לעיין במאמרו של רי"ל: נניח שאכן רש"י לא כתב 'ויגר יצחק בגרר' ואין עליו שום קושיא, אבל גירסא זו נמצאת בתנחומא ישן וברמב"ן ומדרש שכל טוב, וצ"ב מה פשרה. אכן נשמח מאוד לראות מי שעונה לגופו של ענין, ולא יוצא בסדרה של הכרזות בומבסטיות שעליהם אמה"כ גאמח"י.
(אגב, האם נכון להבין מבין השיטין שצדקתי בניחוש דלעיל?)
.ולפי"ז אין כאן שום ציטוט וא"ש, וכנראה מאוחר יותר נשתבשו הדברים.
ב. בנוסף לכך יש לי מהלך שלם איך לפרש את כוונת רש"י שלא יהיה סתירה בין מה שכתב בפירוש החומש לבין מה שכתב להסביר בגמ' במגילה שם. - אך לעת עתה לא אכתוב אותו, ואני שומר אותו לעת מצוא. ודו"ק וק"ל.
כוונתך שמדובר ב...? א"כ אכן הוא מגדולי מעכירי הדעת שבדורנו. בכל מקרה, נראה שהקנאות הנאיבית פשטה בפורומנו היקר. כל שאלה אינטלקטואלית הופכת ע"י כמה מטורללים לבמה של חינוך והשקפה. אני אישית לצערי, בגלל זה הפסקתי להתמיד כאן.
רחמים כתב:הקב"ה מצווה את יצחק בראשית פרק כו פסוק גגור בארץ הזאת ....
ואחרי הציווי כתוב בראשית פרק כו פסוק ווישב יצחק בגרר:
וביאר האור החיים בראשית פרשת תולדות פרק כו פסוק ו(ו) וישב יצחק בגרר. לומר שקיים מאמר הבורא ברוך הוא ובטל מחשבתו שקדמה לו:
כלומר ש'וישב יצחק בגרר' הוא קיום של 'גור בארץ הזאת' וזו הגירות שנאמרה שיצחק.
ולכן הגירסה הנכונה ברש"י היא:וביצחק – "וישב יצחק בגרר"
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 502 אורחים