אתנחתא כתב:קודם יש להודות על בשורה טובה.
איני יודע מדוע מפרסם דברי תורה ודברי קבלה אלו בהוצאה מדעית ששלומי אמוני ישראל - לא יקנו לעולם.
למי הספר מיועד?? למשה אידל, לבועז הוס ולמשה חלמיש? או לכל יהודי חסיד, בן תורה, שוחרי פנימיות התורה, שיהגו בו? ההתמכרות למדעיות ולהכרה מדעיות, אין לה הגיון כאן. תינח למי שאינו יהודי שומתמ"צ ולימוד הקבלה הינו תחום מקצועי בלבד, אך רי"א? ותינח הספר קבלת האר"י שאופיו מחקרי, אך הדפסת כת"י חדש בקבלה?
(הרי אפילו בעולם אקדמי מעטים שוחרי קבלה בזמנינו והם מקצועות מתות לסתם צעירים שוחרי הייטק).
בן פקועה כתב:הסיבות לפרסם ספר כגון זה בהוצאה מדעית, רבות הן:
א. לדאבוננו הרב ולשברון לבנו, הוצאה "חרדית" היא ערובה לעבודת טיוח, לא רצינית ולא מדויקת, מה שאין כן ההוצאות שמשאביהן מרובים ויש לכסף מוצא.
יש הוצאות חרדיות המטייחות ויש הוצאות (שמשאביהן גדולים עשרת מונים מיב"צ) המוציאות פרסומים מדוייקים ומהודרים, הרבה יותר מיד בן צבי ולא אכנס לשמות.
ב. להוצאה אקדמית יש אמצעים רבים להתמודד עם הפרת זכויות יוצרים, מגפה שפשתה במחוזותינו. וסביר להניח שאלמלי ההוצאה המדעית, תוך שבועיים היה הספר נדפס שוב בידי חאפר.
אין כאן ענין של אמצעים, אלא שהוצאות שבראשיהם עומדים אנשים שאינם ירא"ש, מביאות את דינהם בפני ערכות של גויים והוצאות תורניות לרוב נשמרות מכך. ואגב, עם כל הערכתי וחיבתי לרב המהדיר שליט"א, אני לא בטוח שיש לו אפשרות למנוע, חוקית (ובטח לא טכנית) מי שיגש לספריה ויעתיק את כתב היד ויפרסמו. [אלא שעבודתו של הרי"א שליט"א אינה הקלדה בעלמא וכמובן, ואין המדובר במי שיעתיק את עבודתו]
ג. יש לשער שלהוצאה מדעית יש מלגות תשלום גדולים יותר מאשר להוצאות חרדיות, או הרווח שעשויה להניב הוצאה פרטית.
הבלים מוחלטים. תשאל מי שהוציא ספר ביב"צ או בבר אילן מה שכר הסופרים. הוצאות חרדיות נדיבות (קרי המכונים הגדולים) הרבה הרבה יותר בשכר ובטח במספר העותקים הניתנים למהדיר.
ד. בספר הנדפס בהוצאה מדעית יש אפשרות לכתוב בצורה גלויה יותר מאשר בהוצאה חרדית שהקו המנחה שלה היא "ס'פאסט נישט".
לא כל ספר חייב להכלל בכלל ההגדרה של ס'פאסט נישט".
ומסתבר שיש עוד כמה יתרונות.
חכם באשי כתב:בן פקועה,
מצטער להודיע לך, שאיש ספר צודק בתשובותיו, אחת לאחת, ובמיוחד ב"שכר הסופרים" ש(לא)מקבלים כותביהם.
שח לי אחד שהוציא כמה ספרים בהוצאת בר אילן, שהוא לא קיבל שום שכר על עבודתו, ובנוסף לכך הוצרך לריב עמם על קבלת עשרה עותקים מספרו-שלו! (הם רצו לתת לו רק חמשה!).
חכם באשי כתב:במקרה עליו כתבתי, היוזם היה ההוצאה עצמה!
איש_ספר כתב:לפני כחצי שנה רכשה הספריה הלאומית שבירושלים כתב יד חשוב לאין ערוך, מכתיבת יד רבי מנחם די לונזאנו, ובו דרושים רבים מתורת האר"י, שהעתיק רמד"ל מכתיבות כמה תלמידים. גולת הכותרת של כתב היד הוא חיבור שלם בלתי ידוע של הרח"ו הכלול בו : 'מהדורה בתרא של סדר האצילות'. סדר האצילות הוא מיסודי תורת רבינו האריז"ל.
איש ספר כתב:כאן http://jnul.huji.ac.il/heb/docs/Culture ... 010-11.pdf הודעה על הכנס ומשום מה לא מסופר דבר על תוכן כתב היד.
בריושמא כתב: ר' מנחם די לונזאנו כתב ספרים חשובים ביותר בקבלה, ולא נדפסו. ספר עומר מן שלו נדפס בווילנא אך צונזר קשות. רוב רובו לא נדפס, ורק מעט מזעיר הגיע אל הדפוס. מדוע? הוא השיג על דברי ר' חיים ויטל והתנגד להם בחריפות. כל ההשגות הללו נשמטו מהדפוס הנ"ל. אני מעוניין להוציא לאור מהדורה שלמה של כל כתבי ר' מנחם די לונזאנו בקבלה – עומר מן, פירושים על הזוהר, קונטרסי אמרי אמת. בכל אלה יש השגות חריפות על האר"י ותלמידיו, ובכל אלה העמיד ר' מנחם די לונזאנו שיטה משלו בקבלה.
לב אולם היה לו, ולא חת מפני איש. גדול וענק היה ר' מנחם די לונזאנו. מהדורה שלמה של כתביו צריכה לכלול הקדמה ארוכה שתסביר את המחלוקות היסודיות בינו ובין האר"י ותלמידיו.
וכאן אני שואל את הרב אתנחתא: האם מכיר אתה הוצאת ספרים אחת של שלומי אמוני ישראל, כהגדרתך, שתסכים להוציא לאור את כל כתבי ר' מנחם די לונזאנו בקבלה בשלמותם עם הקדמה ראויה כנ"ל?
אני מחכה להצעתך.
איש_ספר כתב:צודק החכם בריו"ש שאין הוצאה רצינית שתפרסם השגות על דברי האריז"ל.
בריושמא כתב:כתב הרב איש ספר כי אין אפשרות למנוע ביד מי שיגש ויעתיק את כתב היד ויוציא לאור את תוכנו.
במחילת כבוד תורתו, טעות בידו. כל הרוצה להדפיס חיבור שנמצא בכתב יד כלשהו בספרייה ציבורית חייב לבקש רשותה. וכל מי שיגש לספרייה הלאומית ויבקש להדפיס את חיבורו של ר' חיים ויטל ייענה בשלילה, כי אין היא מרשה לשניים – מפני תקנת השוק וכו' – להדפיס אותו חיבור.
הדפסת כתב יד ללא רשות מן הספרייה המחזיקה בו היא הפרת זכויות, ועל כן יש אפשרות חוקית למהדיר הראשון שקיבל את רשותה של הספרייה למנוע את הדפסה נוספת של החיבור בידי אנשים אחרים.
ומשום עני המהפך בחררה ומשום שארית בני ישראל לא יעשו עוולה בטוחני שתלמיד חכם ומקובל וירא שמים לא יעלה על דעתו להסיג גבולו של מהדיר שעמל חודשים ארוכים יומם ולילה על ההדרת חיבורו של ר' חיים ויטל.
.בן פקועה כתב:התייחסות נרחבת של הרב בריושמא לספרו החדש נמצאת בפורום השכן http://bhol-forums.co.il/topic.asp?topi ... 19616#R_10
.בן פקועה כתב:המצב אותו מתאר אתנחתא בטוב דעת, נוגע ללב ומעורר מחשבה. אמנם השאלה היא, האם דווקא שיקולים "ציבוריים" (ואולי "מוסריים") צריכים לעמוד לפני המהדיר, או שמא טובתו שלו ושל ספרו - כפי שנתבארו הטעמים לעיל?
הרי אם לא היו כאן שיקולי-נגד, היתה טענתך מדין "זה נהנה וזה לא חסר", אבל כאן "זה וזה חסר"!
דוגמא קלה לשבר את האוזן: אני מתאר לעצמי שאילו שו"ע הרב שהוהדר מחדש לאחרונה היה נדפס שלא בהוצאת קה"ת, רבים מבין שונאי חב"ד ישמחו לרכשו במקום מהדורת עוז והדר. האם שיקול זה מצדיק את הדפסתו בהוצאה נייטראלית?
בן פקועה כתב:דוגמא קלה לשבר את האוזן: אני מתאר לעצמי שאילו שו"ע הרב שהוהדר מחדש לאחרונה היה נדפס שלא בהוצאת קה"ת, רבים מבין שונאי חב"ד ישמחו לרכשו במקום מהדורת עוז והדר. האם שיקול זה מצדיק את הדפסתו בהוצאה נייטראלית?
.בן פקועה כתב:יסלח לי הנוטר ונוקם אם מרוב נטירה ומלל לא הצלחתי להבין מה המסקנה למעשה העולה מן הנדרש "עת לעשות לה' הפרו": האם לשם לימוד חכמת האמת מותר בדוחק להכניס ספר שמוטבע על כריכתו רח"ל שמו של אותו רשע ב"צ שר"י, או שלשם אי הכנסת ספר שמוטבע על כריכתו רח"ל שמו של אותו רשע ב"צ שר"י מותר בדוחק לוותר על לימוד חכמת האמת?
איש_ספר כתב:בריושמא כתב: ר' מנחם די לונזאנו כתב ספרים חשובים ביותר בקבלה, ולא נדפסו. ספר עומר מן שלו נדפס בווילנא אך צונזר קשות. רוב רובו לא נדפס, ורק מעט מזעיר הגיע אל הדפוס. מדוע? הוא השיג על דברי ר' חיים ויטל והתנגד להם בחריפות. כל ההשגות הללו נשמטו מהדפוס הנ"ל. אני מעוניין להוציא לאור מהדורה שלמה של כל כתבי ר' מנחם די לונזאנו בקבלה – עומר מן, פירושים על הזוהר, קונטרסי אמרי אמת. בכל אלה יש השגות חריפות על האר"י ותלמידיו, ובכל אלה העמיד ר' מנחם די לונזאנו שיטה משלו בקבלה.
לב אולם היה לו, ולא חת מפני איש. גדול וענק היה ר' מנחם די לונזאנו. מהדורה שלמה של כתביו צריכה לכלול הקדמה ארוכה שתסביר את המחלוקות היסודיות בינו ובין האר"י ותלמידיו.
וכאן אני שואל את הרב אתנחתא: האם מכיר אתה הוצאת ספרים אחת של שלומי אמוני ישראל, כהגדרתך, שתסכים להוציא לאור את כל כתבי ר' מנחם די לונזאנו בקבלה בשלמותם עם הקדמה ראויה כנ"ל?
אני מחכה להצעתך.
צודק החכם בריו"ש שאין הוצאה רצינית שתפרסם השגות על דברי האריז"ל. כבר כתבתי במקו"א כאן שעומר מן אינו ממש צנזורה אלא הדפסת חלק קטן מן הספר (וכמו שעשו מדפיסי ווילנא בברכ"י בחסדי דוד ביפה מראה ועוד ועוד). כמש"כ שם עריכה זו נעשתה בידי הגאון המקובל רבי נפתלי הירץ הלוי לימים הרב דיפו. החתום שם בשם המנה"ל. ומאידך מעניין שרש"ד מונק פרסם את הקונטרס של מהרמד"ל הנקרא אמרי אמת ובו השגות ע"פ האר"י לספד"צ וכן השגות ע"פ הרח"ו לאידרא (המיוחס לו לשווא). רש"ד מונק כותב בהקדמת הקונטרס שהוא סומך ע"כ שהחיבור נעתק בידי ר' זונדל מסאלנט עי"ש. (מצוי באוצר)].
ראוי לציין שרמד"ל לא חסך את שבט לשונו מאיש ממבוקריו ובהם גדולי הקדמונים כהרמב"ם חובה"ל העקרים וכו' ואצ"ל מרח"ו. אחד ויחיד שההשגות עליו מלוות בלשון של כבוד ה"ה האר"י.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 715 אורחים