אוצר החכמה כתב:לא הבנתי את השאלה, כל הרשעים יודעים שהקב"ה אמר לא לפגוע בישראל האם זה מונע מהם לנסות?
שלח כתב:אם לבן בחלום הלילה נאמר לו שלא יוכל לפגוע ביעקב ,אולי רדף כדי להפחידו או למען מטרה אחרת, שמעתי שמגדולי החסידות שאל שאלה זו ואמר שאיננו יודעים, האם יש תשובה לשאלה במפרשים?
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי את השאלה, כל הרשעים יודעים שהקב"ה אמר לא לפגוע בישראל האם זה מונע מהם לנסות?
מלח הארץ כתב:אוצר החכמה כתב:לא הבנתי את השאלה, כל הרשעים יודעים שהקב"ה אמר לא לפגוע בישראל האם זה מונע מהם לנסות?
דברי הבל!
הרי נאמר לו בנבואה שלא יוכל לפגוע ביעקב.
ופרשתיו על פי דברי חז"ל שהשמר פן ואל הוא לא תעשה.ויבא אלקים אל לבן הארמי בחלם הלילה ויאמר לו השמר לך פן תדבר עם יעקב מטוב עד רע
מלח הארץ כתב:מצחיק.
מה אתה חושב שה' מתחנן ללבן שיואיל בטובו לא להזיק ליעקב? ברור לכל בר דעת שהשמר היינו אוי ואבוי לך אם תעז לעשות כן, וכעין מה שאירע לפרעה ואבימלך.
וזה הסכלות סבה הוא שיש לאל ידי לעשות עמכם רע, כי לא נהגת כשורה, ואלהי אביכם לא אמר לי אלא 'עם יעקב לבד', זהו שאמר ואלהי אביכם אמש אמר אלי השמר לך מדבר עם יעקב עמך דייקא, באופן שעדיין יש לאל ידי לעשות עמכם רע, אלא שאין ראוי, כדמסיק 'ולבנותי מה אעשה לאלה' וכו'. ובזה מדוקדק אומרו 'יש לאל ידי', ולא כתיב 'היה לאל ידי'.
עוד אפשר, שלבן הרמאי רצה לפרש דברי ה' שלא כהלכה, ולומר שלא אסר לו אלא מדבר עם יעקב דבור לקבותו ולקללו הוא שנאסר לו, אבל אם ירצה להלחם בחרב וחנית לא נאסר, כי גם ליעקב גבורה ומאן דאלים גבר. וזה דקדק ממה שנאמר לו 'מדבר עם יעקב' וכו'. זהו שאמר יש לאל ידי עדיין לעשות עמכם רע, שאלהי אביכם אמש אמר אלי לאמר השמר לך מדבר וכו', 'מדבר' דוקא, והוא הראה פנים בדברי ה' שלא כהלכה, שהאמת הוא שאפילו דבור טוב אסר לו, כל שכן פועל רע. ואולי לבן ברמאות דבר זו ליעקב, כדי שיחזיק לו טובה ויכרות עמו ברית. וז"ש ועתה הלוך הלכת ר''ל מה שעבר עבר, איני מוכיח אלא ועתה הלוך וכו' למה גנבת את אלהי החזירהו נא לי והכל שרוי לך מחול לך.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 409 אורחים