אלי כהן כתב:וכן יש דוגמאות הנשענות על דיוקים. הדוגמה הכי מפורסמת היא יתרו (יתר חובב רעואל). אם כי זה נשען על ההנחה, שלמשה היתה רק אשה אחת; שהרי אם היו לו עוד נשים, אז כבר אין ראיה שליתרו היו כמה שמות.
אלי כהן כתב:קיימת הדוגמה של תובל קין, שלגביו זה להדיא - בלי דיוקים - שהיו לו שני שמות מלכתחילה, מעין מה שיש בימינו - "אברהם ישעיהו" - או "יוסף חיים" וכדומה (ולא שהשתנה שמו לשם אחר כפי שמצינו לגבי אברהם ושרה).
אבל יש גם דוגמאות של שינוי השם, באופן שהתורה ממשיכה להשתמש בשני השמות, כגון:
א. יעקב, שגם אחרי שנקרא שמו ישראל, ממשיכה התורה לקרוא לו - פעם בשם יעקב - ופעם בשם ישראל.
ב. הושע בן נון, שגם אחרי שהשתנה שמו ליהושע, המשיכה התורה לקרוא לו הושע (מייד בפסוק הראשון שבא אחרי שירת האזינו).
וכן יש דוגמאות הנשענות על דיוקים. הדוגמה הכי מפורסמת היא יתרו (יתר חובב רעואל). אם כי זה נשען על ההנחה, שלמשה היתה רק אשה אחת; שהרי אם היו לו עוד נשים, אז כבר אין ראיה שליתרו היו כמה שמות.
צופר הנעמתי כתב:
רעואל הוא אביה של ציפורה (פרשת שמות), ויתרו גם הוא אביה (פרשת יתרו) כך שבהכרח יש כאן אדם אחד ושני שמות.
הכהן כתב:צופר הנעמתי כתב:
רעואל הוא אביה של ציפורה (פרשת שמות), ויתרו גם הוא אביה (פרשת יתרו) כך שבהכרח יש כאן אדם אחד ושני שמות.
מי אמר שהאב של פרשת שמות הוא האב של פרשת יתרו?
הכהן כתב:אולי נצליח למצוא את הנוסחה שזה אותה צפרה ולא אותו האב? יש הוכחה שזה לא יכול להיות?
אלי כהן כתב:קיימת הדוגמה של תובל קין, שלגביו זה להדיא - בלי דיוקים - שהיו לו שני שמות מלכתחילה, מעין מה שיש בימינו - "אברהם ישעיהו" - או "יוסף חיים" וכדומה (ולא שהשתנה שמו לשם אחר כפי שמצינו לגבי אברהם ושרה).
סכינא חריפא כתב:אלי כהן כתב:קיימת הדוגמה של תובל קין, שלגביו זה להדיא - בלי דיוקים - שהיו לו שני שמות מלכתחילה, מעין מה שיש בימינו - "אברהם ישעיהו" - או "יוסף חיים" וכדומה (ולא שהשתנה שמו לשם אחר כפי שמצינו לגבי אברהם ושרה).
תובל קין זה כמו בת שבע
הכהן כתב:אבל מי אמר שזה אותו משה?
אלי כהן כתב:סכינא חריפא כתב:אלי כהן כתב:קיימת הדוגמה של תובל קין, שלגביו זה להדיא - בלי דיוקים - שהיו לו שני שמות מלכתחילה, מעין מה שיש בימינו - "אברהם ישעיהו" - או "יוסף חיים" וכדומה (ולא שהשתנה שמו לשם אחר כפי שמצינו לגבי אברהם ושרה).
תובל קין זה כמו בת שבע
עד שאתה מביא ממרחק לחמך, מהשם "בת-שבע" (עם מקף) - אשר אינו בתורה - שעליה שאל השואל את שאלתו, לכאורה יכולת להקשות מהשם "מלכי-צדק" (גם כן עם מקף) - שהוא כן בתורה.
אבל האמת היא, שאין שום ראייה משני השמות הנ"ל, שהרי בשום מקום בתנ"ך לא מצינו אשה ששמה "בת", או ששמה "שבע", וגם לא מצינו בתנ"ך איש ששמו "מלכי" או ששמו "צדק".
מאידך, בתורה כן יש "תובל" לבדו (בנו של יפת), ויש "קין" לבדו (בנו של אדם), וא"כ מסתבר לומר - ש"תובל קין" (שהוא בלי מקף כידוע) - דומה אל "אברהם ישעיהו" (גם כן בלי מקף שהרי מצינו את השם "אברהם" לבדו ואת השם "ישעיהו" לבדו), וזה יותר מסתבר מאשר לומר - ש"תובל קין" (בלי מקף) - דומה אל "מלכי-צדק" (עם מקף) ואל "בת-שבע" (גם כן עם מקף).
אלי כהן כתב:הדוגמה הכי מפורסמת היא יתרו (יתר חובב רעואל). אם כי זה נשען על ההנחה, שלמשה היתה רק אשה אחת; שהרי אם היו לו עוד נשים, אז כבר אין ראיה שיתרו וחובב היו אותו אדם.
אבל יתכן גם לומר (ואף אחד אינו יכול להשבע ולשלול זאת בוודאות) שליתרו היו שבעה ראשים, וכל ראש נקרא בשם אחר.
לייבעדיג יענקל כתב:אכן גאונות של פשט.אלי כהן כתב:הדוגמה הכי מפורסמת היא יתרו (יתר חובב רעואל). אם כי זה נשען על ההנחה, שלמשה היתה רק אשה אחת; שהרי אם היו לו עוד נשים, אז כבר אין ראיה שיתרו וחובב היו אותו אדם.
לייבעדיג יענקל כתב:אם לעשיו היו שש נשים מדוע לא נאמר שלמשה היו שבע נשים?
מה שנכון נכון כתב:נבוכדנצר/נבוכדרצר = נבו [האליל של בבל] כדר [שמור] אצר [את הבכור].
אלי כהן כתב:לגבי עשו, כן יש דבר שמחייבנו לומר לפי הפשט שהיו לו לפחות שש נשים.
לייבעדיג יענקל כתב:אלי כהן כתב:לגבי עשו, כן יש דבר שמחייבנו לומר לפי הפשט שהיו לו לפחות שש נשים.
ר"מ פלוני הציע לפני ת"ח אלמוני מהלך מחודש בסוגיא פלמונית. הת"ח הקשה על המהלך וביאר מדוע הוא מיותר. נענה הר"מ, יש לי מחייב ומכריח לומר מהלך זה!
- ומהו ההכרח?
- עלי לומר מחר שיעור!
כן כן, אני יודע שלך יש הכרח אחר.
לייבעדיג יענקל כתב:כן כן, אני יודע שלך יש הכרח אחר. שהרי אם מטילים מטבע שבצדה הא' יש יחמור בעל ה' ראשים ובצדה הב' פריג'ידר וכו' וכו'.
לייבעדיג יענקל כתב:ובכ"ז ראה באשכול המתאים את דברי הפשטן ר' אברהם בן הרמב"ם.
שרוליק כתב:האם מישהו יכול להסביר מה הולך כאן באשכול הזה? (אנחנו רחוקים מפורים...).
אלי כהן כתב:הכהן כתב:אולי נצליח למצוא את הנוסחה שזה אותה צפרה ולא אותו האב? יש הוכחה שזה לא יכול להיות?
בירושלמי [יבמות פ"ד ה"ב] מבואר, שגוליית הפלישתי (בן עורפה) נולד ממאה אבות.
גם בימינו יש כזה מושג ברפואה (פוליספרמה).
אם כי כמובן שהסיכוי שלציפורה היו שני אבות הוא אפסי, ולכן הפשט הוא שלציפורה היה אב יחיד.
אפרקסתא דעניא כתב:מה זה פוליספרמה? חיפשתי בגוגל וכל מה שמצאתי במונח זה הוא שם של פרח.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 96 אורחים