אמסטרדם כתב:בבקשת סליחה מראש על שאלתי העמהארצותי...
צונאמי כתב:קצת צ"ע כאן.
1. מתתיהו האב הזקן נפטר לפני נס חנוכה, ובצוואתו מינה את יהודה.
2. בזמן אנטיוכוס היו הכה"ג המתייונים (אאל"ט) ישוע ומנלאוס.
3. יוחנן כה"ג לכאורה היה באמצע תקופת החשמונאים (ינאי?), והוא ביטל את הזכרת שם ה' בשטרות שנעשתה בגלל נצחון חשמונאי.
4. מנין ש"כהן גדול" אינו "כהן חשוב", כמו "אדם גדול"? (המצאה שלי)
נהר שלום כתב:צונאמי כתב:קצת צ"ע כאן.
1. מתתיהו האב הזקן נפטר לפני נס חנוכה, ובצוואתו מינה את יהודה.
2. בזמן אנטיוכוס היו הכה"ג המתייונים (אאל"ט) ישוע ומנלאוס.
3. יוחנן כה"ג לכאורה היה באמצע תקופת החשמונאים (ינאי?), והוא ביטל את הזכרת שם ה' בשטרות שנעשתה בגלל נצחון חשמונאי.
4. מנין ש"כהן גדול" אינו "כהן חשוב", כמו "אדם גדול"? (המצאה שלי)
באמת המצאה לא נראה לי שאפשר לפרש כן א"כ למה דוקא מתתיהו קבל תואר זה?
אמסטרדם כתב:בבקשת סליחה מראש על שאלתי העמהארצותי...
לפי זכרוני הגמ' במס' יומא מונה הכהנים גדולים ששימשו בבית שני [מלבד הצדוקים שמתו בכל שנה] ונמנה שם יוחנן כהן גדול ששימש פ' שנים שהוא כנראה יוחנן כהן גדול אביו של מתתיהו [וכן איתא בכמה ספרים ומהם בוצינא דנהורא], וישמעאל בן פאבי שהוא כנראה התנא הקדוש ר' ישמעאל כהן גדול בעמח"ס פרקי היכלות ומי שבירך את כביכול במס' ברכות, אבל מתתיהו לא חשיב שם, ופלא מה שבנוסח לשם יחוד הנדפס בסידורים איתא "מתתיהו כהן גדול".
אוצר החכמה כתב:אמסטרדם כתב:בבקשת סליחה מראש על שאלתי העמהארצותי...
לפי זכרוני הגמ' במס' יומא מונה הכהנים גדולים ששימשו בבית שני [מלבד הצדוקים שמתו בכל שנה] ונמנה שם יוחנן כהן גדול ששימש פ' שנים שהוא כנראה יוחנן כהן גדול אביו של מתתיהו [וכן איתא בכמה ספרים ומהם בוצינא דנהורא], וישמעאל בן פאבי שהוא כנראה התנא הקדוש ר' ישמעאל כהן גדול בעמח"ס פרקי היכלות ומי שבירך את כביכול במס' ברכות, אבל מתתיהו לא חשיב שם, ופלא מה שבנוסח לשם יחוד הנדפס בסידורים איתא "מתתיהו כהן גדול".
אפשר לתרץ תירוץ פשוט שהיה ידוע שלא שימש יותר משנה וממילא אין נפ"מ להזכירו שם כי אין זה משפיע על החשבון.
צונאמי כתב:נהר שלום כתב:צונאמי כתב:קצת צ"ע כאן.
1. מתתיהו האב הזקן נפטר לפני נס חנוכה, ובצוואתו מינה את יהודה.
2. בזמן אנטיוכוס היו הכה"ג המתייונים (אאל"ט) ישוע ומנלאוס.
3. יוחנן כה"ג לכאורה היה באמצע תקופת החשמונאים (ינאי?), והוא ביטל את הזכרת שם ה' בשטרות שנעשתה בגלל נצחון חשמונאי.
4. מנין ש"כהן גדול" אינו "כהן חשוב", כמו "אדם גדול"? (המצאה שלי)
באמת המצאה לא נראה לי שאפשר לפרש כן א"כ למה דוקא מתתיהו קבל תואר זה?
מתתיהו הוא זה שהרים את נס המרד.
קצת היסטוריה:
אנטיוכוס כבש את ירושלים בשנת 143 לשלטון יון, העבודה בביהמ"ק התבטלה בכסלו (ט"ו/כ"ה) שנת 145,
בינתיים הלכו היוונים לערים השונות והקימו מזבחות לאלי יוון.
בבואם ליישוב מודיעין, "כיבדו" את מתתיהו הזקן להקריב, הוא סירב,
וכאשר מי שהקריב (יהודי?) את החזיר, התפרץ מתתיהו, הרג אותו ואת הפקיד היווני, ובכך התחיל המרד.
המורדים ברחו למדבר, שם נהרגו אלף יהודים במערה בשבת.
לאחר זמן נפטר מתתיהו וציווה שיהודה המכבי/מקבי ימשיך את המרד.
לאחר כמה נצחונות מזהירים של יהודה על שרי המלחמה של אנטיוכוס, (סירון, ניקנור, גורגיאס) נכנסו לביהמ"ק בשנת 148 בכ"ה (לא כ"ד!) כסלו.
נו, מתתיהו ראוי לתואר "כהן גדול" - לא? (=כהן חשוב כנ"ל, להבדיל מהכן סתמא)
שברי לוחות כתב:עיין מהרש"א ראש השנה י"ח ע"ב ובערוך לנר שם
שו"ת דברי יציב או"ח סימן רפב
אמסטרדם כתב:פלא מה שבנוסח לשם יחוד הנדפס בסידורים איתא "מתתיהו כהן גדול".
אוצר החכמה כתב:אמסטרדם כתב:בבקשת סליחה מראש על שאלתי העמהארצותי...
לפי זכרוני הגמ' במס' יומא מונה הכהנים גדולים ששימשו בבית שני [מלבד הצדוקים שמתו בכל שנה] ונמנה שם יוחנן כהן גדול ששימש פ' שנים שהוא כנראה יוחנן כהן גדול אביו של מתתיהו [וכן איתא בכמה ספרים ומהם בוצינא דנהורא], וישמעאל בן פאבי שהוא כנראה התנא הקדוש ר' ישמעאל כהן גדול בעמח"ס פרקי היכלות ומי שבירך את כביכול במס' ברכות, אבל מתתיהו לא חשיב שם, ופלא מה שבנוסח לשם יחוד הנדפס בסידורים איתא "מתתיהו כהן גדול".
אפשר לתרץ תירוץ פשוט שהיה ידוע שלא שימש יותר משנה וממילא אין נפ"מ להזכירו שם כי אין זה משפיע על החשבון.
לעמל יולד כתב:(באמת קצת קשה, דלכאורה ממה נפשך גם אם היו שני יוחנן ששמשו ככהנים גדולים, שניהם היו אחרי שמעון הצדיק, וכן נראה מדעת אביי בברכות כט שינאי המלך הוא יוחנן כ"ג, א"כ לדעת אביי ודאי שניהם היו אחרי שמעון הצדיק, וצ"ע.
ומגמ' סוטה לג. משמע שיוחנן היה קודם שמעון הצדיק, ששם כתוב שיוחנן שמע בת קול וכו' (יש לשים לב שמשם משמע שהוא שימש בעת ניצחון בית חשמונאי על היוונים) וממשיך הגמ' "ושוב מעשה בשמעון הצדיק ששמע בת קול").
פרנקל תאומים כתב:יוחנן כה''ג שנעשה צדוקי הוא לא יוחנן הורקנוס בנו של שמעון, ואביהם של אריסטובלוס הראשון וינאי המלך (אלכסנדר ינאי)?
לעמל יולד כתב:...(ואגב גם תרי שמעון הוי, כי שמעון הצדיק כיהן אחרי עזרא הסופר (לדעת הרמב"ם בהקדמה לפירוש המשניות).
אבל ישנם דעות שהיה רק יוחנן אחד, א"כ לדעתם אביו של מתתיהו היה יוחנן כהן גדול שנעשה צדוקי.
ויתכן שדעת אביי שיוחנן וינאי חד הוא, הוא כדעת שחד יוחנן הוי, ורבא סובר שיוחנן לחוד וינאי לחוד, הוא כדעת שתרי יוחנן הוי.
בברכה המשולשת כתב:לעמל יולד כתב:פרנקל תאומים כתב:יוחנן כה''ג שנעשה צדוקי הוא לא יוחנן הורקנוס בנו של שמעון, ואביהם של אריסטובלוס הראשון וינאי המלך (אלכסנדר ינאי)?
להרבה דעות (נ"ל שהם הרוב) אתה צודק, ולדעה זו, מדובר ביוחנן השני, בניגוד ליוחנן אבי מתתיהו שהיה יוחנן הראשון.
(ואגב גם תרי שמעון הוי, כי שמעון הצדיק כיהן אחרי עזרא הסופר (לדעת הרמב"ם בהקדמה לפירוש המשניות)).
אבל ישנם דעות שהיה רק יוחנן אחד, א"כ לדעתם אביו של מתתיהו היה יוחנן כהן גדול שנעשה צדוקי.
ויתכן שדעת אביי שיוחנן וינאי חד הוא, הוא כדעת שחד יוחנן הוי, ורבא סובר שיוחנן לחוד וינאי לחוד, הוא כדעת שתרי יוחנן הוי.
לא הבנתי.
ינאי וודאי היה אחרי מתתיהו.
פרנקל תאומים כתב:לעמל יולד כתב:...(ואגב גם תרי שמעון הוי, כי שמעון הצדיק כיהן אחרי עזרא הסופר (לדעת הרמב"ם בהקדמה לפירוש המשניות).
בוודאי. הלא שמעון הצדיק היה משיירי כנסת הגדולה כמבואר בריש מסכת אבות (כמו גם הדוד רבא רבא שלו עזרא שהיה מאנשי כנה''ג כמבואר ברמב'''ם בהקדמה לפי' המשניות), וכידוע לכולם הגמ' ביומא דף ס''ט מספרת על פגישתו עם אלכסנדר מוקדון (כמובן, שנים רבות לאחר פטירת עזרא).
גם בזה יש דעות חלוקות, כמו יוסיפון, הרמב"ם, וספר הקבלה לראב"ד וכו', ודברי יוסיפון בזה אינו תואם חז"ל, ואנו אין לנו אלא דברי רבותינואבל ישנם דעות שהיה רק יוחנן אחד, א"כ לדעתם אביו של מתתיהו היה יוחנן כהן גדול שנעשה צדוקי.
היתכן שאביו של מתתיהו נעשה צדוקי? מתי זה אירע? אחרי פטירתו של בנו מתתיהו? והלא מתתיהו מתואר כזקן כבר בימי מרד החשמונאים.
יש שהקשו את השאלה הזאת, כבר הובא לעיל בשם בני יששכרויתכן שדעת אביי שיוחנן וינאי חד הוא, הוא כדעת שחד יוחנן הוי, ורבא סובר שיוחנן לחוד וינאי לחוד, הוא כדעת שתרי יוחנן הוי.
כבר העיר הרב בברה''מ, שאם יוחנן הוא ינאי אזי הוא היה נכדו של מתתיהו ולא אביו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 36 אורחים