הודעהעל ידי מן השורה » א' דצמבר 21, 2014 11:12 pm
השארנו את הרב מבריסק בלי אפשרות תגובה, הנה הלא קושיה היא, למה לו תירוץ מחושב וגאוני, הלא העצה מהנער הצעיר -הגאון לעתיד- פשוטה היא למדי, ולמה לנו לחשבון מפולפל?
אבל האמת, אין לדמות כלל בין השואל את הגרשז"א לפרעה השואל את יוסף, הגרשז"א גדול הוא בעצמו, זקן ושמע ימים, מלא וגדוש בחכמה מכל זן, והשואל, זעיר ואולי צעיר לימים, ודאי מעוניין הוא בעצה ולא רק בההלכה.
אכן פרעה ויוסף זה הפוך לגמרי, יוסף עומד בקרן אפילה, 1.נער 2.עברי 3.עבד, אין סיבה הגיונית שפרע יקרא לו, אלא שהחלום נושף בערפו ומרוב מצוקתו מוכרח הוא להעלות את יוסף, פותר החלומות האחרון שעדיין לא חיוה את דעתו, פרעה אוחז בו כאוחז בקש, פשוט וברור שאין לו רשות אלא להציע את פיתרונו ותו לא, לו יהין לומר דבר אחר שלא נשאל, יעלה לו בחייו, א"כ הקושיה עומדת במקומה, למה פתח את פיו במה שלא נשאל. ואם הצלת נפשות היא, וכי אין חרטום אחד שיציע הצעה פשוטה -לכאורה- זו?
אין לנו אלא דברי הרמב"ן שהביאו לעיל, שהכל בכלל החלום. והעצה, גם היא מן הפיתרון.