נוטר הכרמים כתב:האם אי מי מתלמידיו חי עמנו לאוי"ט?
.בור ועם הארץ כתב:נוטר הכרמים כתב:האם אי מי מתלמידיו חי עמנו לאוי"ט?
נדמה לי, שנשארו מתי מספר.
ירושלמי כתב:יש"כ על העלאת שמו של רב רבנן, רבן של עמלי התורה ואוהבן של ישראל.
ללא ספק, אחת הנקודות המרכזיות שאיפיינו את רב"ד היה התבטלותו המוחלטת לרבו, מרן הגר"ח מבריסק, וקבלת דבריו ללא עוררין. ופוק חזי כמה סימנים ב'ברכת שמואל' מבוססים על משפט אחד או שנים ששמע מהגר"ח.
על משפט אחד - המיוחס לרב"ד בענין הנ"ל - הייתי מבקש לדון בפני החכמים דכאן, ולשמוע דעתם באשר לביאורו. וכך נמסר משמו:
"אילו היה הרב'ה (=הגר"ח) אומר שהשולחן העומד כאן - לאו שולחן הוא אלא פרה, לבטח כולם היו מאמינים שכך הוא, אף שלפנינו נראה שאינו כך. אני, לעומת זאת" - סיים הגרב"ד, "הייתי גוחן וחולב את השולחן!".
ובכן, מה הכוונה?
גוראריה כתב:מימרא זו, מטו בה בשמיה דהגרי"ז דווקא. ואם כי כמובן לאו מר בריה דרב אשי חתים עליה אבל הרבה מן ההבנה הדקיקה והנחמדה.
וכך אמרו בשמו, בבואו להגדיר מתרומת מידותיהם של שלשה מגדולי תלמידי אביו הגר"ח זצ"ל:
אם אבא מארי היה אומר בשיעורו, נניח, ששלחן הוא כמו בהמה.
אני הייתי חוזר על הדברים כהוייתן: שלחן הוא כמו בהמה.
רבי שמעון שקאפ היה מוצא את ההשוואות למה שלחן הוא כמו בהמה: שניהם שייכים לגדר של 'דבר המטלטל וגופו ממון', לשניהם יש גוף וארבע רגלים, וכו' וכו'.
אבל רבי ברוך בער, הוא באמונתו ברבי היה לוקח כלי והולך לחלוב את השולחן...
נוטר הכרמים כתב:זרעו בחיים-הגאונים הגדולים רבי דן אונגרישער, רבי יצחק שיינר, רבי יצחק דזימיטרובסקי, רבי חיים שלמה ליבוביץ ומשפחותיהם ועוד.
האם אי מי מתלמידיו חי עמנו לאוי"ט?
.איש_ספר כתב:נוטר הכרמים כתב:זרעו בחיים-הגאונים הגדולים רבי דן אונגרישער, רבי יצחק שיינר, רבי יצחק דזימיטרובסקי, רבי חיים שלמה ליבוביץ ומשפחותיהם ועוד.
האם אי מי מתלמידיו חי עמנו לאוי"ט?
יש גם את צאצאיו משפחת טורעץ שיח'. [יש גם תמונות ידועות של ר"ש שקאפ, רא"ד שפירא מקאוונא, רמ"מ פרבשטיין מסלבודקא ועוד בעת ביקורם בארה"ב חבושים בצילנדר]
נוטר הכרמים כתב:.איש_ספר כתב:נוטר הכרמים כתב:זרעו בחיים-הגאונים הגדולים רבי דן אונגרישער, רבי יצחק שיינר, רבי יצחק דזימיטרובסקי, רבי חיים שלמה ליבוביץ ומשפחותיהם ועוד.
האם אי מי מתלמידיו חי עמנו לאוי"ט?
יש גם את צאצאיו משפחת טורעץ שיח'. [יש גם תמונות ידועות של ר"ש שקאפ, רא"ד שפירא מקאוונא, רמ"מ פרבשטיין מסלבודקא ועוד בעת ביקורם בארה"ב חבושים בצילנדר]
הגאון רבי ישראל בן שלום שליט"א, מראשי ישיבת פוניבז' לצעירים, חתן רבי יצחק טורץ הנ"ל.
אליהוא כתב:בפורום ההוא הובאה מודעה זו
.בור ועם הארץ כתב:כיון שהותרה הרצועה, הנני להעלות עוד תמונה.
בצד שמאל נדמה לי הוא הג"ר ירוחם ליוואוויץ המשגיח ממיר.
מי עוד בצד ימין עם הזקן השחור?
נוטר הכרמים כתב:דווקא אותי היה מעניין מי הוא זה שהכניס את עצמו בין שני האריות?
שיבר כתב:ליבוביץ וליוואויץ חד הם?
נוטר הכרמים כתב:שיבר כתב:ליבוביץ וליוואויץ חד הם?
מקובל שלא. וראייתך שר' ירוחם הוא לוי, והגרב"ד ישראל.
גוראריה כתב:והנה סיפור לא מוכר:
תקופה קצרה שימש רב"ב ברבנות. כמדומה שמיד אחרי פטירת חותנו בקרמנצ'וג עד שימצאו רב אחר [כיון שלא רצה בקביעות]
יום א' באו לפניו ב' בע"ד לד"ת מסובך, והקולות והקללות היו עד השמים...
נפשו העדינה נקעה מכך. באמצע יצא החוצה ופנה לתלמידו הר' רובין ז"ל [אביו של הרב רובין שליט"א מההכשר] בסערת נפש , תפסו בזרועו וא"ל [בערך] כדברים האלה:
זאג מיר, ה'ראובן ושמעון' האלה הם אותם 'ראובן ושמעון' שבגמ' ובשו"ע?
שם, הרי ממש תענוג איתם. ראובן טוען - ואביי סובר כמותו. שמעון טוען - ורבא בצד שלו. כל אחד מהם זה סברא, זה תנאים, אמוראים, ראשונים , תורה ממש.
ואילו אלה שכאן - תששמע אותם איך הם צועקים...
'..אולם בענין שכת"ה חושק להדפיסם על שולי הש"ש לא אוכל לומר דבר ע"ז דבר כי התורה חייבה לאהוב כת"ה כמו עצמי ואנא בנפשאי הייתי ירא להתקרב אל קודש הקודשים ע"כ לא אוכל לומר דבר בזה לכתר"ה ואת כתר"ה שי' הסליחה
איש_ספר כתב:בנוגע לאשכול המ"ב
מתוך הסכמת הגרב"ב לשב שמעתתא עם רווחא דשמעתתא (משום מה אינו באוצר) לגרח"ש לאפיאן'..אולם בענין שכת"ה חושק להדפיסם על שולי הש"ש לא אוכל לומר דבר ע"ז דבר כי התורה חייבה לאהוב כת"ה כמו עצמי ואנא בנפשאי הייתי ירא להתקרב אל קודש הקודשים ע"כ לא אוכל לומר דבר בזה לכתר"ה ואת כתר"ה שי' הסליחה
בור ועם הארץ כתב:כיון שהותרה הרצועה, הנני להעלות עוד תמונה.
בצד שמאל נדמה לי הוא הג"ר ירוחם ליוואוויץ המשגיח ממיר.
מי עומד בצד ימין עם הזקן השחור?
/ירושלמי כתב:גוראריה כתב:והנה סיפור לא מוכר:
תקופה קצרה שימש רב"ב ברבנות. כמדומה שמיד אחרי פטירת חותנו בקרמנצ'וג עד שימצאו רב אחר [כיון שלא רצה בקביעות]
יום א' באו לפניו ב' בע"ד לד"ת מסובך, והקולות והקללות היו עד השמים...
נפשו העדינה נקעה מכך. באמצע יצא החוצה ופנה לתלמידו הר' רובין ז"ל [אביו של הרב רובין שליט"א מההכשר] בסערת נפש , תפסו בזרועו וא"ל [בערך] כדברים האלה:
זאג מיר, ה'ראובן ושמעון' האלה הם אותם 'ראובן ושמעון' שבגמ' ובשו"ע?
שם, הרי ממש תענוג איתם. ראובן טוען - ואביי סובר כמותו. שמעון טוען - ורבא בצד שלו. כל אחד מהם זה סברא, זה תנאים, אמוראים, ראשונים , תורה ממש.
ואילו אלה שכאן - תששמע אותם איך הם צועקים...
אינני בא 'להקשות' ממעשיה נאה זו על המעשיה דלהלן, אך נזכרתי בה, על אף המסר ה[לכאורה] הפוך העולה ממנה:
הגאון המופלא רבי שלמה שמשון קרליץ זצ"ל כיהן כאב"ד בבי"ד של הרבנות, ומטבע הדברים הובאו בפניו ד"ת של שאלות חמורות מהם הנוגעים בכל הטינוף והתיעוב, וכדיין הרי הוא חייב לברר בדיוק מי ומה, איך והיכן, מה בדיוק ראו העדים וכו' וכו'. שאלוהו (איש ספר! מי השואל?) היאך זה לא נקעה נפשו העדינה מהסחי והטינופת הבאה לפתחיו, ועוד הוא צריך לפשפש ולמשמש בהם עד ועד בכלל.
ענה הגרש"ש: כשבא מולי מקרה כזה, אינני רואה מולי את פלוני או פלוני עסוק בעבירה כזו או אחרת, אני רואה לנגד עיני תשובת ריב"ש או מהר"י בן לב. עבור התיאורים אינם אלא 'מראי מקום' לדברי הפוסקים, הא ותו לא...
שוב, לא להקשות באתי, ורק נזכרתי באימרה צחה זו.
דראל כתב:בור ועם הארץ כתב:כיון שהותרה הרצועה, הנני להעלות עוד תמונה.
בצד שמאל נדמה לי הוא הג"ר ירוחם ליוואוויץ המשגיח ממיר.
מי עומד בצד ימין עם הזקן השחור?
האם זה לא חתנו, ר' ראובן גרוזובסקי (שאאל"ט, הרב א"א גרשוני כתב עליו ביוגרפיה)?
אליהוא כתב:בפורום ההוא הובאה מודעה זו
אסקופה הנדרסת כתב: ספר תולדותיו הנפלא 'ר' ברוך בער' שנכתב ע"י מזכיר הישיבה הק' דקמניץ הרב יצחק אדלשטיין וי"ל מחדש ע"י משאבים.
אסקופה הנדרסת כתב:במשעולי האשכול, לא זכינו שבאוצר החכמה יהיה שום ספר של הגרב"ד, לא ברכת שמואל, לא השיעורים שנדפסו לסוגיהם, (הוצאת פרנקל והוצאת גראזאווסקי) ואפילו לא ספר תולדותיו הנפלא 'ר' ברוך בער' שנכתב ע"י מזכיר הישיבה הק' דקמניץ הרב יצחק אדלשטיין וי"ל מחדש ע"י משאבים.
להודיע צערנו לרבים.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 131 אורחים