בקשה מהנהלת הפורום:
הן מחמת
ספר החינוך מצוה תצ"ה כתב:וענשו גדול מאד שזהו העמוד החזק שהתורה נשענת בו, ידוע הדבר לכל מי שיש בו דעת.
והן מחמת מה שכתבתי בסוף תגובה זו:
viewtopic.php?f=17&t=20787#p204239
אבקש, לשמור על אינטרס האשכול: ליבון סוגית חולין ד: לעומת גחזי כדלהלן.
כל שמץ של רמז של כל טיפש והדיוט שינסה לקשור או לרמז שסוגיה זו בש"ס ופוסקים. מכוונת כנגד, מקרה מסוים/חוג מסוים/אנשים מסוימים/וכו' וכו' בדיוק מה שהיצה"ר אוהב: אקשן ודם עסיסיים. = אבקש מההנהלה למחקו מיידית.
לתועלת חו"ר הפורום שרמתם היא: בירור תורני לאמיתה של תורה. ללא שום נגיעה מגזרית.
אלו שרמתם : אקשן ודם - מתכבדים לצאת מאשכול זה, ולחפש במה אחרת להקיא את הגיגיהם.
לאחר ההקדמה, זה החלי בס"ד:
בחליפת מכתבים ביני הקטן לאחד מחכמי ישראל שליט"א. שלחתי לו העתק של מכתב שכתבתי למישהו, ובו התבטאתי בהקשר ספציפי: "אולם כרגיל עוד מימות גיחזי "הוא קדוש ואין משרתיו קדושים" ושם הרי כתוב "וה' העלים ממני".
כתב לי החכם הנ"ל שליט"א כמה תגובות. (בתגובה הבאה אי"ה מש"כ בקשר ל"וה' העלים ממני" -משך חכמה הפטרת וירא)
אחת מהם ז"ל: "כתבת: "כרגיל מימות גחזי הוא קדוש ואין משרתיו קדושים". ולא היא: גחזי הוא היוצא מן הכלל, והכלל מפורש במס' חולין דף ד' סוף עמוד ב: מושל מקשיב על דבר אמת - כל משרתיו צדיקים, ומושל מקשיב על דבר שקר - כל משרתיו רשעים. (כלל שאפשר לסמוך עליו באיסורי דאוריתא, כבגמרא שם) (והגיעב"ץ שם ט"ס "ולא" וצ"ל "אלא").
ע"כ דברי החכם הנ"ל שליט"א.
נתעוררתי לחקור הענין בחז"ל ופוסקים -ושוב: למרות הכותרת ה"מתגרה"- הטקסט כאן ייכתב אי"ה רק בצורה מכובדת המתייחסת לגופו-של-ענין. ללא שום זיקה מגזרית-
דהנה, אה"נ בחולין שם מדובר על אחאב איזבל יהושפט ועובדיה. ושם נאמר הכלל: מושל וכו' - כל משרתיו צדיקים. מושל וכו' כל משרתיו רשעים.
וגחזי, שלמרות שהיה משרת אלישא הקדוש - הוא לא היה קדוש.
אמנם בתקופת האמוראים מצינו (ביצה יד:) בי מר שמואל, דאיכא פריצותא דעבדי, (עבדים/משרתים יהודים)
חכ"א אחר מחכמי ישראל שליט"א, אמר לי לפום ריהטא שלא היה לאמוראים "משבקי"ם" כמו היום.וזה מה שכתוב במנחות לג: "פיתחא דרבי" וברש"י "פתח קטן" שמשמעע שהיה הולך שם לבד ללא משבקי"ם. אולם אני הבאתי לו ראיה מביצה כה: "מכתפי להו בשבתא דריגלא" וברש"י: "עבדיהם ותלמידיהם".
אשמח אם חו"ר פורומינו שליט"א יתרמו לחידוד העמימות, במציאת מקורות בחז"ל ובראשונים, לשאלות אלו:
1. האם היה משבקי"ם, לתנאים ואמוראים. ומה היה תפקידם. וסמכותם.
2. האם הם נכנסו להגדרת חולין ד: מושל וכו' - כל משרתיו צדיקים.