מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הדרן למסכת יבמות

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6481
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

הדרן למסכת יבמות

הודעהעל ידי מיללער » ה' פברואר 05, 2015 3:00 pm

בסיום מסכת יבמות קכב: אר"א אר"ח ת"ח מרבין שלום בעולם שנא' וכל בניך למודי ה' ורב שלום בניך, אל תקרי בניך אלא בוניך.

הנה המהרש"א בחי' אגדות מציין שמאמר הזה של רבי אלעזר אמר רבי חנינא נמצא בסיום ד' מסכתות הש"ס (ברכות, יבמות, נזיר וכריתות) ומזה הוכיח שאין זה רק כדי לסיים בדבר טוב שהרי במס' ברכות בלא"ה נמצא שם דברי אגדה בסוף המסכת.

וביאר הדברים למה בחרו לסיים מס' יבמות דוקא בזו המאמר, ע"פ מאמר חז"ל במס' כתובות נ. עה"כ וראה בנים לבניך שלום על ישראל, אמר ריב"ל כיון דבנים לבניך שלום על ישראל דלא ליתי לידי חליצה ויבום. ופי' המהרש"א דשמא לא ירצה היבם לחלוץ והיא לא תתרצה ליבום ותבא לידי עיגון ואין זה שלום.
ומצינו כמה פעמים במס' יבמות שהקילו חכמים בחליצה משום דכתיב דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום ומבואר מזה שתלמידי חכמים שדרשו הכתובים ומנעו חיוב חליצה ויבום בכמה אופנים בזה הוסיפו והרבו השלום, וזה הוא. הכוונה תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם. עכת"ד ודפח"ח

ואפשר לפרש עפ"י דרכו באופן אחר, עפ"י מה שפירש הרה"ק מהרי"ד מבעלזא זצ"ל הכ' בתהלים צ"ד אשרי הגבר אשר תיסרנו קה ומתורתך תלמדנו, דמצינו שכל המצוות שאין אנו יכולים לקיימן בפועל כמו עבודת הקרבנות ומצוות התלויות בארץ, יוצאים אנו בזה שלומדין ועוסקים בהלכותיהן כענין של ונשלמה פרים שפתינו.

וכן בדינים ומצוות אלו שכל יסודתן הוא ענין של צער ועגמ"נ כמו הלכות גיטין וחליצה, רחמנא יצילינו מהם ומגרמיהם, בזה שאנו לומדים ועוסקים בהלכותיהם בזה אנו נפטרין מקיום המצות בפועל, ואפי' באופן שח"ו נגזר על אחד דברים של צער כאלו יכול ליפטר את עצמו מהם ע"י לימוד התורה ועסק בהלכותיהן.
וזה פי' הכתוב אשרי הגבר תיסרנו קה - על ידי - ומתורתך תלמדנו, שע"י לימוד התורה נחשב לו כאילו קיבל היסורין בפועל. אלו תוכדה"ק

ועפי"ז י"ל כשמסיימים לימוד הלכות יבום וחליצה ויוצאים בזה שאם נגזר על אחד דברים כאלו ח"ו שיפטר מהם ע"י הלימוד, בזה מרבים שלום בעולם וכמ"ש המהרש"א עפ"י דברי הגמרא בכתובות דלא ליתי לידי חליצה ויבום.

ובזה מדויק הסיום של אל תקרי בניך אלא בוניך, שהבונים מרומז בתיבת בנים, שע"י שזוכין לבנים ואינם באים לידי חליצה ויבום זהו גופא הבנין של שלום שמרבים הת"ח בעולם.

וכמו"כ אפשר לפרש בזה הפיוט של בבואו מאדום שמסתיימת וזכנו לראות בנים ובנים עוסקים בתורה ובמצות, על ישראל 'שלום' שהבנים ובני בנים שזוכין לזה על ידי שעוסקין בתורה מרבה את השלום על ישראל.

יה"ר שנזכה כולנו לבנים ובני בנים עוסקים בתורה ובמצות על ישראל שלום, וכשם שבעזהשי"ת זכינו לסיים מסכת יבמות נזכה להתחיל ולסיים מסכתות וספרים אחרים, בבריות גופא ונהורא מעליא, ונזכה לברכות האמורות בתורה, אורך ימים בימינה בשמאלה עושר וכבוד מתוך אושר ועושר וכט"ס

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: הדרן למסכת יבמות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' פברואר 05, 2015 9:29 pm

ייש"כ ידידנו איש האשכולות הרב מיללער נר"ו.
חילך לאורייתא, כן תזכה להתחיל ולסיים כל הש"ס בהוספת לקח ופלפול ללמוד וללמד.

להעיר שבסדר רב עמרם גאון מובא בסדר התפילה אחר פיטום הקטורת, ברייתא זו ואח"כ מובא הפס' וראה בנים לבניך שלום על ישראל.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 105 אורחים