הוד_והדר כתב:הנה כל הקטע
וכשם שבדורות הראשונים בכל דור היה צדיק אחד תומך העולם שלא יפול, כך במצרים בא משה שקול ככלם. וכל שאירע להם אירע לו, להורות ש'כל אמרת אלוק' - כי גר יהיה זרעך, 'היתה צרופה' - לצרף הדורות כאמור. כי תחלה נולד שת כשהיתה חוה בת ק"ל שנה, וממנו הושתת העולם. ובמצרים נולד משה בשנת ק"ל ליוכבד. בדור המבול, נח שבלל העולם, ונולד מהול, וניצול בתיבה. במצרים, משה נולד מהול, וניצול בתיבה. בדור הפלגה, עמד אברהם וקלל בוני מגדל ויצא מתוכם. במצרים, בא משה והרג את המצרי ויצא ממצרים. באנשי סדום, אף על פי שהיו 'רעים וחטאים לה' מאד', עמד אברהם והתפלל עליהם. במצרים, בא משה והעתיר על פרעה ועבדיו, אף על פי שהיו כופרים ביכלתו יתברך.
מושכל ראשון אכן הכוונה שבלל הכוונה על המבול, אבל המבול עשאו הקב"ה ולא נח.
אולי צ"ל: שִכְלַל, והכוונה למה שכתב רש"י בזה ינחמנו, אבל גם זה שלא מהענין הוא, כי לא כתב מקבילו במשה במצרים.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 448 אורחים