עדיאל ברויאר כתב:מהדורה חדשה, מוגהת ומוערת, של ספר המכתם לברכות
יעקובי כתב:עדיאל ברויאר כתב:מהדורה חדשה, מוגהת ומוערת, של ספר המכתם לברכות
עבודה משובחת וחשובה, תורה מפוארת בכלי מפואר.
ברם יש להעיר, כי בהרבה מקומות בהערות שם צויין: "כ"כ בחידושי הריטב"א וכ"כ השיטמ"ק", והיינו הך. גם לכאורה ראוי היה לכנות ספר זה בשמו השלישי (והנכון לכאורה) "שיטת הר"א אלשבילי".
יעקובי כתב:הרב הרשלר מסכים בפשיטות שזה אותו חיבור (אם כי עם תוספות בכ"י שהיה לפניו).
עדיאל ברויאר כתב:יעקובי כתב:הרב הרשלר מסכים בפשיטות שזה אותו חיבור (אם כי עם תוספות בכ"י שהיה לפניו).
כך באמת נראה שהוא סובר, אולם הוא בהחלט מציין שהשיטמ"ק מקוצר משמעותית, ונראה שהעניין צ"ב.
התופעה של העתקת מחברים מדברי קודמיהם בשתיקה הייתה נפוצה מאוד מאוד בספרי הראשונים
איש_ספר כתב:המהדורה של אהב"ש נעשתה בדייקנות מירבית ממש.
והנה דוגמא יפה.
...
ועתה שימו לב לכתב היד
במקום תיבת "דרבנן", היה חור, וכותב מאוחר השלים אותה (מסברתו?). יתכן שהכותב היה גברא רבא (יש חתימת הפר"ח על כתב היד!) אבל כל עוד שאין אנו יודעים את מקורו יש להתייחס לדברים כהשערה בעלמא.
איש_ספר כתב:
במקום תיבת "דרבנן", היה חור, וכותב מאוחר השלים אותה (מסברתו?). יתכן שהכותב היה גברא רבא (יש חתימת הפר"ח על כתב היד!) אבל כל עוד שאין אנו יודעים את מקורו יש להתייחס לדברים כהשערה בעלמא.
אלכס כתב:איש_ספר כתב:
במקום תיבת "דרבנן", היה חור, וכותב מאוחר השלים אותה (מסברתו?). יתכן שהכותב היה גברא רבא (יש חתימת הפר"ח על כתב היד!) אבל כל עוד שאין אנו יודעים את מקורו יש להתייחס לדברים כהשערה בעלמא.
מאידך, יש לשים לב, שתיבת 'אליבא' היא כן חלק מהכת"י עצמו, ומכאן שהמחבר עצמו תלה את דינו בדעה כלשהי, שיש שחולק עליה. כך שגם אם נניח שתיבת 'דרבנן' אינה מבעל המכתם עצמו, עדיין יהיה מוטל עלינו להסביר את כוונתו.
והר"מ ז"ל כתב במשקין פולטן וזהו לשונו... בולען ומברך עליהן בסוף. וסבר הרב בעל ההשלמה למימר כי זה שאמר הר"מ ז"ל מברך עליהן בסוף מברכה שלפניהם קאמ'
עדיאל ברויאר כתב:מידי נדברנו בו, נתקלתי בטעות, לכאורה, שנפלה במכתם אהב"ש - ברכות נ' ע"ב ד"ה שכח, עמ' קלא:והר"מ ז"ל כתב במשקין פולטן וזהו לשונו... בולען ומברך עליהן בסוף. וסבר הרב בעל ההשלמה למימר כי זה שאמר הר"מ ז"ל מברך עליהן בסוף מברכה שלפניהם קאמ'
וכן הנוסח גם במהד' הרשלר בגנזי ראשונים עמ' קא.
וצ"ל: אברכה. לא בדקתי בכת"י (ואף אם זה הנוסח שם, יש לציין את התיקון. לא ניתן לתקן עפ"י ספר ההשלמה משום שהמכתם לא מעתיק את לשונו ממש).
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 162 אורחים