חידושים רבים בתחומים מגוונים אצורים באגרות כפי שיוכלו המעיינים לראות לעת יופיעו. אך דומה כי את חכמי בית המדרש, בני הישיבות, יעניין בעיקר הקטע הבא:
אגרתו של רבי משה גלאנטי הרי היא ככתב התנצלות כנגד דברים שייחס לו רבי בצלאל אשכנזי, כביכול זלזל הרמ"ג בלימוד התלמוד והעדפת לימוד קבלה, מוסר והלכה למעשה. על כך כותב רבי משה גלאנטי:
על מכלול דבריו, משיב רבי בצלאל אשכנזי באגרת מופלאה בשבח לימוד התלמוד והעוסקים בו בעיון עמוק, ואילו על דבריו של רבי משה גלאנטי כי סיים התלמוד ג' פעמים, כותב רבי בצלאל:'...ויעיד עלי יוצר בראשית כי נתגדלתי בלימוד התלמוד...ת"ל למדתי התלמוד ג' פעמים ואפילו מסכתות שאינם נהוגות...'.
הרי לנו עדות ראשונה במעלה על לימוד בית מדרשו של רב"א בעוצם העיון. וכה עצמו הדברים עד שסיום התלמוד אינו דבר שיש להשתבח בו !והלא זה מורה חסרונך, שמעולם לא סברת, דאילו סברת לא היית לומד התלמוד אפילו פעם אחת. דהא ר' יוחנן תנייה לתורת כהנים בתלתא יומי וסברה בתלתא ירחי ונהגו גדולי עולם ראשי ישיבות ללמוד מסכתא אחת בשלשה או ארבעה שנים כפי המסכתא וכפי הלימוד, ואתה... מדלג על ההרים מקפץ על הגבעות.
אין צורך להכביר במילים על חשיבות וחידוש דברים אלו. [רק אציין שפשפשתי במאמריו הידועים של דימטורבסקי בספונות על מדרש הר"י בירב ודרכי הלימוד שבצפת, וכן בספרו של בנטוב על הלימוד בספרד וכו' ולא מצאתי שום דבר דומה לזה, הן מצד עצמו והן בחשיבות אומרו.על לימוד התלמוד ג' פעמים, שמענו גם אצל מרן כמו שרשם רבי דוד קונפרטי מפני נכדו ר' ידידיה בן בנו ר' יהודה. וכבר ציינו דבר מופלא שהלא כה דברי המגיד הדובר בו שיזכה לסיים הש"ס ג' פעמים ואכמ"ל].