ל מה שנכון נכון - תודה רבה מצאתי במקום
ל אוצר החכמה וגם ל שטייגעניסט הנכון שחפשתי קודם אצל המפורט והטוב מאדנלקרן
לא מצאתי התאכזבתי שאלתי בפורום והנה נמצא.
קצת מעניין:
רשב"ג כותב: ולמה תרדפי הבל ולמה' (שחי לאל)
מה המשמעות של 'למה' (2)
אתם בטח יודעים אך אני יצאתי למחקרון
שירמן כותב:למה - והבל עיין ב"ר פ"ב ועוד
והנה ב"ר: בראשית רבה (וילנא) פ' בראשית פרשה ב
'רבי יהודה בר סימון פתר קריא בדורות, והארץ היתה תהו ובהו, זה אדם הראשון שהיה ללמה ולא כלום'.
מאגרים - המילון ההיסטורי של האקדמיה מביא מתוך 'אשא משלי' לרס"ג:
'זולתי לא ולמה' - האדיר את הספר הרב דר' ב. מ. לוין
והנה:
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... 2161400251כבוד הרב הפרופ' עצ"מ הכהן מדגיש:
למא למה - למא = לא מא לא כלום, תהו, הבל, שוא, אפס.
ההפניות של לוין מביאים אותנו ל שמ"א יב, 21, (התרגום):
(כא) וְלָא תִסְטוּן מִבָּתַר פּוּלְחָנֵיהּ וְלָא תִפְלְחוּן לְטַעֲוָתָא דְאִינוּן לְמָא וְלֵית בְּהוֹן הֲנָאָה וְלָא מְשֵׁיזְבִין אֲרֵי לְמָא אִינוּן:
וכך גם יש' ב, 22 (התרגום):
(כב) אִתְמְנָעוּ לְכוֹן מִלְאִשְׁתַּעְבָּדָא לְאֱנָשָׁא בְּמֶעְבְּדֵיהּ דַחֲלָא דְנִשְׁמַת רוּחַ חַיִין בְּאַפּוֹהִי אֲרֵי יוֹמָא דֵין הוּא קַיָם וּמְחַר לֵיתוֹהִי וְכִלְמָא חֲשִׁיב הוּא:
רש"י כותב על יש': '...ולמדו מן האדם אשר נשמה באפו הראית' למה נחשב הוא וקל וחומר (לגלולים) שאינו נחשב לכלום:' כלום נחשב
ראב"ע על יש': '...חדלו לכם מן האדם שלא יושיעו אתכם כי הבל המה:'
ותומך בנו אלשיך:
אלשיך ישעיהו פרק ב
כי במה נחשב הוא בעיני עצמו, שמחשיב עצמו לאין והבל מרוב ענוה, וזהו אומרו במֶה בסגו"ל המ"ם כד"א ו'חכמת מֶה להם', (ירמיהו ח, 9).
עד כאן ויש עוד הרבה
תודה רבה
אלי בנאי