ובימינו נתקיים מאמר הכתוב ישעי' נט,יט כי יבוא כנהר צר וגו', שיהיו צרות מושכות ובאות כנהר, ובפרט הסבות המשונות שנתהוו בימים האחרונים, כמו הרעש באמריקה ועוד בכמה ארצות, שנחרבו כמה עיירות, ונהרגו כמה רבבות אנשים, ונקיימה בנו אזהרת הנביא עיין שם כל הענין.
אדג כתב:הסברא אומרת שהכוונה לרעידת האדמה שהתחוללה בסין בה' טבת תרפ"א, והרגה כרבע מיליון בני אדם. האם אכן דיבר אודות זה הח"ח - לא שמעתי.
לייטנר כתב:אדג כתב:הסברא אומרת שהכוונה לרעידת האדמה שהתחוללה בסין בה' טבת תרפ"א, והרגה כרבע מיליון בני אדם. האם אכן דיבר אודות זה הח"ח - לא שמעתי.
כמאה אלף.
משך חכמה כתב:כבר לפני צפניה אמר דוד ע"ה: היוסר גויים הלא יוכיח.
אינני יודע מנין הפשיטות שלא נענשו הסינים על התנהגותם, והם אמורים (או היו אמורים) לשוב בתשובה. הפסוק בצפניה מורה שגם בני ישראל צריכים ללמוד מכך מוסר, אבל לא שזה הטעם היחיד לאסון.אלן כתב:...למי ה' יתברך עשה את הצרה הזו, לסינים, כלום להם עשה, וכי הם אמורים לעשות תשובה, אלא כדי שתגיע השמועה הזו אל יהודים שאומרים בשלי הסער הגדול הזה, ויבינו שמידת הדין מתוחה ויתעוררו בתשובה.
ברזילי כתב:אינני יודע מנין הפשיטות שלא נענשו הסינים על התנהגותם, והם אמורים (או היו אמורים) לשוב בתשובה. הפסוק בצפניה מורה שגם בני ישראל צריכים ללמוד מכך מוסר, אבל לא שזה הטעם היחיד לאסון.אלן כתב:...למי ה' יתברך עשה את הצרה הזו, לסינים, כלום להם עשה, וכי הם אמורים לעשות תשובה, אלא כדי שתגיע השמועה הזו אל יהודים שאומרים בשלי הסער הגדול הזה, ויבינו שמידת הדין מתוחה ויתעוררו בתשובה.
אמר רבי אלעזר בר אבינא אין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל שנאמר הכרתי גוים נשמו פנותם החרבתי חוצותם, וכתיב אמרתי אך תיראי אותי תקחי מוסר.
ברזילי כתב:שאלה טובה, אבל מפורש בפסוקים כמה וכמה פעמים שגויים שחטאו נענשים אם לא עשו תשובה, והקב"ה מצפה לתשובתם כדי שלא להענישם. אולי יש לומר שעצם זה שהקב"ה דן את הגויים על מעשיהם הוא בשביל ללמד מוסר את ישראל, אבל עכ"פ לא חשיד קב"ה דעביד דינא בלא דינא, ואם יש עונש חמור על הגויים יש לתלות בעוון ובכך שלא חזרו בתשובה (כמובן, במגבלות שלנו לעשות כן, וכמו שבצרת ישראל יש לעשות זאת בזהירות).
מלבד זאת יש להעיר שהלשון "אין... אלא..." בחז"ל מופיעה הרבה פעמים, אאל"ט, בתור הדגשה של הדבר העיקרי\חשוב ביותר ולאו דווקא היחיד (כמו אין איש מת אלא לאשתו)
ברזילי כתב:כמובן, אבל הנוסח "וכי הם אמורים לעשות תשובה" הוא לכאורה נגד פסוקים מפורשים, ואולי לא נמסרו בדברים בדקדוק
אם כן אולי זו גם כוונת הגמרא ביבמות, שאיננה מדברת על הסיבה לפורענות (שהיא אמנם, בדרך כלל, חטאו של הנענש) אלא על התכלית, שאחר שהאומות אינן נרמזות מן הפורענות, מה תיקון יש בה, אלא שהיא לתועלת ישראלאחימעץ כתב:ברזילי כתב:כמובן, אבל הנוסח "וכי הם אמורים לעשות תשובה" הוא לכאורה נגד פסוקים מפורשים, ואולי לא נמסרו בדברים בדקדוק
אני שמעתי שאמר משהו בערך כמו 'וכי הם מבינים ע"י זה שהם צריכים לעשות תשובה', והמשיל זאת למי שהגיע לאסיפה שהיה שם רק יהודי אחת והתחיל לדבר יהודית, למי נתכוון לדבר? כמובן שרק למי שמבין את השפה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 614 אורחים