פראהביטש.בור ועם הארץ כתב:בנו של ר' אברהם, היה ר' שלום שכנא מפרובישנא.
הוא נפטר צעיר, והניח אחריו שני בנים, הגדול ר' אברהם, והשני ר' ישראל, שלימים נודע כקדוש ישראל מרוזין.
האם לר' אברהם אחיו של ר' ישראל היו צאצאים?
מלודמיר.נוטר הכרמים כתב:לרבי אברהם המלאך היה בן נוסף בשם ר' ישראל חיים.
בור ועם הארץ כתב:היום י"ט כסלו מלאו 239 שנים לפטירת המגיד ממעזריטש רב דב בער ב"ר אברהם זצ"ל.
אחר פטירת הבעש"ט בחג השבועות תק"כ, פנו התלמידים לר' בער שינהיג את החבורה. אצלו התרחבו הספסלים, ולרגליו ישבו גדולי עולם אדירי תורה כר' שמעלקא מנקילשבורג, ר' לוי יצחק מברדיטשוב, ר' שניאור זלמן מליאדי, ועוד ועוד.
זקן ששכח כתב:בור ועם הארץ כתב:היום י"ט כסלו מלאו 239 שנים לפטירת המגיד ממעזריטש רב דב בער ב"ר אברהם זצ"ל.
אחר פטירת הבעש"ט בחג השבועות תק"כ, פנו התלמידים לר' בער שינהיג את החבורה. אצלו התרחבו הספסלים, ולרגליו ישבו גדולי עולם אדירי תורה כר' שמעלקא מנקילשבורג, ר' לוי יצחק מברדיטשוב, ר' שניאור זלמן מליאדי, ועוד ועוד.
ככל הידוע לא קרה זה מיד אחר פטירת הבעש"ט. האגדה החסידית מספרת שבשנה הראשונה הנהיג ר' צבי בן הבעש"ט, ורק לאחר שנה העביר את ההנהגה לרד"ב, על פי הוראת אביו.
איטשע כתב:שם העיר הוא "פראהבישט" ולא פראהביטש... (ש' לפני ט').
זקן ששכח כתב:ככל הידוע לא קרה זה מיד אחר פטירת הבעש"ט. האגדה החסידית מספרת שבשנה הראשונה הנהיג ר' צבי בן הבעש"ט, ורק לאחר שנה העביר את ההנהגה לרד"ב, על פי הוראת אביו.
קול אומר קרא כתב:יש יהודי ישיש (96) בנתניה בשם ר' משה פרידמן חמיו של הרה"ק ראי"ש ברגמן שליט"א (נכד הגרא"מ שך זצ"ל) שהינו נכד המגיד הק' ממעזריטש ואינו נכד ר' ישראל מרוזין!
הבונה כתב:קול אומר קרא כתב:יש יהודי ישיש (96) בנתניה בשם ר' משה פרידמן חמיו של הרה"ק ראי"ש ברגמן שליט"א (נכד הגרא"מ שך זצ"ל) שהינו נכד המגיד הק' ממעזריטש ואינו נכד ר' ישראל מרוזין!
פלא! ראיתי כותבים ששם משפחתו המקורי של הרה"ק מרוז'ין היה שלומוביץ (בן שלום ברוסית, ע"ש ר"ש מפרוהובישט). ורק משברח מרוסיה לגליציה שתחת אוסטריה שינה את שם משפחתו לפרידמן (איש שלום בלשון אשכנז), כדי שיוכלו לטעון שהוא ישראל פרידמן - אזרח אוסטריה שהיה ידוע שנסע לרוסיה - שכעת חזר.
גוראריה כתב:הבונה כתב:קול אומר קרא כתב:יש יהודי ישיש (96) בנתניה בשם ר' משה פרידמן חמיו של הרה"ק ראי"ש ברגמן שליט"א (נכד הגרא"מ שך זצ"ל) שהינו נכד המגיד הק' ממעזריטש ואינו נכד ר' ישראל מרוזין!
פלא! ראיתי כותבים ששם משפחתו המקורי של הרה"ק מרוז'ין היה שלומוביץ (בן שלום ברוסית, ע"ש ר"ש מפרוהובישט). ורק משברח מרוסיה לגליציה שתחת אוסטריה שינה את שם משפחתו לפרידמן (איש שלום בלשון אשכנז), כדי שיוכלו לטעון שהוא ישראל פרידמן - אזרח אוסטריה שהיה ידוע שנסע לרוסיה - שכעת חזר.
לא הי"ל לכאורה שם משפחה. עד שברח.
הכינוי שלומוביץ הוא כמו שהבעש"ט נקרא ברישומים הרשמיים לייזרוביץ', המגיד - אברמוביץ', בעל התניא - ברוכוביץ' וכן הלאה. כינוי ע"ש האב כמקובל ברוסיה
גוראריה כתב:אדמורי זוועהיל שליט"א נכדים לר' ישראל חיים מלודמיר
הסרפד כתב:הרה"צ ר' יחיאל מיכל מזוועהיל (ב"ר משה ב"ר מיכל מזלאטשוב) היה חתן ר' ישראל חיים מלודמיר.
הסרפד כתב:ר' שלמ'קא ב"ר מרדכי ב"ר יחיאל מיכל הנ"ל.
מחולת המחנים כתב:העיר השניה כונתה מעזריטש דליטא, וכיהנו בה מגדולי הרבנים כאשר הנודעים שבהם היו רבי אברהם אביש שכיהן אח"כ ברבנות פפד"מ, שאף נולד בעיר זו, וכן רבי אפרים אליעזר צבי חרל"פ.
מחולת המחנים כתב:כווונתי לא לעירו של המגיד ממעזריטש באוקריינא, אשר שמה הנכון הוא כפי שאמרת מעזיריטש, אלא לעיר מעזריטש הנכונה באיות, שנקראה גם מעזריטש דליטא.
בזו"ר חתן הרה"ק ר' שלמה מקארלין ובזו"ש חתן הרה"ק ר' גדליה מליניץ.
יו"ח שני בניו :
א. רבי דוב בער מחוואסטוב חתן ר' משה זאב בן הרה"ק ר' אברהם דוב אורבאך חתן הרה"ק מפולנאה בעל התולדות זי"ע,
ור' משה זאב היה חתן רבי צבי בן הבעש"ט.
ב. רבי אברהם שלמה חתן ר' שמואל בן רבי ליבער הגדול מבארדיטשוב.
......כבוד הרב כו' החו"ב יא"מ מ' אפרים אויערביך הרב דק"ק מעזריטש דוואלין ברכה ואושר ישיגו כחפצם:
יקרתו בצירוף השאלה בהיתר עגונה אחת מעירו מ' רחל בת חיים צבי הלוי עם הארבעה גב"ע מעיר טילינעשט [או טילינעטש] קבלתי לנכון והנני להעיר ראשית על השינויים הנמצאים בגב"ע הנ"ל האחת מחברתה ואח"כ נדין בגוף ההיתר ואשר יורוני מן השמים אותה אכתוב והי"ת ישמור רגלי מלכד ויעמידני על אמיתות ההוראה בענין זה:
הנה ראשית השינויים בהגב"ע:
ב' בהגב"ע של השו"ב ר"י אמר אשר הרש"ד הגיד אשר הנהו מעיר מעזריטש גדול [ואשר מוקף בין שתי הקוים מקו' מושב הרב המגיד זצלה"ה ממעזריטש לא אדע אם כן הגיד הרש"ד המלמד או שזה הוספה מדברי השו"ב ר"י בעצמו לבאר איכות העיר מעזריטש גדול] ובשארי הגב"ע לא נזכר רק שהגיד שהנהו מעיר מעזריטש [ולא ביאר מאיזה מעזריטש אם ממעזריטש דוואלין או ממעזריטש דפולין]:
(א) כאשר השו"ב ר"י העיד שאמר המלמד שהנהו מעיר מעזריטש גדול ואמר שמו ושם אביו ושם הכינוי שלו סווערדיליך ועל אשתו שהניח בביתו אמר ג"כ סימני' שמתפרנס' ממלאכ' התפיר' והניח אצלה שני ילדים בן ובת אין שום ספק שיכולים לסמוך שזה הוא רש"ד בן שלמה בעלה של העלובה רחל בת חיים צבי הנ"ל ול"מ אם אמר בפירוש שהוא מעיר מעזריטש גדול ושבה הי' הרב המ"מ זצ"ל דודאי יכולים לסמוך בלי שום ספק שזה הוא העיר שמסויימת בבירור אלא אפי' לא אמר רק מעזריטש גדול בסתם ג"כ ידוע בלשונות בני אדם קוראין מעזריטש גדול להמעזריטש אשר בוואלין ואם אמר מעזריטש סתם צריכים לחקור במעזריטש אשר בפולין אם יש שם עגונה אשר בעלה עזבה עם שני ילדים בן ובת ושמו שמואל דוד בן שלמה והכינוי שלו סווערדליך ואם לא ימצא שם כן יכולים לסמוך אשר העלובה רחל בת חיים צבי ממעזריטש דוואלין היא אשת של המלמד רש"ד הנ"ל לאחר שימצא בהעלובה הנ"ל כל הסימנים שאמר המלמד רש"ד הנ"ל שאביה הוא מלמד ושהיא מתפרנסת ממלאכת התפירה ויתר הסימנים שאמר. וז"פ ומבואר בסוף יבמות דף קכ"ב ב' בעובדא דכך קוראין אותו בעירו יוחנן בן יהונתן אריה דמכפר שיחיא ומעובדא דצלמון שבע"א שם ומהתוס' שאמרה אין מעידין עד שיאמר שמו ושם עירו ומעובדא דיצחק ר"ג דקאזל מקורטבא לאספמיא שם דף קט"ו ב' והדין הזה מובא בהרמב"ם בפי"ג מה"ג ה"ה כ"ד ובשו"ע אה"ע סי' י"ז ס' י"ח וצריך לבדוק בעיר מעזריטש אם לא הוחזק בה עוד שמואל דוד בן שלמה סווערדליך אשר הניח אשה ושני ילדים בן ובת ונאבד זה כמשך אשר נאבד הרש"ד הנ"ל וזה הדין פשוט ולית צריך בושש:
בור ועם הארץ כתב:בנו של ר' אברהם, היה ר' שלום שכנא מפרובישנא.
הוא נפטר צעיר, והניח אחריו שני בנים, הגדול ר' אברהם, והשני ר' ישראל, שלימים נודע כקדוש ישראל מרוזין.
בור ועם הארץ כתב:האם ידוע עוד צאצאים להמגיד ממעזריטש, לבד מבית רוזין? האם לר' אברהם אחיו של ר' ישראל היו צאצאים?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 135 אורחים