בפירוש ארחות חיים להר"א מלוניל להגדה של פסח כתב שאת עמלנו אלו הבנים הכונה שעמל היא יגיעה לריק ולכן עמלנו אלו הבנים שזרקו ליאור.
צ"ע אם כן כיצד יפרש אם בחוקותי תלכו שתהיו עמלים בתורה- הרי עמל הכונה יגיעה לריק
גם צ"ע שהרי בגמ' ״אמר רבי אלעזר כל אדם לעמל נברא שנאמר כי אדם לעמל יולד, איני יודע אם לעמל פה נברא אם לעמל מלאכה נברא, כשהוא אומר כי אכף עליו פיהו הוי אומר לעמל פה נברא. ועדיין איני יודע אם לעמל תורה אם לעמל שיחה, כשהוא אומר לא ימוש ספר התורה הזה מפיך הוי אומר לעמל תורה נברא. והיינו דאמר רבא כולהו גופי דרופתקי [טרחנין] נינהו, טובי לחכי דהוי דרופתקי דאורייתא״ - סנהדרין צט: -ולדבריו איך יפרש דברי הגמ' הללו.