אלי כהן כתב:אוצר החכמה כתב:א. עדיין לא הבנתי. אתה מדבר על ניסויים מול העין האנושית או מול מכשיר מדידה מסויים?
CMYK
א. ניסויים.
זאת משום שהדיון, איננו על האור, אלא הוא על חומרי צביעה (או כפי שהם מכונים לעיתים "פיגמנטים" כפי שהעירני לנכון שטייגניסט).
ברזילי כתב:מבחינה קוגניטיבית (תפיסת הצבעים במוח) יש כנראה ארבעה צבעים ראשיים - אדום, צהוב, כחול, ירוק, אבל ממצא זה הרבה פחות מבוסס מקודמיו.
אמנם אפשר לייצר באופן מלאכותי תחושה של רצף צבעים על ידי שימוש בתערובות השלשה שהזכרת, אבל בה במידה אפשר לעשות כן על-ידי שלשות אחרות (הפופולרית שבהן, RGB - אדום-ירוק-כחול, אבל יש עוד).
ציטוט מויקיפדיה כתב:צבע אינו תכונה של אור אלא הוא תחושה סובייקטיבית, הנוצרת במוח כשהוא קולט מידע ויזואלי מהעין.
המעניין הוא, ששאלתי פעם את הג"ר שלום אייזנברגר שליט"א (קרית צאנז ירושלים,שרבים מתייחסים אליו כמומחה במראות). האם ייתכן שרב יסתכל על אותו מראה בשני פעמים שונות, ופעם יחמיר ופעם יקל,
וההבדל שגרם לזה הוא שפעם ראשונה מוחו של הרב היה מרוכז ברמה מסוימת, ולכן הוא ראה את הצבע האדום בתחושה הסובייקטיבית של אותו רגע,
ואילו בפעם השניה מוחו היה מרוכז ברמה שונה, וממילא תחושתו הסובייקטיבית תהיה שונה. ופסק ההלכה ישתנה לפי זה.
הגר"ש אייזנברגר הסכים שזה ייתכן.
ולהעיר מ:
נידה כ: כתב:רבי ראה דם בלילה - וטימא, ראה ביום - וטיהר, המתין שעה אחת - חזר וטימא, אמר: אוי לי שמא טעיתי! שמא טעיתי? ודאי טעה! דתניא: לא יאמר חכם אילו היה לח היה ודאי טמא, אלא אמר אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות מעיקרא אחזקיה בטמא כיון דחזא לצפרא דאשתני אמר (ליה) ודאי טהור הוה, ובלילה הוא דלא אתחזי שפיר, כיון דחזא דהדר אשתני אמר: האי - טמא הוא, ומפכח הוא דקא מפכח ואזיל.