בעבר הזכרתי עניין זה באחד האשכולות, אך בשל חשיבותו החלטתי לפתוח עליו אשכול נפרד. אשמח אם מישהו יוכל לפתור את החידה:
בסוף ספר המרדכי על פסחים נמצא סדר ליל פסח. חיבור קצר זה מבוסס בכמה מקומות ואולי אף ברובו על סדר ליל פסח של ר' שמעיה תלמיד רש"י (נדפס לראשונה בסוף דק"ס לפסחים, ושוב ע"י רש"א שטרן [בקריאה חוזרת מהכת"י] בהגדה של פסח עם פי' הראב"ן והראשונים). והנה, בשני מקומות בהם כתב ר' שמעיה דברים בשם "ר'", מובאים הדברים במרדכי בשם "ר' מאיר", וכן הוא ב"מרדכי השלם", הוצ' מכון י-ם. זאת על אף שכידוע בד"כ "ר'" אצל ר' שמעיה הוא רש"י.
יש להסתפק - האם המרדכי ידע שכאן התכוון ר' שמעיה לר' מאיר ב"ר שמואל, חתנו של רש"י ואביהם של ר"ת ורשב"ם, או שמא ר' שמעיה אכן התכוון לרש"י ורק בספר המרדכי הפכו הדברים, כנראה ע"י המחבר, להיות בשם מהר"ם מרוטנבורג. האפשרות שהמעתיקים הם שגרמו לדבר קשה בעיניי בגלל תפוצת העניין בכת"י, אך לא בדקתי בכת"י עצמם (מלבד אחד) אלא רק בהוצ' מכון י-ם.