הערתיו אז כי לדעת ר"י סנה' ב' ע"א שסנהדרין היתה של ע', ופירשו דהיינו שהנשיא לא היה מן המנין, אין ראיה. אבל אין הלכה כן עיין רמב"ם פ"א מסנהדרין ה"ג.משנה חגיגה ב, ב: הלל אומר לסמוך, שמאי אומר שלא לסמוך. הראשונים היו נשיאים, והשניים אבות בית דין. בבלי חגיגה טז, ב: ...אלא אי אמרת רבנן דאמרי יהודה בן טבאי אב ב"ד, שמעון בן שטח נשיא. אב ב"ד בפני נשיא, מי מורה הלכה ? לא, מאי קבל עליו דקאמר ? לאצטרופי, דאפילו אצטרופי נמי לא מצטריפנא. מכאן שאב בית דין ונשיא יושבים יחדיו בדין. קרובים פסולים לשבת בדין יחדיו. מוכח שהלל ושמאי לא היו קרובים.
איש_ספר כתב:לא בדקתי הדברים לעומקם ולא בטוח שקיימת האפשרות לכך. השאלה המענינת היא סתימת המקורות לגבי מוצאו של שמאי הזקן, ויש לבדוק האם אכן אין בידנו כל מקור. בזמנו העיר חכ"א הערה יפה וז"להערתיו אז כי לדעת ר"י סנה' ב' ע"א שסנהדרין היתה של ע', ופירשו דהיינו שהנשיא לא היה מן המנין, אין ראיה. אבל אין הלכה כן עיין רמב"ם פ"א מסנהדרין ה"ג.משנה חגיגה ב, ב: הלל אומר לסמוך, שמאי אומר שלא לסמוך. הראשונים היו נשיאים, והשניים אבות בית דין. בבלי חגיגה טז, ב: ...אלא אי אמרת רבנן דאמרי יהודה בן טבאי אב ב"ד, שמעון בן שטח נשיא. אב ב"ד בפני נשיא, מי מורה הלכה ? לא, מאי קבל עליו דקאמר ? לאצטרופי, דאפילו אצטרופי נמי לא מצטריפנא. מכאן שאב בית דין ונשיא יושבים יחדיו בדין. קרובים פסולים לשבת בדין יחדיו. מוכח שהלל ושמאי לא היו קרובים.
חכם באשי כתב:תודה, אליחי, על דבריך הנפלאים.
קבל נא שתי הערות קטנות:
א, אין כזה ספר, לידיעתי, "רוקח, ואתחנן, אופן...". וכנראה כוונתך לספר מגלה עמוקות.
ב, בנוגע לשמעיה ואבטליון בני הגרים וכיצד נתמנו לסנהדרין, הרבה מפרשים לאבות נוקטים, שחובת ה'ייחוס' לסנהדרין הוא רק כשיש מישהו מיוחס, אבל כשאין מיוחס - מותר ליטול אף בני גרים. ולדעה זו, אין כל ראיה משמעיה ואבטליון.
אליהוא כתב:http://bhol-forums.co.il/topic.asp?topic_id=2524211&forum_id=19616
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 431 אורחים