איש_ספר כתב:כנראה שלגמרי נשכח שמו של חתנו המהולל הגאון ר' יצחק שוטסר הי"ד, הסוקלוקער רב, מי ששמו הלך לפניו בכל ליטא על שום רוב בקיאותו וחריפותו.
אמרתי אחכמה כתב:קראתי סיפור מעניין,
בספר 'אורו של עולם' - הגרש"ז אוירבך זצ"ל (הרב יוסף אליהו – ירושלים תשס"ט).
הגרש"ז אוירבך זצ"ל סיפר להרב הדר מרגולין שליט"א (מחבר ספר 'הידורי המידות'),
שפעם נכנס ה'חזון-איש' בליל שב"ק לבית אחיו – הגאון רבי מאיר קרליץ זצ"ל,
רבי מאיר סיים זה עתה את הקידוש, בכוס שהיתה כשיעור הקטן,
אמר לו החזו"א, שלדעתו לא יצא ידי חובה בקידוש על כוס זו, ועליו לחזור ולקדש.
שמעה זאת רעייתו של רבי מאיר, ניגשה לארון, הוציאה גביע ישן בגודל דומה, והראתה לגיסה החזו"א באומרה:
"בגביע זה, קידש אבי כל ימי חייו. האמנם לא יצא מעולם ידי חובה?".
שמע החזו"א את דבריה – וחייך.
בור הגולה כתב:כמובן צודק בר אוריין תניינא, הגר"י שוסטר היה חתנו של הגר"נ גרינהויז. ופלא בעיני על איש ספר שהעלים עיניו מבנו של ר' יצחק, ה"ה העילוי ר' שלמה שוסטער, שכאביו היה גם הוא עילוי נפלא ועצום. אחרי המלחמה עלה לארץ, והסתופף בישיבת חברון. הויו שואליםאותו שאלות בכל מקצועות התורה, וביקאותו היתה מבהיל ממש.
אחר תקופה היגר לארה"ב, ונפטר בקיצור ימים ללא ילדים. אלמנתו עדיין חיה שם לאי"ט. שמעתי פעם שהיא גרה באותו בנין מגורים של הגר"ש ברנבוים, והוא היה מבקר אצלה ומעודדה
איש_ספר כתב:בור הגולה כתב:כמובן צודק בר אוריין תניינא, הגר"י שוסטר היה חתנו של הגר"נ גרינהויז. ופלא בעיני על איש ספר שהעלים עיניו מבנו של ר' יצחק, ה"ה העילוי ר' שלמה שוסטער, שכאביו היה גם הוא עילוי נפלא ועצום. אחרי המלחמה עלה לארץ, והסתופף בישיבת חברון. הויו שואליםאותו שאלות בכל מקצועות התורה, וביקאותו היתה מבהיל ממש.
אחר תקופה היגר לארה"ב, ונפטר בקיצור ימים ללא ילדים. אלמנתו עדיין חיה שם לאי"ט. שמעתי פעם שהיא גרה באותו בנין מגורים של הגר"ש ברנבוים, והוא היה מבקר אצלה ומעודדה
אכן בר אוריין צודק.
ר' שלמה נזכר בקטע שהבאתי מר' כתריאל קאפלן עי"ש.
הישיבה כאן יש לה ספרייה גדול מאד. היא פתוחה במשך כמה שעות כל יום, וכמה אנשים מבקרים בה, בתוכם אחד שאם לא הייתי רואה ושומע בעצמי, לא הייתי מאמין. הוא לא למדן גדול, אבל אמור להיות הבקי היותר גדול בכל אר"י, וכנראה גם בכל העולם. ללא שום צל של גוזמא, אני ראיתי זה בעצמי. אפשר לשאול אותו כמה מחלוקות יש בין רבי יוחנן וריש לקיש בירושלמי מעשרות, והוא יענה על המקום בלי להסס. אותו דבר בכל בבלי וירושלמי, כל הראשונים, וכל האחרונים המפורסמים, דוגמת נו"כ השו"ע, נתיבות, קצות, תומים, מנחת חינוך, אור שמח וכו'. אני שאלתי אותו לחידודא להגיד לי כמה מחלוקות יש בין שו"ת חמד"ש ורעק"א. נאלצתי להקשיב במשך רבע שעה כשהוא חישבן את כולם... זה לא גוזמא, זה בלתי יאומן, עד שרואים את זה. בגלל שהוא אינו עושה כלום חוץ מללמוד, ואין לו משרה רשמית, חי כעני מרוד. יהודים כאלה פוגשים רק בירושלים!
בור הגולה כתב:לאחרונה פורסם בעיתון באנגליה מכתבים של תלמיד ישיבת חברון משנת תשי"ג שנכתבו להוריו באנגליה. באחד המכתבים הוא מספר על ר"ש שוסטר, אני מעתיקו לכאן, כמובן בתירגום משפת לע"ז:הישיבה כאן יש לה ספרייה גדול מאד. היא פתוחה במשך כמה שעות כל יום, וכמה אנשים מבקרים בה, בתוכם אחד שאם לא הייתי רואה ושומע בעצמי, לא הייתי מאמין. הוא לא למדן גדול, אבל אמור להיות הבקי היותר גדול בכל אר"י, וכנראה גם בכל העולם. ללא שום צל של גוזמא, אני ראיתי זה בעצמי. אפשר לשאול אותו כמה מחלוקות יש בין רבי יוחנן וריש לקיש בירושלמי מעשרות, והוא יענה על המקום בלי להסס. אותו דבר בכל בבלי וירושלמי, כל הראשונים, וכל האחרונים המפורסמים, דוגמת נו"כ השו"ע, נתיבות, קצות, תומים, מנחת חינוך, אור שמח וכו'. אני שאלתי אותו לחידודא להגיד לי כמה מחלוקות יש בין שו"ת חמד"ש ורעק"א. נאלצתי להקשיב במשך רבע שעה כשהוא חישבן את כולם... זה לא גוזמא, זה בלתי יאומן, עד שרואים את זה. בגלל שהוא אינו עושה כלום חוץ מללמוד, ואין לו משרה רשמית, חי כעני מרוד. יהודים כאלה פוגשים רק בירושלים!
מובן שהבקי הזה (שהכותב לא זכר את שמו), הוא ר' שלמה שוסטער הנזכר לעיל.
אליהוא כתב:בפורום ההוא כתב ניק ידוע בשם דגים:
הגאון המופלא הזה היה נוהג בשנותיו האחרונות לשבת באוצר הספרים של ישיבת חברון בגאולה, ושם הכרתיו ושוחחתי עמו מפעם לפעם. לגאונותו ולבקיאותו לא היו אח וריע בדורו. עליו אפשר היה לומר בוודאות, שהיה מהבקיאים שידעו למנות בעל פה כל שם תנא או אמורא, כדרך שמספרים על הגר"א.
במיוחד היה חביב עליו הספר מנחת חינוך שהגה בו הרבה וערך עליו דבר שנתקשינו להבינו, וקרא לו 'טאבעלן' [= טבלאות].
על כל פנים זכורני שבאחד הימים, ביקש ממני ועוד מיושבי האוצר
שנסדר לו מנין, כי אותו היום היאהרצייט של בעל האור שמח, ומאחר ולא הניח צאצאים [פרט לבת יחידה שהייתה נשואה לחברו של הגר"מ זמבא], הוא שומר את היאהרצייט, ומבקש להתפלל בפני העמוד.
הבטיח לנו, שבאם נארגן לו מנין, יאמר לנו לאחר התפילה מ א ה מחלוקות בין האור שמח ובין המנחת חינוך !
וכך היה, לאחר התפילה, נעמד לו הגאון הזה כשרגלו אחת על הספסל, והחל, לתדהמת השומעים, למנות המחלוקות כמונה מעות,
אלא שהגבאים האחראים על האוצר, שדאגו לשמור על התקנות, ובקשו לנעול את האוצר דחקו בו לגמור, ובאותה שעה לא הצלחנו לשמוע את הכול!
מתפעל כתב:איך מוסיפים כאן תמונה?
רציתי להוסיף תמונתו של החשק שלמה זי"ע
נוטר הכרמים כתב:אבל זה מסביר לו את העובדא כי האדמו"ר בעל נתיבות שלום מסלונים שלח מחידו"ת של הגאון רא"ש לאביו הגר"נ זצ"ל ע"מ שיבקר אותם.
רבטוב כתב:את העילוי ר' שלמה שוסטער או כפי שקראנו לו הרב שוסטער הכרתי טוב הוא אכל הרבה אצל הורי . הי' גר באיסט נוא יארק והי' בא כל יום לביהמד''ר תורה ודעת בוויליאמסבורג עם ספרים ביד וישב שם ולמד ודיבר ... הי' צם כל יום שני וחמישי ולא אכל עד אחרי צאת הכוכבים שיטת ר''ת
ידע ממש הכל תורה חקירה הסטורי' ומה לא . הי' איש חריף מאוד . והי' אומר הרבה סטעיטמענטס . פעם הוא אמר את נוסח המצבות בעיר מיר שאלתיו מאיפה הוא יודע זאת . ענה לי שכשלמד במיר פעם בשבעה עשר בתמוז אחה''צ יצא לבית החיים ומאז זכר בדיוק מי קבור אצל מי ונוסח המצבה . קניתי פעם את הספר אמרי בינה -אוירבאך-וראה את הספר בידי אמר לי ממש כסדרן את כל החידושים . הי' מח מבהיל וזכרון ניפלא
ממש פוטוגרפי . בגמרות וילנא בעמוד השני יש שם עמוד מלא עם שמות ספרים ומחברים הוא לי פעם את כל העמוד בע''פ כסידרן .הי' חי חיי צער
ממש לא היתה פרוטה מצוי' בכיסו הרבנית ע''ה שלו כיבדה אותו מאוד עם דרך ארץ . הוא אמר לי שלאביו קראו הירושלמי כי ידע כל הירושלמי בע''פ
בנעוריו קראו אותו הסאקאליווקער עילוי . הלוויתו היתה בישיבת מיר בפלטבוש .שאלתיו פעם כמה פעמים מחולקים בש''ס ר' יוחנן ור''ל ברגע כמימרא ענה והתחיל להגיד כסדרן בש''ס ואח''כ מהם לשיטתו כמובן שלא הבנתי כלום . פעם על רב אמי ורב אסי וג''כ עשה לשיטתו .הי' אוהב ספרים מאוד
וממש בלע אותם ברגע . והי' רושם במחברותיו מספרים ורמזים .כך שלא היו יכולים ליהנות ממנו . אך הי' נעים הליכות וצדיק בדרכיו וכאימי נתנה לו לאכול . לא הי' בפיו מספיק מילים להודות ולשבח לא נהנה מהעוה''ז הגשמי כלום כל מהותו הי' תורה .יהי זכרו ברוך זי''ע
בור הגולה כתב:מאיזה משפחה היתה אשתו?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 107 אורחים