ירון כתב:נמסר כי המשפחה התייחסה גם לבעל ה-"סמיכת חכמים". לכאורה פשוט, כי משה רוקח מזלוטשוב בנו של המעשה רוקח היה חתן הסמיכת חכמים בזוו"ר, אך לא ברור המקור, ואם נשען על השערת חוקרים או מסורת משפחתית ברורה
אודות הקשר בין משפחת אורי לרבי אברהם מטשיטשין, כבר כתבתי לך בעבר את השערתי. [שעדיין נראית לי כנכונה].
viewtopic.php?f=19&t=17307&p=202269&hilit=%D7%90%D7%9E%D7%A8%D7%AA+%D7%94%D7%A6%D7%A8%D7%95%D7%A4%D7%94#p201844
אם דעתך אינך נוחה בהשערה זו, אנא תשתף אותי בספיקותיך.
השערתך ש ר' משה רוקח' המוזכר ב'קול דודי', האם מתאימה עם צאצאי ר' משה הידועים לנו משאר מקורות. (לא מצאנו אודות חתן בשם ר' פנחס - ראה כגון בחכמי גליציה,או אלף מרגליות אודותיו).
מדוע מבחינת השנים לא מתאים שהיה למעשה רוקח גם נכד בשם ר' משה שהיה ר' פנחס חתנו?
ירון כתב:המעשה רוקח נולד סביב שנת תכ"ה
כמדומני שבאחד ממאמריו של ר' יוסף קוואדראט ב"בית אהרן וישראל" הוא מוכיח שה"מעשה רוקח" נולד לא יוקדם משנת תמ"ה ולא כדעת חוקרי תולדותיו עד כה.
לא ידען כתב:כאן אולי המקום לחדד את ההבדל בין מכון 'המאגר העולמי לכתבי יוחסין' וחוקרו הדגול ר' נפתלי וקשטיין לבין שאר העיתונים, חשובים ככל שיהיו, המנסים לחקותו אך ללא ההשקעה הנדרשת.
רנ"א וקשטיין הוא גנאולוג במלא המילה. בתחקירים יסודיים על יוחסין, סדר השתלשלות הדורות וכל הנדרש בזה.
כל האחרים, חיקויים יבשושיים, אך העיקר החסר בהם: הם אינם מחפשים למצוא את השורוש והיסוד וענף משפחתי לגובה=דורות רחוקים.
הם קובעים בראש המאמר סבא, בדר"כ מהמאה האחרונה ומציינים את כל נכדיו ניניו ובני ניניו. 'המדור לחיפוש בני דודים'...
מלאכה שאין בה כל חכמה ומחקריות אקדמאית כעבודתו של וקשטיין.
חוקרי התולדות וכל 'מבין' בתחום, מזהים זאת על נקלה, אבל קוראי העיתונים מתרשמים מהויזואליות ומהתמונות המרהיבות שמוסיפים עורכי העיתונים, מה שאין, וחבל, במאמריו המלומדים של וקשטיין.
ואם יורשה לי, היה כדאי עבור המון העם, שגם הרב וקשטיין היה מוסיף צאצאים מדורות קרובים לדורנו ותמונותיהם כשם שעושים במדורים 'עמיתים' כביכול, ולא רק מתמקד בדורות המאוד מוקדמים.
זו עבודה שיכול כל בחור עם קצת 'חוש ריח' לזה לעשות ולא צריך לכך מומחה עולמי כרנ"או.
נטיעות כתב:כמדומני שבאחד ממאמריו של ר' יוסף קוואדראט ב"בית אהרן וישראל" הוא מוכיח שה"מעשה רוקח" נולד לא יוקדם משנת תמ"ה ולא כדעת חוקרי תולדותיו עד כה.
ירון כתב:
מישהו מכיר ויכול להעלות קישור ?
קבצים מצורפים
אב אלול תשעג.pdf
(4.03 MiB) הורד 2 פעמים
ארזי ביתר כתב:לא ידען כתב:כאן אולי המקום לחדד את ההבדל בין מכון 'המאגר העולמי לכתבי יוחסין' וחוקרו הדגול ר' נפתלי וקשטיין לבין שאר העיתונים, חשובים ככל שיהיו, המנסים לחקותו אך ללא ההשקעה הנדרשת.
רנ"א וקשטיין הוא גנאולוג במלא המילה. בתחקירים יסודיים על יוחסין, סדר השתלשלות הדורות וכל הנדרש בזה.
כל האחרים, חיקויים יבשושיים, אך העיקר החסר בהם: הם אינם מחפשים למצוא את השורוש והיסוד וענף משפחתי לגובה=דורות רחוקים.
הם קובעים בראש המאמר סבא, בדר"כ מהמאה האחרונה ומציינים את כל נכדיו ניניו ובני ניניו. 'המדור לחיפוש בני דודים'...
מלאכה שאין בה כל חכמה ומחקריות אקדמאית כעבודתו של וקשטיין.
חוקרי התולדות וכל 'מבין' בתחום, מזהים זאת על נקלה, אבל קוראי העיתונים מתרשמים מהויזואליות ומהתמונות המרהיבות שמוסיפים עורכי העיתונים, מה שאין, וחבל, במאמריו המלומדים של וקשטיין.
ואם יורשה לי, היה כדאי עבור המון העם, שגם הרב וקשטיין היה מוסיף צאצאים מדורות קרובים לדורנו ותמונותיהם כשם שעושים במדורים 'עמיתים' כביכול, ולא רק מתמקד בדורות המאוד מוקדמים.
זו עבודה שיכול כל בחור עם קצת 'חוש ריח' לזה לעשות ולא צריך לכך מומחה עולמי כרנ"או.
כיהודה ועוד לקרא, אצטרף גם אני לכל הנ"ל:
שיגיון ל'המבשר'. בהקמת עיתון המבשר, כאשר החל להופיע בו המדור 'למשפחותם', כתב אותו חוקר היוחסין הנודע, הרה"ח רבי מתתיהו דייטש-אשכנזי שליט"א, תחת שם העט 'מ. ירושלמי'.
בשל ויכוח פעוט, שהתגלע ביניהם לאחר כשנה, החליט הרב דייטש לפרוש מהכתיבה בעיתון. והם - ברוב טפשותם - לא רדפו אחריו, אלא ויתרו עליו. מאז, כבר היו מספר כותבים במדור. אך בעוד הרב דייטש, הינו חוקר יוחסין בקנה מידה עולמי, ורמת ידיעותיו חופפת כמעט לרמת הידיעות של הרב וקשטיין, הרי שכל שאר הכותבים, הם משפחולוגים ולא חוקרי יוחסין. ומאז, הפך המדור 'למשפחותם' ב'המבשר', כהגדרת 'לא ידען', למדור לחיפוש בני דודים...
אום אני חומה כתב:את 'המבשר' לא ממש מעניין אם הייתה לחוזה מלובלין נכדה בשם פריידל, מה שחשוב זה למכור מה שיותר.
כשאתה עושה כתבה חמישה פרקים על כל צאצאי משפחת אייזנבך גרמת לכל האייזנבכים לקנות את העיתון, ותו לא מידי.
ישבב הסופר כתב:תודה רבה. נו"ב נמנית על צאצאי המשפחה, ומאלף לקרוא על הנושא.
שמעתי שהרד"ב וועבער מטיל ספק אם משפחת 'אוהר' הם אכן צאצאי משפחת 'אורי' אם לא.
ז"א שכל הייחוס שלהם לבני"ש בטעות?ירון כתב:הייחוס שיותר מוטל בספק לאחרונה הוא זה של משפחת פרלמוטר, שיש להם מסורת ברורה לייחוס לבני"ש, אך כנראה טעו וחשבו שדרך רבי יעקב אורי.
ירון כתב:
הייחוס שיותר מוטל בספק לאחרונה הוא זה של משפחת פרלמוטר, שיש להם מסורת ברורה לייחוס לבני"ש, אך כנראה טעו וחשבו שדרך רבי יעקב אורי.
עתניאל בן קנז כתב:כמה הערות קטנות [ביחס למשפחת פרלמוטר].
א] המציבה של רייזל פרלמוטר אינה מקורית, וחודשה ע"י בני המשפחה לאחר מלחמה ששת הימים על פי המצבה הישנה.
כך שהכיתוב 'יעקב אליעזר' (ולא אלעזר), במקום 'יעקב ארי', אינו מהווה קושיא גדולה כל כך. שיתכן מאד שנובע מטעות מפענוח המציבה המקורית.
ב] אכן יש מסורת להיות נכדים של האוהב ישראל מאפטא, [ואף חפצי ירושה שנמסרו במשפחה, שהיו מיוחסים לאוהב ישראל, כך שאין מדובר בשמועה פורחת סתם]. אבל הדבר בלתי אפשרי כלל מבחינת השנים והשמות הידועים (לאחר בדיקת הנושא - ובשונה מהייחוס למשפחת אורי, שהדבר יתכן מצד השנים והדורות, רק יש כמה קושיות לתרץ). כך שכמעט ברור שמדובר על קירבה משפחתית (שכנראה הביאה לידידות עמוקה), ולא על צאצאים של האוהב ישראל.
ג] על הייחוס להמגיד מזלוטשוב שמעתי זה עתה לראשונה. אשמח אם תפרט לי את מקור השמועה..
ד] על הייחוס למשפחת אורי (והקירבה המשפחתית לר' סנדר אורי) שמעתי מזקנתי ע"ה - לבית פרלמוטר. יתכן בהחלט שזה כבר נובע משחזור הייחוס למפרע (שמישהו מהמשפחה אמר לה - היא לא התעסקה במחקרים), אולם להתרשמותי נראה שזה היה ידוע ומוכר לה כמסורת משפחתית.
הסיבה שלרוב ענפי המשפחה לא היה ידוע השם 'אורי' נובע מהסיבה הפשוטה, שה'בני יששכר' ידוע ומוכר כמגדולי החסידות, ויש מה להתהדר בייחוס אליו. בשונה מה'חשב האפד' למשל, שלא מוכר בכלל. ולכן לא היה ענין לזכור ולשמר את הייחוס אליו.
אכן אין מדובר במידע עובדתי, ויותר השערות ונטיות לב. אבל אולי הדברים יכולים לסייע.
עתניאל בן קנז כתב:ביחס לזידנפלד.
אאל"ט, ריזל פרלמוטר היתה מבוגרת יותר מאחותה זידנפלד. (כעת כבר אין לי את מי לשאול).
כך שאם העלת השערה שאם אחיות רק מהאם. אז הסיפור לכאורה הפוך.
הדבר יתכן מצד הסברא, שר' יעקב אורי, לאחר שהתאלמן (מאשתו הראשונה בת הבני יששכר), ונשא בשנית את גיסו. היא לא היתה נערה צעירה, אלא גם היתה אלמנה או גרושה, והביאה עמה 'בת' מזווגה הראשון (שכדי להתאים את הרשומות נאמר שהיה שמו יעקב אליעזר ריטר), ששמה היתה ריזל. ואח"כ נולדה לה בת נוספת מר' יעקב אורי.
כך שהייחוס לבני יששכר עולה יפה. וגם שאר הקושיות, ובא לציון גואל.
ירון כתב:
יותר מכך, לפני שנים ביצוע משה מילר (באתר של משפחת שפירא, לנגזם, מילר) בירור מול נין של רבי אליקים אוהר.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 86 אורחים