רבי מנדל כתב:ובכל זאת יש כאלו הסוברים שלא כל משמרת הבית מהרשב"א?
מחולת המחנים כתב:כידוע הרשב"א עצמו בתשובה (ח"א סי' רסא) גילה כי הוא המחבר של משמרת הבית, וכתב: ומן הדומה לא ראית מה שכתבתי במשמרת הבית".
מה שנכון נכון כתב:ממהדורת מוה"ק.
(ד) ספר משמרת הבית שמשיב להשגות בדק הבית על תורת הבית הארוך אעפ"י שלא נכתב בפירוש מי חברו מסורת הוא בידי מרבותי שהרשב"א ז"ל הוא עצמו עשאו אך לא נתברר הדבר אצלי מכח מופת חותך ומה גם שבקצת מקומות שם שינה את טעמו ממ"ש בחידושיו ובקצר ושמעתי גם כן לקצת מהחכמים שנסתפקו בזה עד שמצאתי את שאהבה נפשי ה"ה כנסת הגדולה בי"ד סי' קי"ב וסי' קכ"א וסי' ך' שפעם שתים ושלש כתב בפשיטות וכתב הרשב"א במשמרת הבית וכ"כ רב"ח בי"ד ריש קונטריס אחרון סי' ב' ושם סי' ד' סעיף ד' וסי' מ"א סס"ג ובדוכתי טובא וכ"כ הש"ך והט"ז בכמה וכמה מקומות ועיין מגן דוד סי' ק"ס ס"ק י' שרש"ל לא ראה ספר משמרת הבית גם לא תורת הבית שוב מצאתי להר"ב גנת ורדים שכתב בי"ד כלל ד' סוף סי' א' קבלה בידינו שספר משמרת הבית הרב המחבר הרשב"א הוא שחברו להשיב על מה שהשיגו עליו ומרוב ענוה שהיתה בו את שמו לא הזכיר על הספר הנזכר ע"כ ואף שקבלה היא ונקבל אותה הנה מקום אתי להכריח הקבלה מדברי הרשב"א גופיה שהאיר ה' את עיני ומצאתי אליו ז"ל בתשובותיו שבסי' רס"א השיב וז"ל ומן הדומה לא ראית מה שכתבתי במקום זה במשמרת הבית הנה הוא אתכם בעיר צא וראה מה שכתבתי שם על דבר זה ומשם יתפשטו לפניך כל הקמטין וכל מה שתפס התופס עד כאן שוב נדפס ספר קורא הדורות וראיתי אליו שם בדף כ"ב ב' שכבר קדמני בזה ומכאן תשובה נצחת למ"ש מוהר"ש גאון הובא במפתחות שו"ת כנסת הגדולה על י"ד שבס"ס קול בן לוי סי' ק"ז דהרשב"א לחוד ומשמרת הבית לחוד וכבר תמה עליו הרב עיין שם:
יבנה כתב:שהרי הרשב"א היה רופא
מה שנכון נכון כתב:יבנה כתב:שהרי הרשב"א היה רופא
מה המקור?
מחולת המחנים כתב:אנו רחוקים מאד מכל שיגם ושיחם של הראשונים ואם ראשונים כמלאכים וכו', אך ניתן אולי להסביר ולומר שהרשב"א כעס על כך שהרא"ה פרסם את השגותיו על ספר וראה בזה פגיעה במעמדו בתור ראש גולת ספרד, ועל כן יצא בהשגותיו במשמרת הבית בלשון חריפה.
והסיבה מדוע הרשב"א פרסם את משמרת הבית בעילום שם אפשר לומר שהרשב"א לא חפץ בהמשך הויכוח, שאילו היה מפרסם את משמרת הבית תחת שמו יתכן שהרא"ה או חוג תלמידיו היו יוצאים לענות על תשובותיו וחוזר חלילה, (וכמו שמצאנו בש"ך והט"ז ונקודות הכסף ודף אחרון, או הקצות והנתיבות ומשובב נתיבות ותשובות הנתיבות), אך כלפי ספר תשובות מאת מחבר אנונימי הרא"ה ותלמידיו לא יראו צורך להשיב.
מה פשוט? שהרשב"א ראה בזה פגיעה במעמדו?! פוי!צופר הנעמתי כתב:מחולת המחנים כתב:אנו רחוקים מאד מכל שיגם ושיחם של הראשונים ואם ראשונים כמלאכים וכו', אך ניתן אולי להסביר ולומר שהרשב"א כעס על כך שהרא"ה פרסם את השגותיו על ספר וראה בזה פגיעה במעמדו בתור ראש גולת ספרד, ועל כן יצא בהשגותיו במשמרת הבית בלשון חריפה.
והסיבה מדוע הרשב"א פרסם את משמרת הבית בעילום שם אפשר לומר שהרשב"א לא חפץ בהמשך הויכוח, שאילו היה מפרסם את משמרת הבית תחת שמו יתכן שהרא"ה או חוג תלמידיו היו יוצאים לענות על תשובותיו וחוזר חלילה, (וכמו שמצאנו בש"ך והט"ז ונקודות הכסף ודף אחרון, או הקצות והנתיבות ומשובב נתיבות ותשובות הנתיבות), אך כלפי ספר תשובות מאת מחבר אנונימי הרא"ה ותלמידיו לא יראו צורך להשיב.
פשוט כדבריך, וכל דבריו של הרשב"א מוכיחים שסבר שהשגותיו של הרא"ה נהג שלא בדין בהשגותיו (ואפשר שסבר שלא נכתבו בעיון כראוי, או סיבות אחרות), ומשכך לא קשה להבין שהרשב"א לא רצה לפרסם את תשובותיו החריפות תחת שמו.
עולה מן הארץ כתב:מה פשוט? שהרשב"א ראה בזה פגיעה במעמדו?! פוי!צופר הנעמתי כתב:מחולת המחנים כתב:אנו רחוקים מאד מכל שיגם ושיחם של הראשונים ואם ראשונים כמלאכים וכו', אך ניתן אולי להסביר ולומר שהרשב"א כעס על כך שהרא"ה פרסם את השגותיו על ספר וראה בזה פגיעה במעמדו בתור ראש גולת ספרד, ועל כן יצא בהשגותיו במשמרת הבית בלשון חריפה.
והסיבה מדוע הרשב"א פרסם את משמרת הבית בעילום שם אפשר לומר שהרשב"א לא חפץ בהמשך הויכוח, שאילו היה מפרסם את משמרת הבית תחת שמו יתכן שהרא"ה או חוג תלמידיו היו יוצאים לענות על תשובותיו וחוזר חלילה, (וכמו שמצאנו בש"ך והט"ז ונקודות הכסף ודף אחרון, או הקצות והנתיבות ומשובב נתיבות ותשובות הנתיבות), אך כלפי ספר תשובות מאת מחבר אנונימי הרא"ה ותלמידיו לא יראו צורך להשיב.
פשוט כדבריך, וכל דבריו של הרשב"א מוכיחים שסבר שהשגותיו של הרא"ה נהג שלא בדין בהשגותיו (ואפשר שסבר שלא נכתבו בעיון כראוי, או סיבות אחרות), ומשכך לא קשה להבין שהרשב"א לא רצה לפרסם את תשובותיו החריפות תחת שמו.
אני מאשים אותך שאתה חותם על דברים בלי לקרוא אותם...צופר הנעמתי כתב:את זה כבר אתה הסברת, ועל אחריותך האישית. אל תאשים אותי
מחולת המחנים כתב:אנו רחוקים מאד מכל שיגם ושיחם של הראשונים ואם ראשונים כמלאכים וכו', אך ניתן אולי להסביר ולומר שהרשב"א כעס על כך שהרא"ה פרסם את השגותיו על ספר וראה בזה פגיעה במעמדו בתור ראש גולת ספרד, ועל כן יצא בהשגותיו במשמרת הבית בלשון חריפה.
והסיבה מדוע הרשב"א פרסם את משמרת הבית בעילום שם אפשר לומר שהרשב"א לא חפץ בהמשך הויכוח, שאילו היה מפרסם את משמרת הבית תחת שמו יתכן שהרא"ה או חוג תלמידיו היו יוצאים לענות על תשובותיו וחוזר חלילה, (וכמו שמצאנו בש"ך והט"ז ונקודות הכסף ודף אחרון, או הקצות והנתיבות ומשובב נתיבות ותשובות הנתיבות), אך כלפי ספר תשובות מאת מחבר אנונימי הרא"ה ותלמידיו לא יראו צורך להשיב.
יבנה כתב:למרות הראיות שהוא לרשב"א, ניסוח הדברים אינו מתאים לו בכלל, ובפרט צורת הבוז שמתייחס אל הרא"ה לכל אורך הספר. אפילו בהקדמה הוא לא מוכן לכנותו חכם ולהתייחס אליו בכבוד. בדברי הרשב"א הכתובים הוא מתייחס בצורה מכבדת ועניינית לשואלים אותו, חוץ מהנביא מאוילא וכדומה.
יעקובי כתב:יבנה כתב:למרות הראיות שהוא לרשב"א, ניסוח הדברים אינו מתאים לו בכלל, ובפרט צורת הבוז שמתייחס אל הרא"ה לכל אורך הספר. אפילו בהקדמה הוא לא מוכן לכנותו חכם ולהתייחס אליו בכבוד. בדברי הרשב"א הכתובים הוא מתייחס בצורה מכבדת ועניינית לשואלים אותו, חוץ מהנביא מאוילא וכדומה.
ובכל זאת מוצאים אנו בתשובת הרשב"א (ח"א סי' תשצ"ד) בזה"ל: "שאלת חולה שצריך לאכול ביוה"כ אם מברך המוציא וברהמ"ז אם לאו, ואמרת שראית אחד מן האחרונים שהכריע שאין מברך וכו'. תשובה, איני רואה בדברי זה האחרון כלום, ודברים של תהו הם..."
והנה המג"א (סי' ר"ד אות כ') כתב דבודאי האחרון הלז אינו אחר מאשר... הרא"ה, ואזיל לשיטתו בברכות (ריש פ"ז) שכל שאנסוהו לאכול או לשתות אינו מברך וכו', יעו"ש.
רבי מנדל כתב:ח"א העיר לי באישי שבעל התניא סבר שהספר אינו מהרשב"א.
זה נכון?
אמציה בארי כתב:רבי מנדל כתב:ח"א העיר לי באישי שבעל התניא סבר שהספר אינו מהרשב"א.
זה נכון?
חבל שאינך מעיין בכל ההודעות שנכתבו באשכול שהרי כבר כתבתי לעיל שתעיין בספר 'כללי הפוסקים וההוראה' שכתב בנידון זה בדיוק.
טוב מאוחר...רבי מנדל כתב:אני לא מכיר את הספר ואבקש מחברי הפורום את עזרתם בצירוף הקובץ לכאן.
לבי במערב כתב:טוב מאוחר...רבי מנדל כתב:אני לא מכיר את הספר ואבקש מחברי הפורום את עזרתם בצירוף הקובץ לכאן.
מוסג"פ:
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 179 אורחים