הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' יולי 24, 2015 5:30 am
לסוברים שהיינו בעשה מלאכה קודם הבדלה היינו בגלל האיסור לעשותה לפני שאומר ברוך המבדיל, ואם אמר ברוך המבדיל ואח"כ עשה מלאכה גם לדידהו לא קנסינן ליה, אף שלא הבדיל על הכוס. כ"כ הא"ר והבה"ל בסימן רצד. וממילא שייך לקנוס גם בשנה זו במי ששכח בתפלה ועשה מלאכה במוצ"ש קודם שאמר ברוך המבדיל שיחזור ויתפלל.
אמנם להלכה לא קי"ל כוותיהו, וכמ"ש הבה"ל שם.
ואם טעה ואכל במוצאי ט"ב לפני הבדלה, ראה בשש"כ פרק סב הערה צה בשם הרשז"א שלא קונסים אותו, והטעם "דלאחר שכבר התפלל הרבה תפלות מבלי להזכיר אתה חוננתנו אין עוד מקום להזכיר הבדלה בתפלה וצ"ע". עכ"ד.
ואולי י"ל עוד שמצינו קנס רק בגלל שכפל לטעות בשני דברים, אך אם שתי הטעויות רחוקות זו מזו, ונעשו בשני ימים נפרדים, יתכן שלא קנסו.
[האיסור לאכול לפני הבדלה הוא גם כשמבדיל אחר מוצ"ש. ראה מ"ב רצט,טז. ומהמקור שבשעה"צ שם נראה שהוא מאותו טעם וגדר].