יאיר1 כתב:קם איש אשר רוח בו ואמר את דעתו בפרהסיא ובשקט,
גימפעל כתב:ידוע האימרה מהדברי יואל מסאטמר, שבלעם הוא שאמר 'ה' יברך את עמו בשלום'.
יאיר1 כתב:שהותו בחו"ל היא צעקה אילמת 'משוגעים הגזמתם', או 'משוגעים נמאסתם'. אחרי שהרחוב החרדי השתכנע לאין מצוה גדולה יותר מהחובה הקדושה ליטול חבל במחלוקת הידועה, קם איש אשר רוח בו ואמר את דעתו בפרהסיא ובשקט, אמנם לרוב האנשים זה לא עוזר, אבל לשונאי המחלוקת זה נותן אילן להישען עליו.... ובהזדמנות זו נאמר לו תודה גדולה.[/size]
מצפה לרחמי שמים כתב:אולי אינו מכובד לומר הפרטים, אבל אין קשר בין נסיעת הרב הנ"ל לחו"ל לבין המחלוקת.
הנסיעה היא מסיבות אישיות ומשפחתיות, ודי בזה.
יאיר1 כתב: ר' משה שפירא כאשר חזר למסור שיעורים לפני שנה וחצי, מסר שיעור בענין, שבסיומו אמר, שאם עד עתה היה השיח נסבל עכשיו הוא בילתי נסבל. הוא עסק במה שאמרו חז"ל שיפה שיחתן של עבדי אבות, ובענין שיח חולין של תלמידי חכמים.
מרחביה כתב:יאיר1 כתב: ר' משה שפירא כאשר חזר למסור שיעורים לפני שנה וחצי, מסר שיעור בענין, שבסיומו אמר, שאם עד עתה היה השיח נסבל עכשיו הוא בילתי נסבל. הוא עסק במה שאמרו חז"ל שיפה שיחתן של עבדי אבות, ובענין שיח חולין של תלמידי חכמים.
האם מצויה הקלטה של שיעור זה?
יאיר1 כתב:ואני חושב שזו חכמה גדולה.
גדולי ישראל חולקים ביניהם, במחלוקת לשם שמים, בעניינים שלרוחב דעתם הרמה אין לוותר בענין, זה לכאן וזה לכאן.
עד כאן איש אינו יכול לבטל דעתם.
אבל ישנם את הגלי משנה ועוד גלים בעקבותיהם....
מי שרוצה לעסוק בזה שיעסוק, אם הוא יעשה את זה לשם שמים אין לי מה לומר עליו, אבל אם לא הכל לשם שמים אני לא מקנא בו....
ישנם מספיק אנשים שמבינים שהעיסוק בזה הוא נורא ואיום!! אלא שכפי שאתה כותב, אם גדולי ישראל חוקים מי אתה שלא תשתתף במחלוקת.
אז הנה קם איש אשר רוח בו, ואמר את זה. ועכשיו אתה כבר לא יכול להגיד לי שאם גדולי ישראל חולקים אני גם חייב לקחת צד בזה, שהרי ר' דן ראיה.
למען האמת הוא לא היחיד בזה. גם ר' משה שפירא כאשר חזר למסור שיעורים לפני שנה וחצי, מסר שיעור בענין, שבסיומו אמר, שאם עד עתה היה השיח נסבל עכשיו הוא בילתי נסבל. הוא עסק במה שאמרו חז"ל שיפה שיחתן של עבדי אבות, ובענין שיח חולין של תלמידי חכמים.
למעשה, הנקודה שאתה אומר, שחייבים לעסוק במחלוקת במבט שיטחי היא נכונה, אבל באמת היא לא נכונה ואף אסורה, ואת זה אמרו כמה מגדולי ישראל, ועליהם אני ושכמותי שמחים להשען.
ר' דן אינו מוחה בגודלי ישראל, ר' דן אומר בשתיקה שאין מצוה להתעסק במחלוקת, ושזה מסוכן ולא נעים ושומר נפשו יברח.
ועוד הערה לשונית חשובה: גדולי ישראל לא נלחמים במי שצריך להילחם, גדולי ישראל חולקים זה עם זה, כדרכם של גדולי ישראל.
מרחביה כתב:אשמח, תודה.
mer361@gmail.com
אריך כתב:יאיר1 כתב:ואני חושב שזו חכמה גדולה.
גדולי ישראל חולקים ביניהם, במחלוקת לשם שמים, בעניינים שלרוחב דעתם הרמה אין לוותר בענין, זה לכאן וזה לכאן.
עד כאן איש אינו יכול לבטל דעתם.
אבל ישנם את הגלי משנה ועוד גלים בעקבותיהם....
מי שרוצה לעסוק בזה שיעסוק, אם הוא יעשה את זה לשם שמים אין לי מה לומר עליו, אבל אם לא הכל לשם שמים אני לא מקנא בו....
ישנם מספיק אנשים שמבינים שהעיסוק בזה הוא נורא ואיום!! אלא שכפי שאתה כותב, אם גדולי ישראל חוקים מי אתה שלא תשתתף במחלוקת.
אז הנה קם איש אשר רוח בו, ואמר את זה. ועכשיו אתה כבר לא יכול להגיד לי שאם גדולי ישראל חולקים אני גם חייב לקחת צד בזה, שהרי ר' דן ראיה.
למען האמת הוא לא היחיד בזה. גם ר' משה שפירא כאשר חזר למסור שיעורים לפני שנה וחצי, מסר שיעור בענין, שבסיומו אמר, שאם עד עתה היה השיח נסבל עכשיו הוא בילתי נסבל. הוא עסק במה שאמרו חז"ל שיפה שיחתן של עבדי אבות, ובענין שיח חולין של תלמידי חכמים.
למעשה, הנקודה שאתה אומר, שחייבים לעסוק במחלוקת במבט שיטחי היא נכונה, אבל באמת היא לא נכונה ואף אסורה, ואת זה אמרו כמה מגדולי ישראל, ועליהם אני ושכמותי שמחים להשען.
ר' דן אינו מוחה בגודלי ישראל, ר' דן אומר בשתיקה שאין מצוה להתעסק במחלוקת, ושזה מסוכן ולא נעים ושומר נפשו יברח.
ועוד הערה לשונית חשובה: גדולי ישראל לא נלחמים במי שצריך להילחם, גדולי ישראל חולקים זה עם זה, כדרכם של גדולי ישראל.
יש הרבה מה לחלוק על אופן ראייתך את הנושא (ואם כבר הזכרת את מו"ר הגרמ"ש, גם ממנו יש דברים בנידו"ד), אך כמובן אין כאן המקום.
יאיר1 כתב:ר' דן אינו מוחה בגודלי ישראל, ר' דן אומר בשתיקה שאין מצוה להתעסק במחלוקת, ושזה מסוכן ולא נעים ושומר נפשו יברח.
גימפעל כתב:ר' משה שפירא עמד בצד גם במלחמת תשמ"ט,
ואולי כדאי לשחזר את עמדתם של הרבה רבנים שמחו אז על המחלוקת או עכ"פ שתקו.
אריך כתב:יאיר1 כתב:ר' דן אינו מוחה בגודלי ישראל, ר' דן אומר בשתיקה שאין מצוה להתעסק במחלוקת, ושזה מסוכן ולא נעים ושומר נפשו יברח.
למה להיות הדובר של ר' דן? ולהסביר מה הוא "אמר" בכך שעשה כך וכך. הוא לא אמר לאחרים מה לעשות. זה שהוא בחר לא להתעסק, כך דעתו בנוגע לעצמו. וידוע גם שהגר"א גנחובסקי זצ"ל ברח מהתעסקויות כאלה (למרות שהיתה דעתו ברורה כידוע לתלמידים מרמזים כאלה ואחרים שהיה מרמז). כך היתה דרכם בעבודת ה'.
ויש כאלה שהבינו שמשמיים הטילו עליהם את התפקיד הקשה והלא נעים להתעסק עם מחלוקות, ללחום את מלחמות ה' ולהעמיד הדת על תילה. בודאי שהרבה יותר קל לעמוד בצד, או לברוח. וכל אדם גדול שוקל בעצמו מה הוא התפקיד שלו.
מה שנוגע לאנשים שאינם במעמד ציבורי, מה התפקיד שלהם בנידון דידן, אין כאן המקום להכנס לענין. הפורום הזה לא נועד לדיון זה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 515 אורחים