באשכול סמוך הזכירו את הספר 'חיי עולם נטע' (מכון י-ם תשע"א) לר' נתן נטע אולעווסקי, והביאו שהגרח"ע שלל בחריפות את אחת מהוראותיו בענין גירות, והורה להשמיטו.
באמת יש בספר הנ"ל הרבה דברים מתמיהים, ראה 'נטע רבעי' ח"א סי' ל"ז בסופו (עמ' שט"ו) פירוש מוזר בהא דהקדיחה תבשילו מותר לגרשה.
וראה 'נטע רבעי' ח"א סי' ג' (עמ' שנ"ה) שמצדד לומר שהטעם שאסור לאכול לפני שמאכיל בהמתו הוא מפני שעיקר עבודת השדה ע"י הבהמה, ובזמנינו שיש מכונות נתבטל דין זה.
וב'נטע רבעי' ח"ב סי' מ"א הפריז על המדה. הוא 'פורך' פירוש חז"ל בפרשת חליצה, ומציע פירוש חדש בפסוק "כי ישבו אחים יחדו" –היינו: אחים השותפים ... והכל מתנהג בשותפות. עכ"ל. אבל במקרה רגיל אין זיקת ייבום. ומסיים שאף שהחולק על חז"ל כחולק על השכינה, מ"מ אפשר לעשות מזה סניף להיתירא [ובאותה תשובה עצמה (!)מקונן על הרבנים המתירים "לחפש היתירים לפוטרן מחליצה, אבל לפע"ד הם אורגין קורי עכביש בדברים של מה בכך]
והאחרון הככביד, מה שרצה להתיר כל העגונית בהיתר גורף, "אבל עכ"פ במדינתינו ס.ס.ס.ר. שתיכך בהיווסדה ניתן שיווי זכויות מוחלטי בעניני אזרחיות לכל הנשים... כלול גם בעניני תוה"ק, באופן, שכאשר פוגעין אח"כ באיזה אי השתוות... הרי הקידושין מתפקעין למפרע...גם ייבום וחליצה בכלל ע"כ.(עמ' תקע"ט).
וכתב בזה קונטרס גדול (סי' ל"ב) ואף שכתב כמ"פ "לע"ע זה רק לשקו"ט עד שנשמע חוו"ד רבותינו הגאונים שליט"א" הרי בסי' ל"ד ובסי' מ"ה סמך ע"ז להלכה ולמעשה.
אין ספק שאם היה מפרסם "היתירים" אלו בשעתו היה גורר בעקבותיו תגובה לא פחות חריפה ממה שקיבל ר' יוסף שפוצ'ניק מלאנדאן (ראה מאמרו המצויין של ר' איתם הנקין כאן)
וראה מש"כ בענין תליצה ע"י שליח (עמ' רכ"ד) דבזמנינו מצוה להקל "ובלבד שיהי' במסגרת תוה"ק, ומה שהי' נחשב לעון הן עתה זדונות נחשבים לזכויות". [לבסוף אוסר, אבל ראה הכותרת ל'נטע רבעי' ח"ב סי' מ"ג, ואולי הוא טעות.]
וראה גם עמ' קע"ה בהערה שאינו רוצה לשאול מאת הגאון הרוגוצ'ובי (במה שרצה לחדש דבזמנינו די לחכות חודש ומחצה אחר הגירושין ולא צריכים עוד לחכות ג' חדשי הבחנה) דהגאון הנ"ל "מחמת זהירותו וצדקתו מקיים חכמים הזהרו בדבריכם...ומחמת זה יחוסו לענינים כאלו הוא בשליליות ובקנאית יתירה [ראה סי' נ"ג ונ"ח] ע"כ.
ומאד יש להתפלא על מכון י-ם שהדפיסו בלי הבחנה, ובהקדמה כותב הר"י בוקסבוים שבחים גדולים על הקונטרס לתיקון עגונות – שכולו הולך וסובב על סברא הנ"ל של "שוויון" (דבר שאני מסופק אם הי' כן במציאות ואכ"מ).
האם ממשיכים בהדפסת שאר ספריו?