הודעהעל ידי אורח » ו' ספטמבר 18, 2015 2:06 am
על שמרנות מודפסת: שני ספורים על שלוש תקופות
סיפור ראשון
השנה: ה' אלפים, ר"צ לבריאת העולם (1530) למניינם.
בחופשתו הראשונה מהישיבה, חזר עמנואל לביתו בליוורנו שבאיטליה עם חידוש באמתחתו. מסכת בבא מציעא דפוס ונציה. רק בשנים האחרונות הדפיסו בונציה את התלמוד הבבלי כולו, וכבר הגיע שליח לישיבה עם מספר כרכים למכירה. לאחר שנפש קמעא מתלאות הדרך התיישב ליד השולחן הגדול שבסלון והחל לחזור בקול רם על תלמודו.
בשעות הערב חזר האב מעבודתו בשוק הרצענים שבליוורנו. שמחת המפגש עם בנו היתה גדולה, אך מהר מאד נח מבטו של האב על הספר הכרוך שהיה פתוח על השולחן.
- עד הישיבות הגיע רוח הזמן? מה זה הקונטרס המודפס הזה?
- אבא, אינך מעודכן. כמעט כל הבחורים בישיבה קנו את הגמרא של דפוס ונציה. חוץ מכמה בחורים מעוטי יכולת שנסחבים עם כתבי היד שלהם. כעת - בספר אחד אתה קונה מסכת שלמה עם קונטרס רש"י וקובץ ותוספות שסובבים את הגמרא עצמה. הנה, הבט.
- מה יש כאן לראות? את רש"י ותוספות הכרתי גם בישיבה שלי, לפני שלושים שנה. שם לא שמענו על החידושים הללו, ובכל זאת הצלחתנו ללמוד. תתפלא.
- אבא, איך אתה משווה את הטרחה של חיפוש בכתבי יד, את הסכומים העצומים שנדרשתם אליהם, את התיאום המסובך בין הגמרא, רש"י ותוספות, איך תשווה את כל זה לנוחות של הספר המודפס?
- מי אמר שנוחות היא תנאי ללימוד. אדרבה – על עמל התורה שמעת? כיצד גדלו רש"י ור"ת? עם דפוסים או עם כתבי יד? כיצד צמחו הרמב"ם והראב"ד? פתאום המצאתם את הגלגל? קצת ענווה?
- אבל אבא – מה תאמר על הנוסחים של כתבי היד, הרי אין אחד דומה למשנהו. אינך יכול לסמוך על מה שכתוב לפניך, אינך יכול לדבר בלימוד עם חבירך ללא שתשוו ראשית כל את הגמרות שלפניכם. לעומת זאת עם ספרים מודפסים הכל זהה.
- ישמעו אזניך מה שפיך מדבר. הרי חשפת כעת את הבעיה היותר גדולה שלכם: דווקא בגלל שלנו היו עדויות נוסח מגוונות, חלק ניכר מהלימוד היה בירור הגירסא הנכונה, ורק בשלב שני עברנו ללומד'ש, אם בכלל. הרי כך למדו האמוראים, ביררו היטב את הנוסח של המשניות. גם הראשונים מלאים בהכי גרסינן ובירורי גירסא. ופתאום היום - ימות המשיח, המדפיס מונציה הגיע, שמחה וששון ליהודים, תלמידי חכמים של ימינו מלאכתם נעשית בידי אחרים, כל הגירסאות הושוו וכל המעקשים הוסרו – ככה חותרים לאמת? הלזה יקרא לימוד, הלזאת יקרא מסורת הדורות, ככה מדלגים על מאות שנות לימוד תורה, וממציאים דרכים חדשות בלימוד.
- כשאני חושב על זה שוב, יש משהו בדבריך, אז מה אתה מציע?
- אל דאגה, בני, יש עוד ישיבות שהמודרנה לא הגיע אליהן, שלומדות בדרך אבותינו הקדושים, עם כתבי יד ולא עם דפוסים חדשים, מחר בבקר אתייעץ עם רבותי הזקנים על ישיבה שתתאים לך.
ספור שני
השנה: ו' אלפים ר"צ לבריאת העולם (2530 למניינם)
בחופשתו הראשונה מהישיבה, חזר יוסף לביתו ב'בני ברק המתחדשת' עם חידוש באמתחתו. מסכת בבא מציעא דפוס עוז והדר. רק בימים האחרונים הדפיסו בבתי דפוס, בדפוס צילום (מהדורה פקסמילית), את התלמוד הבבלי כולו, כשם שנדפס לפני חמש מאות שנה בארץ ישראל, וכבר תססו האתרים הקדושים באינטרנט בהצעות מכירה אטרקטיביות. בדואר אויר נשלחו הכרכים לרחבי העולם תוך שעות ספורות, ובישיבה חדשה של יוסף הכרכים נתרבו. לאחר שנפש קמעא מתלאות הדרך התיישב ליד השולחן הגדול שבסלון והחל לחזור בקול רם על תלמודו.
בשעות הערב חזר האב מהכולל. שמחת המפגש עם בנו היתה גדולה, אך מהר מאד נח מבטו של האב על הספר הכרוך שהיה פתוח על השולחן.
- עד הישיבות הגיע רוח הזמן? מה זה הדבר המודפס הזה?
- אבא אינך מעודכן. זה הלהיט החדש היום בישיבות.
- גם בישיבות יש כיום להיטים? חשבתי שרק בהופעות המודרניות שלכם בבין הזמנים. הראשי ישיבה בעד הלהיט הזה?
- וודאי. הם המליצו.
- מוזר. בישיבה שלי לפני שלושים שנה לא שמענו על חידושים כאלה. לא היתה לנו כל גריעותא במהדורות הרשת. ולא רק אצלינו - איך אתה חושב צמחו כל הגדולים של הדורות האחרונים?
- הראש ישיבה שלי טוען שהגמרות הוירטואליות שברשת לא היו לפני הראשונים והאחרונים, ורק בתקופת ה'גדולים' (התקופה שהתחילה בסוף האלף השישי), כולם התחילו ללמוד מהרשת והספרים המודפסים ירדו לטמיון. בסייעתא דשמיא מופלאה התגלתה 'גניזת בני ברק', שם מצאו אלפי דפים מודפסים מספרים שונים ומשונים, שחלקם החוקרים כלל לא מצליחים לזהות כי כנראה הם היו רק בדפוס ומעולם לא עלו לרשת!!!
- זה עמל התורה? לפשפש בגניזות, מה אתה היסטוריון או תלמיד חכם? תראה איך התייחסו הקדמונים לגניזה שהתגלתה בזמנם בקהיר? למה כל הגדולים לא למדו כך? כולם לא ידעו שהיתה תקופת הדפוס? כנראה שאין בכך כל תועלת.
- אבל אבא – הרי הגדולים הקדומים כן למדו כך!
- רגע, רגע, אל תתלהב, אתה בטוח שהספרים המודפסים היו כבר לפני הראשונים?
- שאלה מצוינת אבא! אחד הרמי"ם בישיבתינו (שלמד באיזה מכללה מבוא לתושב"ע) ספר שהיתה עוד תקופה קדומה, לפני כאלף שנה, תקופת כתבי היד, וזה מה שהיה לפני הראשונים.
- נו, אז מה עוזרים הדפוסים שלך?
- נו באמת... קודם כל הדפוס יותר קרוב לראשונים מאשר האינטרנט, וחוץ מזה – מה עם האחרונים, תחשוב על זה שאתה יכול להתבונן באותה גמרא שהתבוננו בה ר' חיים מבריסק והחזון איש! מילתא זוטרתא היא בעיניך!
- אני רואה שהרמי"ם בישיבתך מודרנים מדי. אתה מדבר כמו איזה אוצר מוזיאונים... הגמרא שהיתה לפני ר' חיים... אולי תלך למכירות פומביות של מוכרי עתיקות. במקום להשקיע זמן בפשפושים למיניהם, תשקיעו בתכנים, בסברות, עמל התורה זה לא עמל החיפוש אלא עמל המחשבה. תראה לי גדול אחד מזקני דורינו שלומד בגמרא מודפסת!
- כשאני חושב על זה שוב, יש משהו בדבריך, אז מה אתה מציע?
- אל דאגה, בני, יש עוד ישיבות שהמודרנה לא הגיע אליהן, שלומדות בדרך אבותינו הקדושים, עם מהדורות וירטואליות ולא עם דפוסים מחודשים, מחר בבקר אתייעץ עם רבותי הזקנים על ישיבה שתתאים לך.