מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בעשרת ימי תשובה יש התערותא דלעילא לתשובהבלא שתקדם התערותא דל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
סיפרון
הודעות: 254
הצטרף: ד' יולי 13, 2011 4:54 pm

בעשרת ימי תשובה יש התערותא דלעילא לתשובהבלא שתקדם התערותא דל

הודעהעל ידי סיפרון » א' ספטמבר 20, 2015 12:02 pm

כתב הגאון רבי יהונתן אייבשיץ ז"ל בספר יערות דבש ח"א (דרוש א')

ישעיה הנביא פתח ואמר דרשו ה' בהמצאו, ואמרו חז"ל אימת בין ר"ה ליוה"כ, כי עשרה ימים אלו מסוגלים לתשובה, ובזה יכיר אדם רב טוב מהמקום לברואיו וחפץ חסד וטובת ברואיו, כי ימים אלו מיוחדים לתשובה, ואשרי אנוש לא יעבור רגע אחד מהן בלי עסק בעבודת ה' והרהור בתשובה, ולכן כתב האר"י ז"ל שינהג בהם כמו חולו של מועד לבל יעסוק במו"מ ושום מלאכת עבודה כי אם בדבר האבד, וזולתו יהיה כל עסקו לפשפש במעשיו. ולכן אף אנחנו בדרושינו לא נאריך בפשטים וכדומה דרושים ארוכים, כי אם לעורר לבב השומעים ליראת ה'. ואשרי אדם הנותן ללב טובת ד', וכי הוא ממש מעורר ישנים ומקיץ רדומים לתשובתו וכו'.

הנה כן הדבר בתשובה. צריך להתעוררות דלתתא מלמטה, והאדם צריך לעשות מעט בתשובה, אבל אח"כ הקב"ה עוזרו, כאמרם (יומא לח ע"ב) הבא לטהר מסייעין אותו, כי האדם צריך לפתוח בתשובה, וכן אמרו במדרש אמר הקב"ה פתחו לי כסדק של מחט, ואני אפתח לכם כשערו של היכל, אבל עכ"פ צריך לכתחלה עובדא דלתתא. אמנם לעתיד לבא, אם ח"ו ישראל אין עושים תשובה מ"מ נגאלין, כי הקב"ה ישפיע בלי עובדא דלתתא, כי הקב"ה אומר [ישעי' מה, יא] למעני אעשה, והוא ישפיע מלמעלה שפעו לטהר לבבות בלי עובדא דלתתא כלל, וכמו שהיה בעת הבריאה, דלא היה עובדא דלתתא כלל, כמו שנאמר [בראשית ב, ה] דאדם אין לעבוד את האדמה, ומ"מ השפיע הקב"ה כי עשה לבריאת עולם, וכן יהיה לעתיד לבא:


והנה כבר אמרנו כי ראש השנה הוא כל שנה התחלת הבריאה, ואמרינן היום הרת עולם, ואם כן בעשרת ימי תשובה מעורר אותנו בתשובה בלי התעוררות דלמטה כלל רק הוא מעורר אותנו, כעין מעשה בראשית שהיה כטל לישראל, וזהו דרשו ה' בהמצאו, שהוא ממציא עצמו לנו טרם קראינו אליו, רק אדרבה הוא נמצא מקודם לעורר לבנו לתשובה, ולכן אם אדם יתן ללבו ירגיש בלבו תמיד בעשרה ימים אלו רוח התעוררות לתשובה ויראת ה', אף שמפליג לדברים אחרים מ"מ לבו דופק לתשובה, והוא כי הקב"ה מעורר אותנו בימים אלה לתשובה בלי הכנה דלמטה, ואם כן איפה כי ה' חפץ בנו וקורא אותנו לעבודתו ולתשובתו, איך נעבור רגע א' ח"ו לבטלה:

והעיקר כי שבעת הימים שבין ראש השנה ויום הכיפורים הם נגד שבעת ימי שבוע ובכל יום יעשה תשובה על אותו יום. דרך משל, ביום ראשון יעשה תשובה על כל מה שחטא כל ימיו ביום ראשון, וכן ביום ב', וכן כל ז' ימים, ובזה מתקן כל ימיו. ולכן נחפשה דרכינו ונתור לחפוש דרכי תשובה, דהיינו בזה האופן, לא לעשות תשובה בז' ימים אלו" ועיין שם.

חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 137 אורחים