בברכה המשולשת כתב:כשמדובר על פתיחת ראשי תיבות ר"א זה על-פי הסוגיא ואם אין הוכחה בסוגיא- אז על-פי ההקשר
בברכה המשולשת כתב:סתם רבי אליעזר הוא ודאי ר"א בן הורקנוס וסתם רבי אלעזר הוא ודאי רבי אלעזר בן שמוע
כשמדובר על פתיחת ראשי תיבות ר"א זה על-פי הסוגיא ואם אין הוכחה בסוגיא- אז על-פי ההקשר
אמיר כרמי כתב:בברכה המשולשת כתב:סתם רבי אליעזר הוא ודאי ר"א בן הורקנוס וסתם רבי אלעזר הוא ודאי רבי אלעזר בן שמוע
כשמדובר על פתיחת ראשי תיבות ר"א זה על-פי הסוגיא ואם אין הוכחה בסוגיא- אז על-פי ההקשר
מרש"י האחרון בפרק קמא דזבחים משמע שהוא רבי אלעזר בן רבי שמעון האם מאן דהו יודע על מישהו שעמד על זה?
מה דסיים רש"י [זבחים טו ב ד"ה אי תניא] אלא אר' שמעון אבוה כו', תמוה, דסתם ר' אליעזר הוא בן הורקנוס, וכן אי גרסינן ר' אלעזר בלא יוד, וכן הגיה הגרי"פ (וזה יותר נראה שהוא חבירו של ר' שמעון הנזכר לפניו, אבל ר' אליעזר היה בדור שלפני פניו, ודלא כסדר הדורות שחשבו בר' אליעזר, ועיין מש"כ בסיעתא דשמיא בפסחים עז.), היינו בן שמוע. אחרי זה ראיתי בהגהת הב"ח שגורס במשנה [זבחים יג א] ר' אלעזר בר' שמעון, וזה היה בבירור גירסת רש"י.
מנצפך כתב:הב"ח במשנה שם מגיה 'רבי אלעזר בר"ש'.
קאצ'קלה כתב:מצאתי רשום אצלי בענין המשנה דזבחים הנ"ל:
גירסת כמה כת"י: "ר' אלעזר", במקום "ר' אליעזר". וכן בענין ההוא בספרא צו פרשה ח אות ה. וכן נכון, ויגיד עליו רעו: ר' שמעון חברו שהוא חולק עליו (ראה: שושנים לדוד; תוספות חדשים; דקדוקי סופרים זבחים יג א אות ג; מבוא לנוסח המשנה עמ' 1169). גם במלאכת שלמה: "נראה דר' אלעזר גרסינן בלי יו"ד דהא אתא לאפלוגי אר' שמעון, והוא ר' אלעזר בן שמוע", עיי"ש.
אולם הב"ח הגיה במשנה (יג א): "ר' אלעזר בר' שמעון". מסתבר שהגהתו היא על פי רש"י להלן טו ב ד"ה אי תניא, שר' אלעזר חולק במשנה "אר' שמעון אבוה" (ראה מלא הרועים ורש"ש בדף טו ב). וצ"ע אצלי האם רש"י גרס במשנה "ר' אלעזר בר' שמעון", או גרס "ר' אלעזר" סתם והבין איך-שהוא שהכוונה לר' אלעזר בר' שמעון.
יצויין לדברי הרמב"ם בהקדמתו לפירוש המשניות ד"ה הפרק העשירי, שר' אלעזר בר' שמעון מוזכר במשניות פעם אחת בלבד, והיא במסכת תמורה פ"ד מ"ד.
שערי חכמה כתב:ברש"י (שבת יט:) מפורש שסתם רבי אלעזר של משנה וברייתא הוא רבי אלעזר בן שמוע.
מנצפך כתב:שערי חכמה כתב:ברש"י (שבת יט:) מפורש שסתם רבי אלעזר של משנה וברייתא הוא רבי אלעזר בן שמוע.
וכן בעירובין לח:
יבמות עב:
גיטין לא:
ואפשר שיש עוד ואיני זוכרן..
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 356 אורחים