זקן ששכח כתב:תלמוד בבלי מסכת נזיר דף מט עמוד ב
תנו רבנן: אחר פטירתו של רבי מאיר, אמר להן רבי יהודה לתלמידיו: אל יכנסו תלמידי רבי מאיר לכאן, מפני שקנתרנין הן, ולא ללמוד תורה הן באין אלא לקפחני בהלכות הן באין. דחק סומכוס ונכנס, אמר להם: כך שנה לי רבי מאיר, על אלו טומאות הנזיר מגלח: על המת, ועל כזית מן המת. כעס רבי יהודה ואמר להן, לא כך אמרתי לכם: אל יכנסו תלמידי רבי מאיר לכאן מפני שקנתרנין הן? על כזית מן המת מגלח, על המת לא כ"ש! אמר ר' יוסי, יאמרו: מאיר שכב, יהודה כעס, יוסי שתק, תורה מה תהא עליה?
ממה שאמר 'יוסי שתק', משמע שהיה נוכח באותה שעה בישיבתו של רבי יהודה ולא ששמע אחר כך את פרטי המעשה.
ככל הידוע לי היה ר' יוסי חבר לר' יהודה, וכי היה נוכח בשיעוריו תמידים כסדרם? ואמנם כאן אפשר לומר שבדיוק קרה שהיה שם, אלא שכדבר הזה נמצא פעם נוספת בגמרא קדושין נב ע"ב.
מדוע אכן היה מצוי בשיעוריו? היש ביד מי לפרט אם היו דרים באותה העיר ועוד פרטים? תודה רבה.
צופר הנעמתי כתב:למה יוסי שתק משמע שהיה שם? מה שר' יהודה אמר התפרסם ואם ר' יוסי היה שותק זה היה מתפרש כהסכמה.
יבנה כתב:לא כתוב אמר ליה, וכן לא הוזכר תגובת ר' יהודה, משמע שלא דיבר ר' יוסי אליו.
זקן ששכח כתב:צופר הנעמתי כתב:למה יוסי שתק משמע שהיה שם? מה שר' יהודה אמר התפרסם ואם ר' יוסי היה שותק זה היה מתפרש כהסכמה.
לעניות דעתי זו משמעותה הפשוטה של האמרה 'יוסי שתק', וממש לא מחוייבים לעוות את הכתוב. בר מן דין, כתבת 'מה שר' יהודה אמר התפרסם', היכן בדיוק, בעיתונים או אולי בקבצים תורנים, ושמא בפורום של אוצר החכמה? נו, באמת, מהיכן אמור מישהו לדעת שר' יוסי שמע את שר' יהודה אמר בישיבתו? וכי שלח כל יום עתונאים להביא לו צימוקים?! בעיני זה נשמע מוזר, אבל ברור שלך מותר לחשוב כפי שאתה חושב, אף על פי שבעיני אינו סביר.
צופר הנעמתי כתב:זקן ששכח כתב:צופר הנעמתי כתב:למה יוסי שתק משמע שהיה שם? מה שר' יהודה אמר התפרסם ואם ר' יוסי היה שותק זה היה מתפרש כהסכמה.
לעניות דעתי זו משמעותה הפשוטה של האמרה 'יוסי שתק', וממש לא מחוייבים לעוות את הכתוב. בר מן דין, כתבת 'מה שר' יהודה אמר התפרסם', היכן בדיוק, בעיתונים או אולי בקבצים תורנים, ושמא בפורום של אוצר החכמה? נו, באמת, מהיכן אמור מישהו לדעת שר' יוסי שמע את שר' יהודה אמר בישיבתו? וכי שלח כל יום עתונאים להביא לו צימוקים?! בעיני זה נשמע מוזר, אבל ברור שלך מותר לחשוב כפי שאתה חושב, אף על פי שבעיני אינו סביר.
תתפלא, אבל דברים התפרסמו בין אנשים עוד לפני קום הפורום של אוצר החכמה ואפילו לפני המצאת העיתונים.
דיתבי רבי יהודה ורבי יוסי ... פתח רבי יהודה: ... רבי יוסי שתק ...
זקן ששכח כתב:אתה בהחלט צודק, אבל הבה נהיה כנים, הרי בשביל שיאמרו 'יוסי שתק' צריך שתהיה סיבה הגיונית לטעון זאת, ואם שמע שמועה אין זה נותן שום פרסום.
פלתי כתב:סליחה. זה גליון קולמוס מספר 111
זקן ששכח כתב:יש אפשרות להעלות את המאמר כולו? תודה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 14 אורחים