שומר מסורת כתב:דרך אגב המדקדקים אומרים 'עננו' ולא ועננו, ראה כ"ז בספרו של הרב טשזנר 'שיח תפילה' מעמ' תקסב ואילך..
נ.ב. אולי מאן דהוא יודע באמת מה המקור לאמירת בקשה זו בחזרת הש"ץ, דידוע שאין מבקשים בקשות סתם, וכן בטור לא קאי אלא תענית ציבור יעו"ש.
.
באמת נראה כי המקור לגירסת 'ועננו' היא משום שכך היא מופיעה במקורה בדברי הטור בתוך כל התחנה הארוכה שם. אבל סברתי לומר בזה איזה טעם, ולפשוט ע"פ זה ספק מעניין שאירע לי ביום עש"ק האחרון.
הנני נמנה על האומרים ועננו בורא עולם גם בתפילת היחיד, ומכאן הספק: במנחה של יום ו' עשרה בטבת דהאי שתא, מה להקדים, את תפילת עננו ה' עננו של תענית ציבור, או את ועננו בורא עולם לעצירת הגשמים?
לכאורה נראה דיש להקדים את התפילה החשובה יותר שהיא עננו דת"צ, שהרי בתפילת הש"ץ היא אף קובעת ברכה לעצמה. אבל במחשבה שניה חשבתי לומר דבר מושכל. עננו דת"צ הוי בגדר הזכרה ולא הוספת בקשה מענין הברכה דשומע תפילה, והראיה הפשוטה לזה, שהרי הש"ץ אומרה כברכה לעצמה אחר ברכת ראה בענינו, ואף היחיד אם שכח לומר אומרה בסיום התפילה לפני יהיו לרצון, אלא שהזכרה זו יש בה גם בקשה מענין היום שיהפך לששון ולשמחה וכמו בשאר הזכרות.
מאידך, תפילת ועננו נראה כי היא הוספת בקשה ל'שאלת הצרכים', דקיי"ל שואל אדם צרכיו בשומע תפילה, ויתכן עוד כי מכאן נובעת הגירסא 'ועננו' הבאה להדגיש שזה המשך של הבקשות של שומע תפילה ולא איזה דין של הזכרה. מעתה יתכן לומר, שתפילת ועננו מקומה יפה יותר כהמשך לבקשות, ולא לאחר תפילת עננו דת"צ שהיא הזכרה לפני סיום הברכה: כי אתה שומע וכו', כ"ז נראה בדרך הצעה בעלמא.