החיבור הנכבד מחמד לב על תהלים, מיוחס מזה זמן רב למהר"ם בנעט. כך נכתב בזמנו במוריה, בקובץ מים חיים (נדבורנא), וכך מוזכר בהקדמת הספר מנוחת אשר. מצ"ב המקורות הנ"ל, כולם ישנם באוצה"ח.
דא עקא, שבהיותי עוסק לאחרונה בעריכת חיבור זה, התעוררו בי פקפוק רציני באשר לאמיתות ייחוס זה.
אשמח מאד אם הרבנים דפה, יועילו בטובם להחכימני.
אפשר גם לשלוח לי חומר בכתובת זו:
machmadlev1@gmail.com
וזה דבר הספיקות:
כנראה שהסיבה לייחס את החיבור למהר"ם בנעט, היא הכיתוב בשער הכת"י:
מאידך, המחבר כותב: "ומזה דרשו חז"ל שאפילו אחד יושב ועוסק בתורה שכינה עמו. פירשתי בכפת המנעול שלי היכא מוכח מהאי קרא".
לא מוזכר שיש למהר"ם בנעט חיבור בשם זה.
להלן הכת"י:
זאת ועוד, המחבר כותב: "ושמעתי מאמ"ו מוהר"ר יונתן נ"ע, אם יאמר דיין אחד אני אקח שוחד כי ידעתי ששנים היושבים עמדי חכמים וצדיקים המה ואפ"ה יצא דין אמת, ע"ז הזהיר רחמנא ואמר 'כי השוחד יעור עיני חכמים ויסלף דברי צדיקים', אף אותן שנים שאינם לוקחין, והוא בדוק ומנוסה אצלי שכמה פעמים ישבתי בדין והרגשתי באחד פעמים בשנים שהיו נוטי צד, מה עשיתי פלפלתי נגדם להפך בזכות השני, ובזכות הנותן שוחד עצמתי להפך בחוב, ובין כך ובין כך יצא הדין מעוכל". [את עצם השמועה לא מצאתי בשם חכם ששמו 'יונתן'].
שם אביו של מהר"ם בנעט היה אברהם, ולא מצאתי לאחד מרבותיו ששמו היה יונתן. כך שבין אם פתרון 'אמ"ו' הוא אבי מורי ורבי, ובין אם פתרונו הוא 'אדוני מורי ורבי', אם המחבר הוא מהר"ם בנעט - לא ברור מה כוונתו.
ברצוני להציע השערה אחרת, והיא שמחבר מחמד לב הוא ניהו בעל כפת המנעול - ר' אברהם (פרוסטיץ) בוימגארטן. וכדלהלן:
- עצם האיזכור של ספר זה [שהוא אכן חיבור על פרקי אבות], כחיבור שבו המחבר מפרש משנה באבות. מלמד שזה אותו מחבר.
- מחבר כפת המנעול היה תלמיד של ה"ר יונתן (אייבשיץ - לכאורה). ראה כאן:
- לספר כפת המנעול יש הסכמה ממהר"ם בנעט. (וראה שם גם בהקדמה). אולי זה מסביר את ייחוס הספר בטעות למהר"ם בנעט.