חבר שלי כתב:צ"ע מה היה טענת עשו על הבכורה הרי הוא בעצמו מכר אותו ליעקב מרצונו ואיזה טענה שייך. ונראה שעשו הכיר ביעקב שהיה איש אמת ולא היה נוטל הברכות ע"י תחבולה אם לא שהיו שייכים לו ע"פ דין. וע"כ זה היה מצד מה שקנה הבכורה וממילא שייכים לו הברכות.
והנה כשיעקב ביקש ממנו למכור לו הבכורה אמר עשו מה טיבה של עבודה זו א"ל כמה אזהרות ועונשין ומיתות תלוין בה כאותה ששנינו אלו הן שבמיתה שתויי יין ופרועי ראש אמר אני הולך למות על ידה אם כן מה חפץ לי בה, דהיינו שלא ראה בו שום תועלת גשמי אלא מצוות שיגרמו לו רק עונשים. (ומה שיש לבכור פי שנים בירושה כתב הרמב"ן [כ"ה ל"ד], ויתכן כי פי השנים בבכורה ממשפטי התורה לא היה כן לפנים, רק לנחול מעלת האב ושררתו, שיהיה לו כבוד ומעלה על צעירו ולכן היה אומר ליצחק אני בנך בכורך לומר כי הוא הבכור הראוי להתברך, וכן כי זה הבכור שים ימינך על ראשו, להקדימו בברכה, ואולי היה נוטל גם בנחלה יותר מעט כי דין פי שנים מחדוש משפט התורה:)
ועכשיו שלקח יעקב הברכות שהם על עניני גשמי ועולם הזה, בא עשו בטענה שרימה אותו יעקב בשעת מכירת הבכורה כאילו אין בו תועלת גשמי כלל, וזה היה טענתו ויעקבני זה פעמים שממ"נ יש כאן רמאות אם הברכות שייכים לבכור למה הוא הסתיר זה ממני כשמכרתי הבכורה, ואם אין הברכות שייכים להבכור מה שלקח הברכות הוא רמאות.
(אבל באמת לא רימה אותו יעקב כלל שהרי הברכות לא היה אלא כדי שיהיה אפשר לעבוד ה' וכמו שביאר הרמב"ם בפ"ט מהל' תשובה. וגבי הברכות של יעקב הביא רש"י ממדרש, מהו האלקים בדין אם ראוי לך יתן לך ואם לאו לא יתן לך אבל לעשו אמר משמני הארץ יהיה מושבך בין צדיק בין רשע יתן לך. אבל עשו לא שם לב לכל זה).
ביליצר כתב:לדעתך עבר כאן על ועשית את הישר והטוב?
יבנה כתב:... ובילקוט ראובני- "אמר רבי אלעזר בא וראה כמה יש לאדם ללכת בדרך ישרה, בא וראה, מפני שנטל יעקב בכורתו ברמאות, תדע לך שלא ניתן רשות לשום אומה בעולם שישתעבד בישראל, זולת אומה של עשו."
חובב_ספרים כתב:יבנה כתב:... ובילקוט ראובני- "אמר רבי אלעזר בא וראה כמה יש לאדם ללכת בדרך ישרה, בא וראה, מפני שנטל יעקב בכורתו ברמאות, תדע לך שלא ניתן רשות לשום אומה בעולם שישתעבד בישראל, זולת אומה של עשו."
בע"ז דף ב' ע"ב מבואר שגם פרס שיעבדו לישראל.
סגי נהור כתב:ובתנחומא ישן (ויצא יא), שכששאל את לאה למה רימיתהו, השיבה לו: ואתה למה רימית אביך?
יבנה כתב:ביליצר כתב:לדעתך עבר כאן על ועשית את הישר והטוב?
כך מורה פשטות לשון הפסוקים, וכן ע"כ הבין ר' יהודה החסיד. ובילקוט ראובני- "אמר רבי אלעזר בא וראה כמה יש לאדם ללכת בדרך ישרה, בא וראה, מפני שנטל יעקב בכורתו ברמאות, תדע לך שלא ניתן רשות לשום אומה בעולם שישתעבד בישראל, זולת אומה של עשו."
וע"ע בדברי העקידה ודרשות הר"ן שהובאו כאן http://www.aspaklaria.info/010_YOD/%D7% ... %D7%94.htm
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 187 אורחים